به گزارش حلقه وصل، در پی درج خبری با عنوان «دستور بررسی نحوه ثبت نام مزدا 3 به سازمان حمایت توسط وزیر»، شرکت گروه بهمن توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد.
1. فروش اینترنتی خودرو مزدا 3 از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه مورخ 03/05/97 و با اطلاع رسانی مناسب در سایت های مربوطه آغاز شد.
2. فروش اینترنتی، از طریق سایت اینترنتی شرکت مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) صورت گرفته که این شرکت از طریق شرکت مگفا، وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. لازم به ذکر است که شرکت مگا سابقه طولانی در همکاری با خودروسازان بزرگ کشور در زمینه فروش اینترنتی دارد.
2. با عنایت به ابلاغیه های صادره از سازمان حمایت مصرف کنندگان، مبنی بر تعیین مهلت تحویل در فروش های نقدی خودرو صرفا در بازه 30 روزه، این شرکت بر اساس برنامه مصوب فروش در مرداد ماه،نسبت به ثبت نام اقدام نمود.
4. به جهت افزایش ضریب اطمینان از دسترسی مصرف کننده اصلی به خودرو، محدودیت ثبت نام حداکثر یک دستگاه به ازای هر کد ملی در شرایط فروش لحاظ شد که امکان صلح نیز برای مشتری وجود ندارد.
5. پیرو آمار ارسالی از جانب شرکت مگا ، مجموع متقاضیان خرید (غیر تکراری) در زمان فروش اینترنتی 212000 نفر بوده است . بر همین اساس احتمال خرید جهت هر متقاضی بسیار اندک بوده است.
6. گفتنی است کل تولید خودروی مزدا 3 جدید از سال 89 تا کنون ، کمتر از 26000 دستگاه بوده است، لذا قطعا امکان پاسخ به چنین حجمی از تقاضا برای شرکت بهمن موتور وجود نداشته است.
7. اطلاعات اخذ شده از شرکت مگا در خصوص نحوه فروش حاکی از این است که پس از بازخوانی اطلاعات (Refresh) در آغاز ثبت نام جهت ایجاد شرایط یکسان برای تمامی مشتریان، کلیه افرادی که پیش از ساعت 9 وارد سامانه شده بودند از سایت خارج شدند . در مرحله اول به تعداد خودروی قابل عرضه ، مشتری جهت طی نمودن فرآیند ثبت نام به سایت هدایت می شود. با توجه به اینکه معمولاً بخشی از متقاضیان به دلیل مشکلاتی از قبیل ناقص بودن اطلاعات یا عدم پذیرش درگاه بانک از ارائه فرآیند باز میمانند ، در سایت اطلاع رسانی مجدد انجام و در صورت باقی ماندن ظرفیت ، مجدداً شرایط فروش برای پانزده دقیقه دیگر برقرار خواهد شد.
منبع: فارس