به گزارش حلقه وصل، شرکت بهمن موتور روز گذشته به مدت بسیار محدود، فروش اینترنتی "مزدا 3 FL" را از ساعت 8 صبح آغاز کرد و به فاصله زمانی بسیار کوتاهی همه خودروها به فروش رفت. در طرح فروش این خودرو با پرداخت قیمت کلی 130 میلیون و 959 هزار تومانی، خودروی مد نظر پس از 30 روز کاری به مشتریان تحویل داده میشود. این در حالی است که تفاوت قیمتی نزدیک 100 میلیون تومانی که این خودرو با قیمت بازاری اش دارد باعث شده که این پرسش و ابهام به وجود آید که آیا پروسه ثبت نام و خرید این خودرو تا چه میزان شفاف، واقعی و قانونی بوده است.
از اوایل سال جاری بازار خودرو آرام و قرار ندارد و هر ساعت از آن قیمتهای جدید و باور نکردنی شنیده میشود. قیمتهای جدید یک علامت سؤال بزرگ در ذهن مردم ایجاد کرده است. چرا بازار اینچنین شد و چرا خودرویی که چند هفته پیش 53 میلیون تومان بود به 90 میلیون تومان رسید یا حتی خودروی 120میلیون تومانی عدد 220 میلیون تومان را رد کرد.
اکنون میبینیم بازار به قیمتهای جدید تکیه کرده است و روزنهای برای کاهش قیمتها وجود ندارد. پس از ایران خودرو و سایپا گروه خودروسازی بهمن نیز روز گذشته خبر از فروش اینترنتی محصولات خود خبر داد و خودروی مزدا 3 را برای فروش نقدی عرضه کرد تا عطش بازار بکاهد، ولی گویا داستان پیش فروشهای پراز ابهام ایران خودرو و ساپیا برای بهمن خودرو نیز پدید آمده است!
در ابلاغیه شرکت بهمن خودرو آمده است آغاز پیش فروش خودرو مزدا 3 از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه مورخه 97/05/03 آغاز خواهد شد. اما امروز تنها چند دقیقه بعد از شروع ثبتنام، مراجعان بعد از مراجعه به سایت مهر تکمیل ظرفیت بر محصول خود را مشاهده کردند!
برای هر خودروسازی در دنیا این یک رویاست که با چنان استقبالی مواجه شود که برای فروش محصولاتش مسابقه بگذارد و محصولاتش را در فاصله 5 تا 20 ثانیه به فروش برساند. ایران خودرو و سایپا و حالا بهمن خودرو توانستند رکورد سرعت در فروش خودرو را بشکنند و بعید است حتی در سالهای آینده هیچ خودروسازی در سطح جهان بتواند محصولاتش را در این کسر از ثانیه بفروشد!
با توجه به شکست خوردن کمپینها نخریدن و هجوم مردم برای پیش خرید خودرو، صحفات پیش فروش محصولات شرکتهای خودرو سازی داخلی در کسری از دقیقه تکمیل ظرفیت میشود و این اتفاق آنقدر سریع رخ میدهد که برخی را با این ابهام روبه رو کرده که آیا واقعاً کسی موفق به ثبت نام شده و یا این یک نمایش است؟!
در واقع سوال اصلی اینجاست که چگونه هزاران دستگاه خودرو تنها در چند ثانیه به فروش میرسد آنهم با مقررات جدیدی که در فروش اینترنتی اعمال میشود و هر شخص با کدملی تنها قادر به خرید یک دستگاه خودرو میباشد. آیا طرحهای پیش فروش یک رفع تکلیف برای بیرون آمدن از فشار دولت و نهادهای نظارتی برای عدم احتکار خودروها و اشباع کردن بازار خودرو است یا مسائل دیگری در پشت پردهی فروشهای نقدی و پیش فروش خودروها در جریان است؟
فاصله قیمتی کارخانه و بازار باعث شده است و وجود گپ نزدیک صد میلیونی باعث شده است که بسیاری از سوداگران بازار خودرو به سمت پیش فروشها کارخانهها هجوم بیاورند.
به نظر میرسد پس از وقوع تخلفاتی در واردات خودرو و شفافسازیهای پس از آن توسط وزارت صنعت در مورد پیش فروشها خودرو نیز باید شفافسازی و مشخص شود که آیا واقعا افراد حقیقی دست به خرید زدهاند و یا عدهای افراد خاص با بهرهبردند از رانت خبری و یا رانت شغلی توانستهاند از این امکانات بهره ببرند.
در حال حاضر که عطش بازار برای خرید خودروهای خاص زیاد شده است و شرکتهای خودروسازی به دلیل انحصار و وجو تحریمها و همچنین مشکلات تولید در عرضه تعداد بالای دچار مشکل شدهاند سازمانهای بازرسی و خصوصا وزارت صنعت باید نظارت بیشتری بر این بازار آشفته داشته باشد تا حداقل نحوه توزیع عادلانه صورت گیرد.
در هر حال باید وزارت صنعت به دنبال راهکاری منصفانه و صدور مقرراتی صحیح و جدید در پیش فروش خودرو باشد تا تمامی افراد یک جامعه بتوانند از این امکانات برخوردار شوند. به عنوان مثال یکی از راه حلها میتواند آن باشد که سند خودرو حداقل تا 2 سال نزد کارخانه باقی ماند و خریدار اجازه فروش نداشته باشد، احتمالا خیلی از دلالها را از خرید به قصد سوداگری منصرف میکند. یا اینکه اگر تعداد خواهان خودرو بیشتر از حد بود کارخانه پس از پیش ثبت نام و دریافت مبلغی به قید قرعه به خریداران اختصاص دهد.
منبع:جوان