به گزارش سرویس استان های حلقه وصل، نخستین جلسه از کرسی نظریه پردازی با موضوع نقدو بررسی نظریه «کشاورزی فرهنگی»در کرمانشاه برگزار شد.
در این نشست که پنجشنبه سوم اسفندماه برگزار شد دکتر علیرضا شایق و دکتر معارف فلاحی از اساتید دانشگاه به نقد و بررسی این نظریه پرداختند و در ادامه پرسش و پاسخ با حضار انجام شد.
در ابتدا دکتر محمد خیاط زنجانی، دبیر این جلسات ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری مطابق آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به صورت ماهیانه یک نظریه توسط یکی از اساتید و نویسندگان مطرح و بررسی خواهد شد.
در ادامه رضاکریمی در توضیح نظریه خود گفت: مفهوم مهندسی فرهنگی چند سالی است که در ادبیات علمی و رسانه ای کشور کانون بحث های مختلف شده است. در این میان برخی سعی کرده اند با نگاه فلسفی در معنا و امکان مهندسی فرهنگی تفکر کنند و برخی اشکال کرده اند که این نگاه نمیتواند کارآمد باشد. در این مقاله تلاش می شود بدون قول به امتناع مهندسی فرهنگی و با استنطاق از متن دین رویکردی کارآ و توحیدی را تبیین نمود.
کریمی در توضیح بیشتر این نظریه ادامه داد: این رویکرد «کشاورزی فرهنگی» به عنوان تقریر صحیح از نظریه مهندسی است. مهندس نمونه اعلای بشر مدرن است و و از نوع جدید نگاه بشر به آدم و عالم حکایت می کند. در حالی که بر اساس متون دینی کشاورزی آن پیشه ای است که خدا برای بندگانش فرستاد تا هم کار کنند و هم بنده باشند و هم کار است و هم سبب اتصال زمین به آسمان.
وی در این جلسه تصریح کرد: این نظریه موجب رواج رویکرد استصلاحی در حکومت به جای رویکرد اصلاحی و تقویت فرهنگ انتظار به معنای صحیح آن می شود. ضمن اینکه ذیل آن می توان روش هایی برگرفته از قرآن برای «تدبیر و برنامه ریزی» با محوریت سوره یوسف پیشنهاد نمود.