سرویس معرفی: یکی از دغدغههای همیشگی خانوادهها عبور فرزندشان از دوره خردسالی به کودکی و به دنبال آن رسیدن به نوجوانی و سن بلوغ است؛ سنی که لازم است در آموزش و پرورش، دیگر نهادهای رسمی کشور و همچنین رکن مهم خانواده، به آن بیشتر پرداخته شود و آگاهی کافی نسبت به آن وجود داشته باشد.
جدای از خانواده و در میان قشر نوجوان نیز همیشه نگرانی ها و گلایه هایی وجود داشته است. قشر نوجوان کشور ما به ویژه در دهههای اخیر که از آگاهی بیشتری نسبت به سن شان برخوردار هستند، همیشه گلایه مند بودهاند که به آنها توجه کافی نشده است. نوجوان های ایرانی معتقدند در میان قشر کودک و جوان، توجه به آنها کم شده و مدام یا قربانی نزدیکی سن شان به رده سنی کودک شده اند و یا آنها را در مقایسه با جوانان خیلی کوچک فرض می کنند.
مدتی قبل مهمترین بغضهای نوجوانان نامهای شد، خطاب به مقام معظم رهبری، به این مضمون که ما در محصولات فرهنگی هنری و در صدا و سیما، بسته و یا برنامهای ویژهای مخصوص به خود نداریم. به دنبال آن نامه و پیروی رسانه ملی از توصیههای دلسوزان کشور، شبکه امید، با در نظر گرفتن برنامههای ویژه نوجوانان، راهاندازی شده و حالا درصدد تولید برنامه، در دیگر شبکههای تلویزیون برای مخاطب نوجوان است.
به دنبال این رویکرد صدا و سیما و توجه بیشتر به نوجوانان، همزمان با اربعین حسینی(ع)، شاهد تولید برنامهای مخصوص نوجوانان هستیم. «اقیانوس آرام» عنوان برنامهای است که سازمان هنری رسانهای اوج آن را تولید کرده و این روزها با اجرای محمد سلوکی روی آنتن شبکه دوم سیما میرود. نکته جالب درباره اقیانوس آرام این است که این برنامه علی رغم گفتگو محور بودن، توانسته تا حد زیادی نظر مخاطب هدفش را به خود جلب کند.
جلب رضایت مخاطبان این برنامه میتواند چند دلیل عمده داشته باشد، که یکی از آنها حضور چهرههای شناخته شدهای است که نوجوانان کشورمان به آنها علاقمندند. برای مثال میتوان به حضور شایان مصلح بازیکن جوان تیم فوتبال پرسپولیس در اجرای قسمت نخست این برنامه و بازتابهای بعدی آن بین نوجوانان اشاره کرد.
از دلایل دیگر جذابیت این برنامه میتوان به آیتم معرفی بقاع متبرکه عتبات اشاره کرد. در این بخش از برنامه حجت الاسلام سرلک با زبانی شیوا به معرفی بقاع متبرکه، فضای معنوی آن و تشریح مسائل تاریخی میپردازد.
اما آنچه بیش از هر نکتهی دیگری نظر نوجوانان این مرز و بوم را به خود جلب میکند حضور مهمانهای جوان و شناخته شده در این برنامه است. این اتفاق که تاثیرگذاری بسیاری را به همراه داشته، موضوع در خور اهمیتی است چراکه اکثر این مهمانها به نوعی الگوی نوجوان امروزی کشور محسوب میشوند. اهمیت این نکته آنگاه روشنتر میشود که به نظر بسیاری از متفکرین در امور آموزشی و تربیتی نباید با نوجوانان و جوانان امروزی به صورت مستقیم صحبت کرد، بلکه باید باید امور تربیتی و اخلاقی را برای آنها قابل درک کرد.
از این نکته نیز نباید غافل شد که سفر «اقیانوس آرام» به کربلا و اجرای برنامه به طور مستقیم از صحن و سرای امام حسین (ع)، جلوه دیگری به این برنامه بخشیده است.
استودیوی این برنامه درست روبروی حرم، اما حسین علیه سلام قرار گرفته و وقتی بیننده، مقابل تلویزیون مینشیند، ارتباط معنوی خاصی با آن برقرار میکند. ارتباط عاطفی و قلبی شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین که با نگاه به صحن و سرای آن حضرت در حین برنامه ایجاد میشود نکتهای است که خود میتواند فی نفسه در جلب مخاطب تاثیرگذار باشد.
توجه به قشر نوجوان و تولید برنامه در مناسبت اربعین، در کنار تمام برنامههای تولیدی و مناسبتی، نکته مهمی است که نباید از تاثیر آن بر قشر نوجوان و جذب هرچه بیشتر آنان غفلت ورزید. مخصوصاً آنکه در کنار تمام آثار تربیتی چنین برنامههایی، همین که نوجوانان احساس کنند برای برنامه سازان و تصمیمگیران کشور مهم تلقی شدهاند، باعث میشود که گلایههای آنان نسبت به بی توجهی به این قشر کمتر شود.
نباید وقایع تلخ همین روزهای اخیر را از خاطر برد و به خوبی در نظر داشت که نوجوانان کشور این روزها به شدت در معرض خطرهای جدی در فضاهای مختلف واقعی و مجازی هستند و دادن خوراک خوب رسانهای به آنها ضرروری و مورد نیاز است.