به گزارش حلقه وصل، دومین کارگاه شعر پانزدهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره امروز، 15 شهریور ماه در شهر مقدس مشهد برگزار شد.
مهدی رجب علیزاده، از کارشناسان حاضر در این نشست با اشاره به شعر توحیدی و ویژگیهای مختص به این نوع سرودهها، گفت: توحیدیه گستره و تنوع وسیعی دارد؛ اما به صرف توصیف نمیتوان هر شعری را در این حوزه و در زمره سرودههای کهن با این موضوع قرار داد.
وی ادامه داد: یکی از خلاهای شعر امروز جوان، بیتوجهی به زبان و معنا است و برخی غزلها در مهرواره شعر جوان سوره این توجه را نشان داده بودند.
حامد عسکری، شاعر و ترانهسرا نیز در این کارگاه درباره ترانه و ویژگیهای آن توضیح داد. وی با بیان اینکه هر اثر هنری که شخصیتر باشد، جهانیتر میشود، افزود: وقتی ترانه اتفاق میافتد که شاعر از کلمات معمولی و کلمات گفتار بتواند اتفاق و رستاخیزی در واژه بیافریند و به حجم زبانی خود بیافزاید. اثر هنری، هر چقدر شخصیتر و منطقهاییتر باشد، جهانیتر میشود. همچنین گاهی نبوغ هنرمند در جایی اتفاق میافتد که بتواند بخشی از زندگی شخصیت بزرگی را با زبان هنرمندانه برای مخاطبانش روایت کند.
محمود حبیبی کسبی، دبیر علمی بخش شعر این مهرواره نیز با بیان اینکه شاعران جوان به سمت آزمون وزنهای تازهتر بروند، گفت: مبحث وزن در شعر سنتی، بحث مهمی است. اگر شاعر خود را در اوزان خاص محدود کند، دایره واژگانی خود را محدود کرده و فضای شهری خود را هم تنگتر کرده است.
میثم مقیمی دیگر شاعر و داور حاضر در این نشست نیز با اشاره به شیوه خوانش اشعار، مطرح کرد: شاملو بخشی از موفقیت خود در شعر را مدیون نوع خوانش و ارائه اشعارش بود. شاعر هنگام خوانش شعرش باید احساس خود را دخیل کند و شعر را خوب بخواند.
وی همچنین گفت: برخی شاعران حاضر در کارگاه، در انتخاب ردیف باید دقت کنند و ببینند ردیفی که برای شعرشان انتخاب میکنند به دل مخاطبانشان می نشیند یا خیر.