به گزارش حلقه وصل، عصر امروز، ای آر رحمان، آهنگساز سرشناس هندی که پیش از این با مجید مجیدی همکاری داشته است، عصر امروز در نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کرد.
وی درباره نام هنری خود گفت: یک هندو متولد شده و بعدها خانوادهاش به اسلام تغییر دین داده و از همین رو نامش را تغییر داده است.
رحمان درباره میلیونر زاغهنشین و همکاری با بویل گفت: اولین مار بین المللی خوابهای بمبی بود اما دنیا هنوز ظرفیت این نمایش موزیکال را نداشت و چون در 2008 جامعه ظرفیت پذیرش آثار او را داشته میلیونر به شهرت رسید.
وی درباره فیلم بمبی گفت این موسیقی توسط استادش ساخته شده و تم آن درباب حقوق انسانی بود و به باور من نزدیک بود. فیلم واقعیت جهان امروز را نشان میداد.
رحمان درباره تجربههای جهانی خود و همکاری با مجیدی و کارگردانان چینی گفت: در کودکی موسیقی های جهانی را گوش میدادم. موسیقی زبان خاصی ندارد.
وی در پاسخ به روش تلفیق موسیقایی آثارش پاسخ داد: دنی بویل به موسیقی پاپ علاقه داشت و میخواست با آن موسیقی داستان پیش رود، اما خودش هم به موسیقی سنتی علاقه دارد و هم به موسیقی الکترونیک.
همچنین در باب حضور در سر صحنه فیلمبرداری فیلمها گفت: به ندرت سر صحنه میروم چرا که لزومی ندارد. سر صداگذاری میروم چون برخی اوقات از موسیقی چشمپوشی میشود.
وی افزود: میلیونر درباره رستگاری انسان است و میتوانست هر جای دنیا رخ دهد. با این حال برخی به نشان دادن این میزان از فقر در فیلم معترض بودند.
رحمان در پاسخ به این پرسش اگر فیلم در زمان ترامپ ساخته میشد چه میشد، گفت: البته سیستم جایزه دادن پیچیده است و همیشه شرایط فرهنگی و روحی اعضای جامعه تاثیرگذار است. میلیونر در زمان رکود اقتصادی اکران شد و در شرایط مناسبی دیده شد. با این حال موسیقی فیلم شاهکار است.
او از موریکونه، ونجلیس، جان ویلیامز به عنوان آهنگساز محبوب خود نام برد.
رحمان همچنین از خوانندگی گفت و خوانندگی را در احساسات توصیف کرد و سی سی وندر رو به عنوان خواننده محبوبش برای کار معرفی کرد .
وی در پاسخ به این پرسش که چرا به فیلمهای آوانگارد تمایل دارد و در آثارش رقص هندی دیده نمیشود، گفت: از سال 2007 که مشغول به کار شدم متوجه شدم که برخی اشعار خاصیت پیشزمینه دارند و از این رو به این سمت سوق یافتم. با این حال به شکل سنتی موسیقی هندی دلتنگم.
رحمان درباره سینمای ایران گفت در این سینما نبایدها بسیار است و دایره محدود است با این حال ایدههای کارگردانی بسیار زیاد است و باید دنیا از این سینما بیاموزد چرا که در سینمای امروز اخلاقیات کمرنگ شده است.
وی درباره ویژگی سینمای نوین هند گفت: اکنون زمانی است که میشود با موسیقی داستان را روایت کرد. مردم ایدههای جدید را اکنون بیشتر میپذیرند.
رحمان درباره علاقهاش به مجیدی گفت: ترکیبی از چیزها عامل این مسأله است. اولین بار رنگ خدا را دیدم و در آن فیلم چهرههای بازیگران را پسندیدند که این یک چیز نیست بلکه یک ترکیب است.
همچنین درباره همکاری در آن سوی ابرها گفت: در دومین همکاری از روز اول فیلمبرداری حضور داشتم و طرزکار مجیدی را میشناختم. از لحاظ موسیقیایی روی هر دو ما تحت فشار بودیم با این حال فیلم خوبی ساخته شده است.
وی درباره اسکار گرفتن در مقام اولین مسلمان گفت من در میان عشق و نفرت عشق را انتخاب کردم. امروز در جامعه اتفاقات ناگواری رخ داده است. اگر با نگاه عشق بنگریم دنیا شکل دیگری خواهد داشت.