سعید سعادتی: از دیدگاه قرآن مجید احیاء «نفس واحده» به مثابه «احیاء جمیع الناس» تلقی میشود و با توجه به مقام و موقعيت انسانساز شهید حججی، وی را میتوان به عنوان یکی از مصادیق «محیی النفوس جامعه» درعصر انقلاب اسلامی تلقی کرد. چرا که شعاع شخصیتی ایشان و آثار عمل مخلصانه این مجاهد مهاجر، مرزهای جغرافیایی را در نوردید و به امت آزادیخواه و جبهه انقلاب اسلامی در سراسر جهان جان و روح تازه بخشید و تحول معنوی را در اذهان و قلوب رقم زد؛ جبهه دشمن را ناامید ساخت ودر دل تکفیریها و اربابانشان لرزه انداخت.
این چنین شخصیتهایی با توجه به نقشی که در سازندگی جامعه دارند در اصطلاح قرآن مجید «امت» نامیده میشوند چرا که منشاء حرکتها، تلاشهای بزرگ و مجاهدتها میشوند و جامعه را دگرگون و متحول میسازند. «ابراهیم کان امه قانتاالله حنیفا» پس ابراهیم علیه السلام خود یک امت حنیف بود؛
و طبیعی است کسانی که در مسیر انبیای ابراهیمی گام بر میدارند و در ساختن جامعه وتحول معنویت بشری سهم عمدهای برعهده دارند، خود نیز یک امت محسوب میشوند و دارای مقام والایی هستند و احیاگری سن و سال نمیشناسد علی اصغر باشد، علی اوسط باشد یا علی اکبر و بر این اساس اگر شهيد حججیها را از مصادیق «امت محییی النفس» در عصر خود بدانیم و بنامیم سخن به گزاف نبردهایم.
و اما راه شهید حججیها ادامه دارد و هستند کسانی که در عصر انقلاب اسلامی در میدان مبارزه تمام عیار به صورت گمنام مجاهدت میکنند و نه تنها در میان توده مردم بلکه در میان خواص هم، آنطور که باید شناخته شده نیستند و بر هنرمندان و عناصر جبهه انقلاب تکلیف است که در حد وسع و توان با برگزاری محافل علمی و معنوی و تولید آثار فرهنگی و هنری این کار حسینی را زینبوار زنده نگه دارند و برای معرفی بهتر و الگو شدن این شخصیتها، بویژه برای نسل نوجوان و جوان تلاش کنند.
و این راه ادامه دارد...