به گزارش حلقه وصل، حجتالاسلام رضا محمدی، کارشناس مذهبی، در برنامه «آیینه حقیقت» رادیو معارف که به بررسی رذایل اخلاقی از منظر امیرالمؤمنین «علیهالسلام» میپردازد، در بحث «کنترل هوای نفس» گفت: بحث کنترل نفس، یکی از مهترین مباحث اخلاقی است که در علم اخلاق مطرح است، چرا که عدم کنترل آن باعث هلاکت انسان خواهد شد.
وی با باین اینکه اگر انسان بتواند نفس خود را کنترل کند و بر هوای نفس خود غلبه کند گام بلندی در جهت کسب فضائل و دفع رذایل برداشته است گفت: اثر اصلی روزه نیز همین کنترل هوای نفس است.
حجتالاسلام محمدی با اشاره به آیه 183 سوره بقره : «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ ای افرادی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.» گفت: معنای تقوا و پرهیزگاری این است؛ انسان نفس خود را نگه دارد و در مقابل رذایل و گناهان خود نگهدار باشد. روزه این خاصیت را به انسان میدهد که بر نفس خود مسلط باشد چون آنچه که نفس میخواهد انسان در حال روزه مقابل آن می ایستد؛ نفس از شما میخواهد که فلان غذا را بخورید که در مقابل آن ایستادگی میکنید و میگویید که روزه هستم؛ فلان نوشیدنی را بنوش و فلان کار را بکن که در مقابل همه میایستد و میگویید که روزه هستم.
حجتالاسلام محمدی با بیان اینکه این مقدار از غلبه بر هوای نفس، یعنی امساک از 9 مورد در زمان روزه، روزه عوام است گفت: در حالی که در روزه خواص، آنها بر همه گناهان و حرامها امساک میکنند. این درجه بسیار بالایی از سلطه بر نفس میشود که این نوع تسلط بسیار کارسازتر و مؤثرتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه روزه این خاصیت را دارد که انسان در مقابل درخواستهای حیوانی نفس میایستد گفت: این خود یک تمرینی برای مبارزه با نفس میشود. اگر شخصی یک ماه آن را تمرین کرد این قدرت را پیدا میکند که نفس خود را بیشتر در کنترل خود قرار دهد. وقتی انسان توانست نفس خود را کنترل کند غلبه بر خود دانی برای او راحتر خواهد بود.
حجتالاسلام محمدی با بیان اینکه انسان دارای دو خود است گفت: خودی که به نام خود اصیل انسان نامیده میشود و از آن به عنوان فطرت نیز یاد میشود. این خود، خود ملکوتی و خدایی است. این خود باید با عبادت و دعا، ایمان و پاکی تقویت شود و کار روزه این کارکرد را دارد.
وی با بیان اینکه خود دوم خود غیر اصیل و دروغین است گفت: خود حیوانی و شیطانی است که نفس اماره نیز نامیده میشود. روزه بهترین وسیله برای ادب کردن نفس و رهایی از این خود دانی است.