سرویس معرفی: تقلیل هشت سال دفاع مجاهدانه رزمندههای اسلام در برابر دشمنی که نیابتی به میدان آمده بود به یک جنگ بر سر سرزمین بزرگترین ظلم به شهدا، رزمندهها و کسانی است که امروز هم آثاری از خرابی جنگ را با خود به همراه دارند. امروز در این فضای فستفودی شده رسانهای کشور، دیگر کسی به فکر سفر نیست و شناخت ما معطوف شده به روایتهایی که در این فضا در اختیار ما قرار میگیرد. روایتهایی که تحریف شده، ناقص، کاریکاتوری و در برخی مواقع هم غلط هستند. اگر شناخت خوبی نسبت به جامعه امروزی که ساخت رسانهای ویژگی مهم آن است داشته باشیم حتما بر وجود «جنگ روایتها» صحه خواهیم گذاشت. روایتهایی که امروز ما را از واقعیتهای دفاع مقدس دور و دورتر میکند و برای جنگ و شهیدا تاریخ مصرف قائل است. علاقه خاصی دارد که چگونگی جنگ را روایت و پرسش از چرایی آن را بایکوت کند. از این طرف هم برخی با یک نگاه اغراق یافته به فرماندهها و داشتن یک روایت ماورایی که اصلا انگار نه انگار که شهدا در همین کوچه و محلهایی تولد و بزرگ شدند که ما به دنیا آمدیم و داریم زندگی میکنیم به دفاع مقدس نگاه میکنند یا جنگ را به خواهرم حجابت، برادرم نگاهت و... تقلیل میدهند و از این ور بوم میافتند. اینها باعث شده که مردم این گونه واکنش دهند که ما به «چشممان هم اعتماد نداریم.» این واکنش بیش از اینکه عینی باشد مخالفت و مقاومتی است در برابر روایتهای غیرواقعی از جنگ و دفاع مقدس. برای برونرفت از این شرایط بهترین راهکار این است که خودمان برویم و ببینیم و حوادث و واقع جنگ تحمیلی هشت ساله را از منابع دست اول بخوانیم. هرچند خواندن جایگاه خود را دارد ولی این واقعیت هم قابل انکار نیست که تنها با سفر به مناطق این رشادتهاست که میتوان به مقدس بودن آن پی برد و دانست که چرا جنگ هشت ساله ما مقدس است؟ امروز متاسفانه ما وقت نداریم و در بهترین شرایط اینقدر درگیر مسائل روزمره زندگی هستیم که در این روزمرگی سفر برای پی بردن به واقعیت دفاع مقدس و شهدا اولویتی ندارد. با این اوصاف خوشبختانه از سال 83 به ضرورت بازسازی بخش از دفاع مقدس برای بازدید مردم با هدف ترویج فرهنگ مقاومت احساس شد و در آذر ماه همین سال مطالعات اولیه پروژه «باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت» آغاز و طرح اوليه آن طي جلسات متعدد بررسی شد. این طرح در ابتدای سال 85 به تصویب رسید. طراحي موزه به مسابقه گذاشته شد و 250 گروه در مسابقه شركت كردند. این موزه رسما در شهریور سال 1391 افتتاح شد. در اواخر سال 1395 با تغییراتی که در ساختار و اهداف موزه انجام شد این مجموعه به «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» تغییر نام داد.
محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت ایران
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کنار مجموعههای بزرگ فرهنگی شهر تهران نظیر باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی، فرهنگستانهای جمهوری اسلامی، باغ هنر، تهران سرای قرآن و مصلای بزرگ تهران بهعنوان قطب فرهنگی شهر قرار گرفته است. ارائه محتوای روح حماسی و معارف دفاع مقدس در قالب فناوریهای نوین اعم از نمایشی، تعاملی و تلفیقی، امکان روزآمدی و پویایی در تولید سناریوهای مختلف بر اساس مفاهیم گرانقدر دفاع مقدس با استفاده از صدها نمایشگر مجهز به کیوسکهای اطلاعاتی با امکان صفحات نمایش لمسی برای دریافت اطلاعات تدقیق شده مربوط به تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس که تماما مستند به گفتار فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و همچنین اسناد معتبر ملی و بینالمللی، فضای مفرح و مشجر 18 هکتاری با امکانات ویژه برای پذیرایی و گذران اوقات فراغت، نمایشگاههای متعدد آثار هنری و فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس، بهرهگیری از سامانههای هوشمند نظارتی، بهرهگیری از یک پایگاه داده (دیتاسنتر) مجهز و پرظرفیت برای ذخیره و نگاهداشت اطلاعات و اسناد دفاع مقدس اعم از عکس، فیلم، مالتی مدیا، مدارک و اسناد و نقشه، ساخت مسجد جامع خرمشهر در ابعاد واقعی به عنوان نماد مقاومت مردم شریف ایران اسلامی و ساماندهی ویژه برای گذر جانبازان و معلولان حرکتی در کلیه فضاهای روباز و بسته، یک نمای کلی از بالا به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. در محیط بیرونی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دستاوردهای حوزه نظامی و ادوات نظامی استفاده شده در هشت سال دفاع مقدس به نمایش در آمده است.
نماد مقاومت در قلب تهران
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جنگ را به زبان ساده روایت میکند و از سادهسازی آن پرهیز دارد. سادهسازیای که آفت برخی از روایتهای ما از جنگ است و سبب میشود که ما از دستیابی به واقعیت جنگ دور شویم. چون این سادهسازی بعضا بر روی رشادتها و فداکاریها و ایمان و اعتقادی که سبب این رشادتها و فداکاریهای توسط رزمندهها، جانبازان و شهدا میشد سایه میافکند. جانبازی مقوله سادهای نیست که از دست هرکسی بربیاد و نمیتوان گفت که اگر هر کس دیگری در موقعیت شهدا قرار میگیرد حتما اینگونه مرگ را به سخره میگرفت و به دل آن میزد. مسجد خرمشهر اولین منظرهای است که در ورودی موزه میبینید. نماد ایستادگی و مقاومت بودن مهمترین شاخصه مسجد خرمشهر است. شهر خرمشهر یکی از اولین نقاطی بود که مورد حمله ارتش بعثی عراق قرار گرفت. خرمشهر پس از 19 ما اشغال سرانجام در سه خرداد 1361 آزاد شد و مسجد خرمشهر یکی از معدود ساختمانهایی بود که بعد از باز پس گیری شهر سالم مانده بود. در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در قلب تهران این مسجد بازسازی شده است. مسجدی که دیدن آن و فهمیدن همین پیشینه کوتاه جنگ را زنده میکند و هر ایرانی را به تامل وا میدارد که چه بودیم و چرا الان این هستیم؟! مسجد خرمشهر در طول دوران دفاع مقدس، شاهراه حماسههای مقاومت بود و امروز بازسانی آن در قلب تهران، تاریخ را برای ما یادآوری میکند. در روزهای اول جنگ و بعد از بازپسگیری خرمشهر هر کسی هر کاری داشت به مسجد جامع مراجعه میکرد. اگر کسی غذا میخواست به مسجد جامع میرفت. اگر کسی مجروح شده بود به مسجد جامع میبردنش. اگر کسی دنبال گمشدهاش میگشت، مسجد جامع میرفت و حتی اگر کسی اسلحه میخواست، مسجد جامع میرفت. سازماندهی نیروها در مسجد جامع خرمشهر بود... به گفته مدیران شهری، انتخاب این مسجد برای بازسازی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این مسجد را از بنایی در جنوب به نمادی در حوزه دریافت و تفسیر جنگ بدل میکند، به آن موضوعیت و به مخاطب منظر تازهای برای تفسیر میبخشد. این خود مفهومی میشود برای ابدی بودن و جاودانه ماندن مسجد خرمشهر. از همه مهمتر اینکه چرایی مسیر طی شده در جنگ را در قلب پایتخت متذکر میشود.
تالار آستانه
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از هفت تالار اصلی تشکیل شده است. تالار اول «تالار آستانه» نام دارد. همانگونه که از اسمش پیداست، این تالار آستانهای است برای ورود به تالارهای دیگر. جایی برای واردشدن به دالان تاریخ پر فراز و نشیب که با مبارزات مردم از دهه 30 آغاز میشود و روایتگر روزگاری است که در آن، مردم علیه نظام شاهنشاهی قیام کردند تا از ولی و رهبر خود حمایت و تبعیت کنند. در این تالار حرف از تظاهرات و شبنامههایی است که در آن، زور و استبداد نظام شاهنشاهی را برملا میکرد. مخاطب در این تالار یکسره و یکصدا «شعار الله اکبر» را میشنود. نمایهای است از تلفیق تمدن پربار ایران کهن با معارف غنی اسلامی، چیزی است که این تالار میخواهد به نمایش بگذارد. ویدئو وال بناهای تاریخی ایرانی –اسلامی مانند چغازنبیل، سازههای آبی شوشتر و بناهای مربوط به دوره اسلامی، دیوار نقشه ایران باستان در دوره هخامنشی و نقشه ایران کنونی که پس از جنگ تحمیلی کوچکترین جزئی از آن جدا نشده است، تابلوی مینیاتور کندن در خیبر توسط امیرالمومنین(ع) در جنگ خیبر، نمایی از کاشی کاری مسجد جامع اصفهان که در بردارنده نام مبارک علی (ع) است، نمایههایی هستند که شکوه تلفیق تمدن ایران کهن با معارف غنی اسلامی را به نمایش میگذارند. در تالار آستانه، دالان مشاهیر هم وجود دارد. این دالان تصاویر 10 تن از موثرترین چهرههای مبارز در جریان انقلاب مشروطه و استبداد و استعمار، طی 100 سال گذشته را نشان میدهد. یکی از دیوارهای این تالار به «دیوار مبارزات مردم» شهره است. بر روی این دیوار 38 مانیتور وجود دارد که مقاطع مختلف مبارزات مردمی در دوران ستمشاهی را از سال 1332 تا 1357 به نمایش میگذارد. دیوار دیگر تالار آستانه «دیوار جلوهگاه امام خمینی(ره)» نام دارد و از 13 آبان 1343 تا 12 بهمن 1357 را به همراه تصویری از ورود تاریخی امام(ره) از فرانسه به ایران در 12 بهمن 1357 روایت میکند. سازههای مفهومی تالار، شعارنویسی انقلابیون روی دیوار، ورود تاریخی امام خمینی(ره)، اثر هنری از 21 سلاح ژ3 و گلهای میخک که نماد پیوستن ارتش ایران به مردم و انقلاب اسلامی در 21 بهمن سال 1357 است، از سایر بخشهای تالار آستانه هستند و آخرین بخش این تالار هم همهپرسی مردم ایران در تاریخ 12 فروردین سال 1358 و پذیرش جمهوری اسلامی ایران با 2/98 درصد رای آری را به تصویر کشیده است.
تالار حریت و حقانیت
تالار «حریت و حقانیت» دومین تالار از تالارهای هفتگانه و اصلی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. در این تالار بازدیدکنندگان تصویری بزرگ از صدام را میبینند که مدام در حال پاره کردن مصوبه شورای امنیت در رابطه با حریم مرزی ایران و عراق است. دیوار تقویم کودتای این تالار، مهمترین رویدادهای به وقوع پیوسته در حد فاصل سال 1920 تا 1980 در کشور عراق را نشان میدهد. تصویر پاره کردن قرار داد 1975 الجزایر توسط صدام و اعلان رسمی آغاز جنگ نیز توسط یک مانیتور 52 اینچی در مجاور تقویم کودتا به نمایش در آمده است. بازخوانی تحرکات عراق پیش از آغاز رسمی جنگ توسط رژیم بعث از اسفند ماه سال 1357 تا شهریور ماه سال 1359 که480 مرتبه تجاوز زمینی و150مرتبه تجاوز هوایی به خاک ایران داشته است و طی این تجاوزات 150 کیلومتر مربع از خاک ایران به اشغال نیروهای عراقی درآمد، از دیگر بخشهای این تالار است. کار حجمی مسجد خرمشهر، بزرگترین کار حجمی در موزه دفاع مقدس است که به صورت مشابه واقعی ساخته شده است و در تالار حریت و حقانیت به نمایش در آمده است. اتاق بمباران نیز در این تالار قرار دارد. در این اتاق برای بازدیدکنندگان یک فیلم هفت دقیقهای از بمباران و حمله هوایی ارتش بعث نشان داده میشود. یکی از دیوارهای بزرگ تالار حریت و حقانیت هجوم سراسری ارتش عراق در تاریخ 30 شهریور1359 را نشان میدهد. ارتش بعث با استفاده از 12 لشکر نظامی هجوم سراسری خود را به صورت زمینی، هوایی و دریایی به خاک مقدس ایران آغاز کردند. همچنین در این تالار کار حجمی ماکت «پالایشگاه آبادان» با استفاده از قطعات واقعی به جا مانده از بمبارانهای دوران جنگ ساخته شده است. اثر هنری نمایه قطعنامه 479، ماکت خاک خان لیلی، دیوار هجوم سراسری و تخریب صنعت و شهرها، اثر هنری وسایل به جای مانده از بمباران، تانک فارم، اثر هنری نمایه قطعنامه 540 و دیوار آوارگان بخشهای دیگر از تالار حریت و حقانیت است. در این تالار خانههای ویران شده و تخریب شده توسط نیروهای عراقی بازسازی شده است. بر روی دیوارهای این خانهها و ساختمانها دست نوشتههای اشغالگران عراقی به جای مانده است، كه بر روی آنها نوشتهاند؛ «آمدهايم تا بمانيم».
تالار دفاع
اوضاع کشور بعد از حیرت ناشی از آغاز جنگ و تجاوز چندان خوب نبود و مردم بسیج شدند تا از مرزهای کشورشان دفاع کنند. اینجا بود که نقش رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) یکبار دیگر نمایان شد. ایشان توانستند با استفاده از تدابیر حکیمانه و ارزنده خود فضای کشور را از التهاب خارج و آن را وارد شرایط آرامش کنند. بایکوت خبری رسانههای بیگانه پس از هجوم سراسری ارتش بعث به خاک جمهوری اسلامی ایران، تالار «روح الله» که در آن به نقش روحیه بخشی و هدایتگری حضرت امام (ره) در دفاع مقدس توجه شده، تعبیه «سنگر سرد و گرم» به منظور آشنایی با شرایط رزمندگان در مناطق سردسیر و گرم سیر، نمایش «مسجد» به عنوان کانون خیزشها و فعالیتهای مردمی که پایگاهی مردمی برای پشتیبانی از جبههها بود، «پرچم» به عنوان نماد وحدت، همبستگی و اتحاد ملت، حرکت مردم برای اعزام به جبههها با فرمان حضرت امام خمینی مبنی بر واجب کفایی بودن شرکت در دفاع مقدس، لبخند رزمندگان و تصاویری خندان از اعزام رزمندگان با سنین مختلف به جبههها و ویترین هدایای مردمی برای حمایت از جبههها بخشهایی است بازدیدکنندگان در «تالار دفاع» میبینند. تالار دفاع سومین تالار موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. فرامین و رهنمودهای حضرت امام(ره)، نقش اقلیتهای مذهبی در دفاع مقدس، ایستگاه صلواتی، هنر در دفاع مقدس، 10 ماه اول جنگ و رواقها سایر بخشهای این تالار را تشکیل میدهند.
تالار آرامش و مقابله
بعد از دفاع صورت گرفته، حالا وقت این بود که جوانان ایران قدرت خود را به دشمن متجاوز ثابت کنند. قدرتی که با مقابله نشان داده میشد تا کشور به آرامش لازم برسد. با ادامه جنگ و گذر از بهت و غافلگیریهای اولیه، نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به تدریج روحیه خود را به دست آورده و بر وضعیت پیش آمده مسلط شدند. حالت انفعال آغازین به سرعت از بین رفته و ابتکار عمل به دست رزمندگان اسلام افتاده است. فرایند مهندسی جنگ و طراحی عملیات و ملزومات فنی و پشتیبانی آن آغاز شد و عملا شرایط به سمتی رفت که ایران توانست نبض جنگ را به دست بگیرد. در تالار «آرامش و مقابله» نمایش نیروهای عراقی بر روی پرده مه که با نزدیک شدن به تصاویر، سربازان عراقی حرکت تهاجمی به خود میگیرند و در ادامه سربازان عراقی فرار میکنند، نمایی از سنگر فرماندهی که در آن فرماندههان در حال طرحریزی عملیات هستند، نمایه هنری سلاح آر پیجی7 و شلیک مجازی آن که رزمندگان برای استفاده از آن بایستی به تانک نزدیک میشدند و این نزدیکی از نشانههای شجاعت و قدرت آنها بود، ماکت موشکهای هدایت شونده و نمونهای از عکسهای هوایی تهیه شده توسط آنان، هولوگرام شهید آوینی که یک روایت هفت دقیقهای از شهید آوینی درباره جنگ است، نمایش تصاویر انواع عملیاتهای آبی، خاکی، هوایی و جنگ نفتکشها، نمایش نقش منافقین پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس در جهت ناامن کردن کشور و انجام اقدامات خرابکارانه و ترور، نام و تاریخ عملیاتهای هشت سال دفاع مقدس در سه نوع بزرگ، متوسط و کوچک که بر روی دیوار پرینت شده است و... را میبینید. سیم خاردارها و خورشیدیها، پل خيبر و فعالیتهای مهندسی، میز طرحریزی عملیات، ساختار فرماندهی در دفاع مقدس، دیوار نابرابریهای جنگ، نمایش سلاحهای سبک نظامی، معبر مین، نمایه هنری از سلاح کاتیوشا و نمایه هنری از نام رستهها دیگر بخشهای تالار آرامش و مقابله هستند.
تالار شهادت
«شهادت هنر مردان خدا است» این جمله امام خمینی(ع) این جمله کافی است تا در مقابل تمام آنهایی که روزگاری جنگیدند تا با دفاع از دین و مذهب خویش خاک پاک کشورشان را حفظ کنند، سر تعظیم فرود آوریم. مردان مردی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا امروز، ایران سربلند و استوار باقی بماند. «تالار شهادت» با پل شهادت آغاز میشود. مخاطب با عبور از این پل سفید رنگ اسامی شهدا را در دو طرف خود مشاهده میکند. تالار عاشورای این تالار در دل تالار شهادت قرار دارد. دفاع هشت ساله مردم این سرزمین که بینظیرترین جانفشانیها و ایثارگریها را به تصویر میکشد، متاثر از نهضت بزرگی همچون عاشورای امام حسین(ع) و یاران با وفایش بود. این هشت سال، ادامه نهضت حسینی توسط سربازان امام خمینی(ره) است. در این تالار مراحل مختلف زندگی جانبازان در دوره جنگ که برخی از آنها علیرغم اینکه جانباز بودهاند ولی باز هم حضور پر رنگی در جبههها داشتهاند و هم مشکلات و موفقیتهای آنها در زندگی و دوران پس از جنگ به تصویر کشیده است. بخش «مفقودالاثرها»، این قسمت به نقش آسمانیهای در زمین اختصاص یافته است. در این بخش اثر هنری مفقودالاثرها، در واقع یادگاریهای آنها همچون پلاک، چفیه و مهر و... نشان داده شده است. اثر هنری «ماسک شیمیایی». این ماسک نشاندهنده استفاده گسترده ارتش بعث عراق از سلاحهای شیمیایی -چه در عملیاتها و چه در مناطق مسکونی- علیه غیرنظامیان است. «آزادگان»، در این قسمت سه نمایشگر فیلمی را از زندگی اسرای ایرانی را در اردوگاههای مخوف رژیم بعث عراق به نمایش میگذارد. در این فیلم کوتاه تحمل بالای اسرای ایرانی و ظلم و شقاوت بعثیها به مخاطب نشان داده میشود. نمایش «پلاکهای کوچهها و خیابانهای» اقصی نقاط ایران اسلامی که هر کدام به نام شهیدی مزین شدهاند و نمایش تعداد شهدای هر استان بخش پایانی تالار شهادت است.
تالار پیروزی
صفحات تاریخ حکایت از جنگهایی میکند که به کشور عزیزمان تحمیل شد. در این جنگها یا به دلیل ناتوانی و عدم صلاحیت مسئولان مملکتی یا به دلیل بیکفایتی در اداره جنگ، بخشهایی از خاک این سرزمین به بیگانه واگذار شده است. دفاع مقدس اما حکایت دیگری دارد. جنگ هشت ساله ما جایی که در آن فرماندهان دینی و ولایی و فرمانبران اعتقادی و ارزشی ایران زمین دلاوریهایی رقم زدند و تمام حمایتهای غربیان و اتحاد دشمنان اسلام نتوانست حتی یک سانتی متر از خاک کشور را جابهجا کند. «ایستگاه حمایت خارجی و تقویت دیکتاتور» یکی از بخشهای «تالار پیروزی» است. در این ایستگاه به معرفی حامیان صدام و چگونگی تقویت او در دو سطح نظامی و غیرنظامی پرداخته شده است. نمایشگرهایی با تصاویر روزنامهها از شادی مردم که با پیروزیهای بهدست آمده توسط رزمندگان اسلام شاد هستند، رمپ لوگو نیروهای عملکننده در هشت سال دفاع مقدس که نشانگر و بیانکننده حضور نیروهای عملکننده در هشت سال دفاع مقدس است، «تالار وقایع آخر جنگ» با به کارگیری یک هیبرید وال و پرینت گرافیکی روی دیوار با اشاره به برخی از وقایع سال آخر دفاع مقدس، آرت ورک طنابدار و پرینت دستگیری صدام و بیان سرنوشت دیکتاتور عراق با استفاده از تصویر صدام و نیز عاقبت صدام که در 30 دسامبر 2006 به دار مجازات آویخته شد، گسترش حملات شیمیایی و اشاره به حمله عراق به مردم بیگناه حلبچه در 25 اسفند 1366 و حمله شیمیایی به شهر مرزی نودشه در 26 اسفند 1366، قطعنامه 598 که قابل قبولترین قطعنامه از زمان آغاز جنگ برای جمهوری اسلامی ایران بوده، مکاتبات صدام با رهبری و ریاست جمهوری وقت ایران پس از پذیرش قطعنامه 598 و اجرای آتش بس از سوی ایران و عراق تا اینکه سرانجام رئیس جمهور عراق به خواستههای ایران تن داد و در پاسخ به نامه رئیس جمهور ایران در 23 مرداد 1369 شرایط ایران را برای تحقق صلح پذیرفت، محتواهایی است که در تالار پیروزی ارائه شده است. شرح مختصری بر تجاوزات ارتش بعث و سرنوشت دیکتاتور، کلاژ تصویر صدام، عملیاتهای ثامن الائمه، بیت المقدس، والفجر، مرصاد، جنگ نفتکشها، جنگ شهرها، فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس و هجوم مجدد ارتش عراق سایر بخشهای این تالار هستند.
تالار سرانجام
«تالار سرانجام» با واقعه جانگداز و حزنانگیز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آغاز میشود. به محض ورود به تالار سرانجام 9 آینه میبینیم که تصویر صندلی خالی حضرت امام در بالکن جماران بر روی آنها منعکس شده است و به بیننده این نکته را یادآور میشود که ایشان دیگر در میان ما نیست. سپس بالکن بازسازی شده حسینیه جماران و صندلی امام خودنمایی میکند. اکثر سخنرانیهای امام خمینی(ره) در حسینیه جماران صورت گرفت. در این تالار تصاویری از حضور امام در بیمارستان، وداع خانواده ایشان با پیکرشان قبل از تدفین و صحنههایی از مراسم تشییع باشکوه ایشان به وسیله ویدئو پروژکشن روی دیوار به نمایش در آمده است. در تصاویری نیز قرائت وصیت نامه امام(ره) توسط آیتالله خامنهای در جلسه فوقالعاده مجلس خبرگان را میبینیم که انتقال رهبری را گوشزد میکند. به همین دلیل هم صحنههایی از زندگینامه آقا در قبل و حین جنگ به نمایش در میآید، صحنههایی از دوران ریاست جمهوری و حضورشان در جبهه. در ادامه به وسیله یک هیبرید وال که دارای شش مانیتور تاچ اسکرین است از سند چشمانداز 20 ساله تا سال 1404، متن قانون اساسی، برنامههای پنج ساله، دستاوردهای دفاع مقدس از منظر و دیدگاه امام (ره)، کتاب صحیفه نور حضرت امام و کتابی از سخنان مقام معظم رهبری را به نمایش در آمده است. پس از عبور از این قسمت، به وسیله یک ویدئو پروژکشن شاهد تصاویری از راهپیماییهای سالهای مختلف که در ایامالله 22 بهمن (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران) طی 32 سال شاهد بودیم به نمایش گذاشته شده است. این راهپیماییها تداوم حضور مردم در صحنه در جهت تأیید و حمایت از نظام جمهوری اسلامی است.
موزه جنگ فرانسه
کشورهای مختلف برای جلوگیری از فراموشی رشادتها و فداکاریهای کشتهشدگان جنگی کشور خود موزه جنگ تاسیس کردند. موزه جنگ فرانسه که یکی از مکانهای دیدنیهای پاریس به شمار میرود. این موزه «انولید» نامیده میشود. موزه جنگ فرانسه به دستور لویی چهاردهم در سال ۱۶۷۴ با ابعادی به طول ۴۸۷ متر، عرض ۲۵۰ متر و ارتفاع ۷۰ متر در قلب پاریس در جنوب سن و در امتداد پل الکساندر سوم بنا نهاده شد. این بنا چندین سال بعد از آن به عنوان محل استراحت جانبازان و معلولین جنگ استفاده میشد. بنای انولید دارای گنبد طلایی رنگی است که رنگ طلایی و زیبای آن از همه نقاط شهر قابل رویت است. ساختمان اصلی این موزه به شکل صلیب و به سبک معماری کلیسایی ساخته شده و مقبره ناپلئون بناپارت و کلیسای سن لویی در کنار هم یکی از بهترین جاذبههای گردشگری فرانسه را شکل دادهاند. در پایان قرن هفدهم تقریبا ۴۰۰۰ سرباز که در حقیقت سربازان قدیمی ناپلئون در جنگهایش بودند در انولید نگهداری شده و مستمری بگیر آن بودند. مخاطبین در این موزه علاوه بر آرامگاه فرمانروا، یکسری کامل از یادگاریهای ناپلئون نظیر کت، کلاه، شمشیر، مجسمهها و یک مجموعه کمنظیر از تصاویر و نقاشی از پیروزیهای ارتش و جنگهای درخشان و با شکوه ناپلئون را ملاحظه میکنند. سالنهای دیگر انولید با یادبودهایی از جنگ مانند توپ، شمشیر، زره و غیره پر شدهاند. هزینه بازدید از موزه انولید حدود ۸٫۵ یورو برای هر نفر بوده و برای افراد زیر ۱۸ سال مجانی است. موزه انولید هر روز به جز اولین دوشنبه هر ماه و نیز ایام تعطیلات ملی فرانسه برای بازدید عموم باز است.
موزه جنگ کانادا
موزه جنگ کانادا موزه ملی کانادا درباره تاریخ نظامی و مطالعه درباره درگیریهای مسلحانه است. این موزه در ابتدای قرن نوزدهم کلکسیونی از آثار شبه نظامی بود که در سالهای اخیر گسترش یافت و در محل جدید خود واقع در دشت لیبرتون در اتاوا همزمان با شصتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در اروپا افتتاح شد. موزه جنگ کانادا هر ساله پذیرای بالغ بر 500 هزار بازدید کننده است. گالریهای نمایشی موزه و برنامههای عمومی به منظور تاکید بر تجربههای انسان از جنگ طراحی شدهاند. هر قسمت گالری کانادا بر لحظات معینی از تاریخ نظامی کانادا و بر شیوههایی که دفاع صورت میگرفته است اشاره دارد که مردمانش به آن افتخار میکنند. کلکسیونهای موزه از میان برترین منابع نظامی جهان از جمله وسایل نقلیه نادر توپخانهها، لباسهای نظامی، مدالها، خاطرات شخصی و بیش از 13 هزار اثر هنری در کلکسیون بیوربروک هنر جنگ گردآوری شدهاند. بهطور کلی این کلکسیون بیش از سه میلیون مصنوعات نمونههای آثار هنری اسناد مکتوب و صدا و ثبت بصری است مرکز تحقیقات تاریخی نظامی منزلگاه کلکسیون بایگانی شده جورج متکالف و کتابخانه هارتلند مولسون است. نمایشگاههای مختلف این موزه عبارت است از نمایشگاههای موزه جنگ کانادا، گالریها و نمایشگاههای ویژه، گالریها و نمایشگاههای ویژه موزه جنگ کانادا تا از این طریق درک عمومی از تاریخ نظامی کانادا در ابعاد شخصی، ملی و بینالمللی را افزایش دهد، ویژگیهای موزه جنگ کانادا، طراحی پایدار، ویژگیهای بهرهوری انرژی، انتخاب مصالح ساختانی برای توجه به مسائل زیست محیطی تا حد امکان از وسایل بازیافتی استفاده شده است.
موزه جنگ مسکو
موزه جنگ مسکو در سال 1993 در پارک بزرگی به نام پابدو (پیروزی) تاسیس شد. این موزه از دو بخش تشکیل شده است. در قسمتی از آن تسلیحات نظامی به همراه تصاویری از صحنههای جنگ، اسامی سرداران و مبارزان به نمایش گذاشته شده است و در فضای آزاد این موزه نیز، ادوات نظامی بزرگ مانند تانکها، توپها و هواپیماهای جنگی قرار دارد. تالارهای این موزه به تاریخ جنگ کبیر میهنی سالهای 1945-1941 اختصاص دارد و روزهای جنگ به صورت دقایق و لحظات، فشرده شدهاند. این موزه با کمکهای خیریه مردم و با پول مالیاتپردازان ساخته شده است. موزه مرکزی جنگ کبیر میهنی سالهای 1945-1941 به عنوان مرکز علمی-پژوهشی و اطلاعاتی-خبری برنامهریزی شده بود. در این موزه با کمک وزارت فرهنگ روسیه و شهرداری مسکو خزانه اساسی دولتی آثار یادبود مادی و معنوی مربوط به تاریخ جنگ ترتیب داده شده است. کلکسیون موزه با احتساب کتابخانه علمی شامل بیش از 100 هزار واحد نگهداری است. در موزه جنگ مسکو مجموعه نادر وسایل شخصی و مدارک سربازان ارتش سرخ و کارگران کارخانههای پشت جبهه، فرماندهان معروف جنگ کبیر میهنی و خلبانان و تکتیراندازان معروف، مدیران صنایع و طراحان فنی قرار دارد. در موزه جنگ مسکو، از اسلحه گرم ارتش کشورهای شرکت کننده در جنگ جهانی دوم و مدالهای سربازان که پس از جنگ کشف شده، نگهداری میشود. کلکسیون پولهایی که کشورهای درگیر برای مناطق اشغال شده منتشر میکردند، از موارد دیدنی این موزه است. همچنین اونیفورم ارتش شوروی، وسایل معیشتی نظامی و غیرنظامی سالهای 1940 به صورت نسبتا کاملی در معرض نمایش گذاشته شده است. کاتیوشای معروف شوروی، توپ ضدهوایی انگلیسی، توپ ضدتانک آلمانی، تانک سبک ژاپنی و نمونههای متعدد دیگر سلاحهایی که در جنگ جهانی دوم استفاده میشد، در موزه نگهداری میشوند. مجموعه آثار نقاشی نیز از ارزش زیادی برخوردار است. در سال 1987 ن. پ. کوشلف، گردآورنده معروف پوسترهای زمان جنگ از لنینگراد، این پوسترها را به موزه هدیه کرد و این کلکسیون را بنیان نهاد. آثار تصویری و تجسمی این موزه شامل مجسمهها، نقاشیها و تابلوهای نقاشان حرفهای و غیرحرفهای است که در سالهای جنگ و بعد از جنگ ساخته شدهاند. این موزه از مجموعه قابل توجه پوسترهای سیاسی شوروی دوران جنگ کبیر میهنی برخوردار است. خاطرات شرکت کنندگان جنگ، آرشیو افراد و سازمانها، نقشههای عملیاتی و جغرافیایی، روزنامه، مجله، کتاب، نت، کارت پستال، شبنامه و عکس نیز در این موزه نگه