به گزارش حلقه وصل، نوشتافزار اسلامی ایرانی در آستانه هفتمین سال فعالیت خود توانسته علاوه بر ارتقای کیفی آثار و افزایش میزان تولیدات خود از 500 هزار نسخه به 7 میلیون عدد تیراژ، علاوه بر جلب توجه خانوادهها، بیانگر ظرفیت کار در این حوزه باشد.
با وجود این، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند؛ از واردات بیرویه اقلام مختلف نوشتافزار گرفته تا نبود طرحهای متناسب با مخاطبان کودک و نوجوان امروز. بنا بر بررسیهای انجام شده، عمده مشکلات تولیدکنندگان این حوزه در زمینههای شخصیتسازی، توانمندسازی کسب و کارهای نوپا و دغدغهمند و ارزشی، نظارت و تبلیغات و ذائقهسازی خلاصه میشود.
یکی از مشکلات تولیدکنندگان نوشتافزار اسلامی ایرانی در سالهای گذشته، نبود چرخه توزیع مناسب جهت عرضه آثار و عدم استقبال برخی از مدارس جهت استفاده از این اقلام توسط دانشآموزان است. به همین منظور، در سال جاری با همکاری مجمع نوشتافزار اسلامی ایرانی و وزارت آموزش و پرورش قرار شده تا 750 نمایشگاه در سراسر کشور با محوریت نوشتافزار ایرانی و با محتوای بومی برگزار شود.
به گفته سعید حسینی، مدیر مجمع نوشتافزار اسلامی ایرانی، کاراکترهای غربی در سالهای گذشته از تنوع تولید و تبلیغات بسیاری برخوردار بوده است. همین کار را برای ما سخت کرده است و به یکی از دغدغههای اصلی تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده که آیا کالاها با طرحهای بومی میتواند به فروش رود یا خیر. ما با برگزاری نمایشگاههای اینچنینی به دنبال ایجاد بازار موازی نیستیم، بلکه میخواهیم بگوییم که اگر کیفیت این کالاها خوب باشد، مردم این دست از کالاها را نیز خریداری میکنند. 20 سال تثبیت شده که کاراکتر ایرانی جواب نمیدهد، از سوی دیگر تجربههای تلخی همچون «دارا و سارا» نیز وجود داشت، به همین دلیل این نمونهسازی زمان میبرد. برگزاری نمایشگاه ایراننوشت در سالهای اخیر و استقبال خوب مخاطبان از این نمایشگاه سبب شده که عموم بازاریان به این نتیجه برسند که پرمخاطبترین نمایشگاه نوشتافزار کشور است