به گزارش حلقه وصل، قلب انسان محلی برای ادراکات روحانی و معنوی است که آدمی را برای کسب و نیل به کمال و هدف خلقت یاری می رساند. در این میان توجه به مهیا بودن ظرف زمان و مکان می تواند این کسب کمال را سرعت بخشد. ایام پیش رو در روایات ما دارای چنین اهمیتی است چرا که به تعبیر آیت الله جوادی آملی یکم ذی القعده شروع ایام اربعین کلیمی بوده و حضرت موسی(ع) از اول این ماه به مدت چهل شبانه روز در کوه طور مهمان خداوند بوده اند.
استاد برجسته حوزه در بیان تاریخچه اربعین گیری و آغاز آن گفت: طرح مسئله اربعین و چلّه گیری برای آن است که اربعین کلیمی از اول ذیقعده تا دهم ذیحجّه بود. وجود مبارک موسای کلیم که چلّه گرفت و اربعینی داشت که به اربعین کلیمی معروف است. این چهل شبانه روز وجود مبارک موسای کلیم در طور مهمان خدا بود؛نه خوابی داشت نه غذایی ونه استراحتی. در طیّ این چهل شبانه روز مهمان مناجات الهی بود و اینکه فرمود"وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً" همین است. اولِ میقات وقت ملاقات سی شبه بود بعد ده شب اضافه شد و اربعین کلیمی شد. این جزء دستورات رسمی دین مااست ، اینها جزء نوآوری های دین است.
وی در تبیین اهمیت اربعین کلیمی و آثار آن و شروع این ملاقات گفت: اربعین گیری از بهترین راههای دریافت فیوضات است که فرمودند: "مَن أخلص لله أربعین صباحا تنفجر ینابیع الحکمة مِن قلبه علی لسانه" آنگاه اگر کسی سخن می گوید از چشمه جوشان دل خودش حرف می زند و اگر دست به قلم می برد و چیز می نویسد از چشمه جوشان قلب خودش حرف می زند این راه برای همه است.
آیت الله جوادی املی در ادامه به دفع شبهۀ برداشت غلط از معنای اربعین گیری پرداخته و ابراز داشت: مستحضرید پرهیز از دنیا نعمت خوبی است ولی نه پرهیز از جامعه، نه پرهیز از امّت، نه پرهیز از مردم، خدمت کردن به جامعه، به نظام، به امّت از برکات دینی است اما دنیا طلبی که حالا من باید باشم اگر من نباشم مشکل دارد ، این درست نیست این معلوم میشود دنیاست. لذا چلّه گیری به معنای جدا شدن از جامعه نیست، بلکه جدا شدن از دنیا است نه از خلق دنیا. ولکن در متن مردم بودن، مردمی بودن و برای مردم کار کردن دنیا نیست، بلکه آخرت است.