حجتالاسلام سیدعلی پورحسینی، کارگردان پویانمایی «جنگ افسانهها» با بیان اینکه شاهنامه هویت یک ملت و به واقع شناسنامه مردم ایران است به حلقه وصل گفت: تلاش ما در فضای پویانمایی متمرکز بر تأثیرگذاری روی مخاطبان از طریق همزادپنداری آنان با کاراکترهای داستان است و در این تولیدات سعی شده است مفاهیم سنگین و یا سخیف به مفاهیم ملموس و روشن مبدل شود.
مسئول مؤسسه فراگستر محقق مشهد عنوان کرد: یکی از مهمترین خصوصیات پویانمایی، تصویرسازی صحنههایی است که در واقعیت قابل نمایش نیست و داستانهای شاهنامه که در این پویانمایی از آنها استفاده شده، بر اساس همین خصوصیات است؛ ما در این پویانمایی داستانهایی از شاهنامه را که در آن به غول و پری و طلسمهای مختلف اشاره شده است را انتخاب کردهایم.
وی افزود: در ابتدا از افرادی که به طور تخصصی در حوزه محتوای شاهنامه مطالعه داشتند در خصوص نحوه اقتباس از شاهنامه مشورت گرفتیم. کاراکترها را مشخص کردیم و پس از نامگذاری کاراکترها، تصویرگری و تولید پویانمایی را آغاز کردیم.
حجتالاسلام پورحسینی با بیان اینکه هدف از انتخاب شاهنامه برای این پویانمایی انتقال مفاهیم اخلاقی به طور غیرمستقیم به کودکان بوده است که تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، گفت: قهرمانهای شاهنامه که در اقلیمهای مختلف با قدرتهای متفاوت بازنمایی شده بودند مانند قدرت باد، سنگها، آبها، قهرمانان زمینی، دریایی، آسمانی، صحنههای جالبی را در این پویانمایی خلق کرده است.
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه در تولید انیمیشن، تولید محتوا است و اگر انیمیشن محتوای قوی نداشته باشد، از آن استقبال نمیشود، اظهار کرد: اگر میبینید کودکان و نوجوانان ساعتهای زیادی پای تلویزیون نشستهاند و از تماشای پویانمایی خسته نمیشوند، به این علت است که درگیر محتوا شدهاند.
حجتالاسلام پورحسینی ضمن اشاره به اینکه در دنیا کسب درآمد و صادرات فرهنگ از طریق پویانمایی انجام میشود، عنوان کرد: اهمیت پویانمایی در بعد فرهنگی قابل توجه است و این صنعت میتواند در حوزه صادرات فرهنگی بسیار تأثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: علاوه بر حوزه فرهنگی در حوزه اقتصادی هم بسیار سودآور است به طور مثال درآمد حاصل از پویانمایی باب اسفنجی یک چهارم درآمد نفت ایران است که این بعد از پویانمایی مورد غفلت ما واقع شده است.
کارگردان پویانمایی جنگ افسانهها در ادامه اظهار کرد: پویانمایی صنعت بسیار پرهزینهای است به طوریکه هزینه تولید یک دقیقه پویانمایی حدود ۳۵ میلیون تومان است، اما به دلیل سودآوری این صنعت، هزینهای که صرف آن میشود مقرون به صرفه است؛ به طور مثال پویانمایی شاهزاده روم که با هزینه یک میلیارد تومان ساخته شد، چهار میلیارد فروش کرد که سود قابل توجهی بود.
وی در پایان گفت: این مؤسسه از سال 77 با رویکرد پژوهشی فعالیت خود را آغاز و بعد از گذشت 10 سال از فعالیت تصمیم گرفت که این فعالیت ها خروجی نیز داشته باشد به همین خاطر تا کنون تولید 60 نرم افزار، انتشار بیش از 500 عنوان کتاب و ساخت انیمیشن و انتشار بیش از 300 کار تصویری را در کارنامه خود دارد.