به گزارش حلقه وصل، بدون شک صدا وسیما، با وجود گسترش دنیای مجازی و شبکه های ماهواره ای، هنوز هم قدرتمند ترین رسانه کشور محسوب میشود. مقام معظم رهبری با درک صحیح تاثیر گذاری این رسانه بر جامعه، همواره تذکراتی در چگونگی عملکرد این سازمان بیان فرموده اند.
یکی از وظایف تلویزیون بدون شک سرگرم کردن و ساختن فضایی با نشاط برای جامعه است. تلویزیون این نقش را به شکلهای مختلفی مانند ساخت فیلم، جنگ و مسابقه به انجام می رساند. مقام معظم رهبری در تاریخ 83/9/11 خطاب به مسئولین وقت صدا و سیما با تایید مسابقات تلویزیونی به عنوان یکی از سرگرمیها، تذکراتی نیز در مورد نوع پرداخت مسابقه و محتوای آن ایراد فرمودند. ایشان در این باره فرمودند: «مسابقات، خوب است؛ منتها باید مراقب بدآموزیهای قولی و عملی در آنها بود.» مقام رهبری در ادامه برای صحبتهای خود مصداق می آورند و مسابقات تلفنی را که برای جواب به چند سوال ساده جایزه ای بزرگ به شرکت کننده اهدا میکند را مضر برای جامعه ارزیابی کردند. ایشان در این مورد فرمودند: «شخصی تماس میگیرد و بهخاطر هیچی، به او جایزه میدهند! یک روز من دیدم در یک برنامهی تلویزیونی پنج میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند؛ برای اینکه به چند سؤال جواب داد! این سرگرمىِ خیلی جالبی نیست. پنج میلیون تومان، تقریباً حقوق دو سه سال یک کارمند متوسط است. ممکن است بگویند اینکار ترویج علم است. ترویج علم را از یک راهِ بهتر بکنید؛ این راه ضرر دارد. عدهیی که اینگونه مسابقات را نگاه میکنند، بیمنطقی به ذهنشان میآید و از این بیمنطقی سوءاستفاده میکنند.»
مقام رهبری از ایجاد بیمنطقی در بین مردم احساس نگرانی میکنند و یکی از راه های ایجاد آن را نوع نگاه رسانه و به صورت مصداقی مسابقات در آن میدانند. اما سوء استفاده از این بی منطقی در بین مردم چگونه رخ خواهد داد؟
یکی از تاثیرات این بی منطقی، مساوی نبودن ارزش یک خدمت اجتماعی یا کالا با هزینه ایست که برای آن دریافت میشود. وقتی در جامعه جریانی بوجود بیاید که حتما نباید ارزش کالا به قیمتش مساوی باشد، گرانفروشی و دادن خدمات اندک در مقابل هزینه بالا به روالی تبدیل میشود که اعتراض جدی در مقابل خود احساس نمیکند، چرا که جامعه این نگاه بی منطق را پذیرفته است. البته اینطور نیست که فقط یک مسابقه چنین اثرگذاری داشته باشد، بلکه این مسابقه میتواند یکی از زنجیرهای شکل دهنده این نگاه باشد.
در یکی از برنامه های تلویزیونی که اخیراً فصل جدیدش آغاز شده است، مسابقه ای برای میهمانان برنامه ترتیب داده شده به این صورت که از هر میهمانی خواسته میشود دارتی را به سمت سیبل پرتاب کند و در پایان ماه به هر میهمانی که امتیاز بیشتری کسب کرده باشد مبلغی نزدیک به 80 میلیون تومان جایزه داده خواهد شد. این برنامه در فصلهای گذشته توانسته بود با طرح صحیح مسابقاتی که بینندگان را به سوی مطالعه سوق میداد، نقش خوبی در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه داشته باشد. ولی در فصل جدید اینطور به نظر میرسد که حامیان مالی برنامه در نوع نگاه آن تاثیر گذار بودهاند.
ساخت برنامههای پر بیننده که بتواند مخاطب جذب کند حتما کار راحتی نیست، آن هم با وجود هجوم شبکههای ماهوارهای که از سوی کارتلهای رسانهای دنیا مورد حمایت مالی و معنوی هستند. نگاه باشگاه پویا همواره کمک به اینگونه برنامهها بوده است. ولی باید توجه داشت مخاطبین تلویزیون اکثراً زندگی متوسط و متوسط رو به پایین دارند و نباید برای سلیقه عدهای که مرفه تر هستند و شبکه های ماهوارهای را به تلویزیون ترجیح میدهند، برنامههایی ساخت که به قول مقام معظم رهبری باعث بی منطقی شود.