سرویس معرفی: مراسم پاسداشت نواهای خاطره انگیز عاشورایی و تجدید خاطره پیرغلامان آستان سیدالشهدا بعداز ظهر امروز یکشنبه 23 مهر 1396 در نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.
حجت الاسلام سیدحسین مومنی اولین سخنران این مراسم بود که در ابتدا با اشاره به حرکت عظیم سید الشهدا و جاری بودن این حرکت در عصرها و نسل های بعد گفت: امام حسین(ع) مربوط به نسل خاص یا زمان خاصی نیست. این یک جریان، فرهنگ و سیر است و باید به آن توجه داشت. سیدالشهدا عامل نجات ماست. اهلبیت نیازمند نوکری ما نیستند و این ماییم که به اهل بیت نیاز داریم و از آنان می خواهیم که ما را به غلامی بپذیرند.
این استاد حوزه علمیه گفت: در غلامی اهل بیت جبراییل سبقت گرفته است. جبراییل به اسرافیل گفت من مقربم و حامل وحی و اسرافیل گفت من صاحب سورم. به این دو گفتند به عرش نگاه کنید و اسماء خمسه اهلبیت و معصومین را به آنها نشان دادند، در همین جا بود که جبرییل سبقت گرفت و به نخستین خدمتگزار اهلبیت تبدیل شد.
وی افزود: قوه ی خیال اگر قوت گیرد و در مقابل آن عقلانیت کم شود، باعث بوجود آمدن جهل و نادانی می شود و انسان به نابودی کشیده می شود. برای جلوگیری از تقویت جهل و نادانی باید به امام حسین متوسل شد.
مومنی تاکید کرد: تنها چیزی که در همه عصر ها و خصوصا عصر کنونی و برای نجات بشر می توان یافت اتصال به سیدالشهداست.
این خطیب توانای کشورمان خاطر نشان کرد: در یکی از سخنرانی های مقام معظم رهبری ایشان فرمودند«کربلا شامل سه بخش است؛ عقلانیت، حماسه و عزت، عاطفه و عشق.»
وی تاکید کرد: این سخن اشتباهی است که می گویند اشک بر امام حسین فایده ای ندارد، یا گریه کردن برای امام حسین باعث هدایت نمی شود چرا که در بسیاری از روایات داریم که گریه بر امام حسین گناه کبیره پاک می کند. اگر کسی بدبخت باشد و به حرم امام حسین برود، خوشبخت بیرون می آید. امکان ندارد کسی بدون معرفت بر امام حسین گریه کند.
این مدرس حوزه در پایان صحبت هایش گفت: هیچ چیز مثل روضه زنگار از جامعه و فرد نمی زداید. تقاضا می کنم به بحث روضه بیشتر دامن زده شود. مملکت ما در حال حاضر بیش از هر چیز به روضه نیاز دارد.
فرزند رحیم منزوی از شاعران و مداحان اهل بیت سخنران بعدی این مراسم بود که سربند مشکی به سر بسته بود درباره سنت بستن این سربند گفت: این سربند در اردبیل مرسوم است و غالب مردم در ایام عزاداری سیدالشهدا سربند مشکی به سر می بندند. هدف این سربند این است که می خواهند بگویند سیاه به تن کردن با تعقل است و این عزاداری با تعقل انجام می شود. منزوی با ذکر خاطراتی از پدر مرحومش حاج رحیم منزوی به سخنان خود پایان داد.
حسام الدین سراج خواننده سنتی کشورمان هم در این مراسم حضور داشت و با دکلمه ابیات « بوی بهشت می وزد از کربلای تو/ای کشته باد جان دو عالم فدای تو/ برخیز و باز بر سر نی آیه ای بخوان/ ای من فدای آن سر از تن جدای تو/ اندر منا ذبیح یکی بود و زنده رفت/ ای صد ذبیح کشته شده در منای تو» و دعاخیر برای نوکران اهلبیت برنامه خود را به پایان برد.
در ادامه از حاج یونس حبیبی ذاکر اهل بیت و جانباز هشت سال دفاع مقدس تقدیر شد. مصطفی ناظم یکی دیگر از پیرغلامانی بود که در این مراسم دقایقی سخن گفت و خاطره هایی از مراسم عزاداری امام حسین علیه سلام بیان کرد.
مهدی امین فروغی از دیگر سخنرانان این برنامه بود که در سخنان خود با نگاهی مختصر و گذرا تاریخ مرثیه خوانی بر اباعبدلله الحسین را به پنج دوره در ایران تقسیم بندی کرد و گفت: اولین دروه مرثیه خوانی از همان روز عاشورا شروع شد و اولین مرثیه خوان بر سید الشهدا حضرت زینب سلام الله علیها بود. این دروه از همان روز عاشورا شروع و تا قرن ۴ ادامه داشت.
وی افزود: دوره بعدی از قرن ۴ تا ابتدای دوره قاجاریه بود، دوره سوم دوران قاجاری بوده تا قبل از مشروطه، دوره چهارم از ابتدای مشروطه تا وقوع انقلاب اسلامی ایران است و دوره پنجم دوران انقلاب اسلامی است.
در پایان برنامه از مهمانان این برنامه تقدیر نیز به عمل آمد.