
به گزارش حلقه وصل، نشست «ادواردو و سانسور» که 23 آبان ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی یاسین، رهیافته فرانسوی و استاد دانشگاه گفت: یکی از ادبای معروف فرانسه میگوید هرجا بحث از مادیات باشد ذهن انسان کند و آرام است. در بحث سانسور رسانهای نمیتوان به سادگی نظر داد باید دید سانسور چیست خوب است یا بد چه کسانی و چرا سانسور میکنند البته وقتی بحث نور و حقیقت است و اینکه بعضی از حقیقتها مانند نوری ساطع میشوند اگر در نظامی تمایل به این نداشته باشد نمیخواهد باشد و آن را سانسور میکند. شهادت یکی از همین انوار است که مانند تجلی نور الله جلوه میکند
وی ادامه داد: این نور چیزی نیست که بخواهیم کتمانش کنیم مانند سوراخهایی که از آن نور پیدا میشود و سانسور میخواهد این سورخها را پرکند تا نوری ساطع نشود شهادت ادواردو آنیلی هم نوری بود که ساطع شد و برای نظام لیبرالی در ایتالیا خطر داشت
راهیافته فرانسوی تصریح کرد: چه در شرق و چه در غرب سیستمها میخواهند برای حفظ نظام خود سانسور داشته باشند اما وقتی سانسور برای پنهان حقیقتی باشد چیز خوبی نیست و بازتاب پیدا میکند جامعه مادی لیبیرالی که مدعی آزادی است معتقد است همه آزادند هرکس هرچه خواست بکند بهشت و جهنم معنایی ندارد یک بی تفاوتی وجود دارد
یاسین گفت: این ارتباط نامتوازن است وقتی همه در خیابان گناه میکنند چه بهشت رفتنی میماند.عدم توازن باعث میشود سانسور ایجاد شود البته بعضی سانسورها وابسته به چیز دیگری است مثلا طرح مسئله میشود که یک سری منافع در خطر است و سانسور بهانهای میگردد برای پنهان کردن مسئله تا حل نشود این به نظرم خوب نیست در راه اصلاح جامعه درست نیست زیرا جلوی اصلاح جامعه را میگیرد
وی گفت: ولی این بار ملاحظاتی دارد ملاحظاتی که ماجرای سانسور را پیچیده میکند اینکه آیا سانسور همه جا باید باشد سطح سانسور یا نحوه آن خوب است یا بد ظرفیت و پختگی هم برای سانسور مهم است چون اغلب یک مفهوم را میگیریم و اصلا درباره آن تفکر و تحقیقی نمیکنیم مثلا بازی شطرنج با 64 صفحه طراحی شده نه 65 صفحه، طراح میدانسته چرا این طور است و به موضوع احاطه داشته است
رهیافته ادامه داد: به نظرم حقیقت و بیان آن مهم است باید به نفع حقیقت بود نه خودمان که اگر به نفع خودمان از سانسور استفاده کنیم دراین صورت میشود تعصب و این درست نیست
ما به حقیقت باور داریم چیزی که از اهل بیت به ما رسیده است و باید آن را دنبال کنیم و این حقیقت همان قران است تا صاحب خودمان باشیم آزادمردی و آزاد اندیشی داشته باشیم مانند ادواردو کسی که با آن همه ثروت و قدرت و نفوذ تنها با ترجمه انگلیسی قران متحول شد نمیدانم همه قرآن را خواند یا چند آیه ولی مهم این بود که قرآن را درک کرد و به حقیقت آن پیبرد
دکتر یاسین در پاسخ به این سوال که خود شما در برخورد با قرآن تحت تاثیر کدام آیه قرار گرفتید گفت: خود من با سوره مریم متحول شدم آنجا که حضرت مریم آن شیرزن، تنها زیر درخت خرما بود برایم واقعا شگفت آوراست تصورش هم برایم سخت است در هر صورت قران چیزی است که ما را در دنیا و آخرت به خدا میرساند
وی خاطر نشان کرد: قرآن دروازه تنزل نور است قسمتی از حقیقتی که خدا در دنیا برای ما گذاشته مانند قبور مطهر امامان معصوم که یک بنای ساده نیستند بلکه دروزاه و تونلی برای رسیدن به نور هستند و اینجاها نور ساطع میشود.
در ادامه راضیه امانی، مجری و کارشناس رادیو ایتالیا با اشاره به اینکه قبل از ایتالیا درباره شهید ادواردو آنیلی سانسور در کشور خودمان وجود داشت، گفت: خودسانسوری قبل از همه جا در دنیا بین خودمان قوت داشت متاسفانه زمان شهادت ادواردو آنیلی ما دچارخود سانسوری زیادی بودیم به طوری که حتی مانع از پخش فیلم مستند ادورادو شدند. چون آن زمان صحبت از قرار داد با شرکت فیات بود و نمیخواستند این مسئله برای آن قرارداد مانعی باشد
امانی با بیان اینکه درباره شهادت ادواردو سکوت رسانهای حاکم بوده است افزود:ادواردوغریبانه در سکوت مطلق رسانهها کشته شد درباره او صحبت نمیشود اگرهم بشود مانند فریاد در یک اتاق در بسته بدون منفذ است که تاثیری ندارد چون اصلا قرار هم نبوده تا ماجرای کشته شدند او منعکس شود. جوزپه پوپو روزنامهنگار ایتالیایی طبق تحقیات خود که در این زمینه داشته و حتی مبتنی بر مدارک بدست آماده کتابی را نیز چاپ کرده است گفته بود به ادواردو آنیلی مبالغی مسخره پیشنهاد کرده بودند تا از موقعیت خودکناره گیری کند البته مالبغ برای ما یک رویا ست برای او مسخره بوده است. پرونده ادواردو همچنان در آرشیو است و قرار هم نیست تا رسانهها کاری بکنند و این یخ سکوت چند ساله خود را برای بیان حقیقت بشکنند
وی در ادامه افزود: سالهای زیادی در رسانه هستم و از نزدیک با تحریفهای رسانهها و جنگ رسانهای مرتبطم اما موضوع ادواردو سانسور رسانه ای او درد آور است چرا که این سانسور هم قبل از شهادت و هم بعد از شهادت درباره ادورادو وجود داشته است. درواقع باید گفت او را دوبار شهید کردند و این ظالمانه است.
امانی تصریح کرد: من سالهای قبل از شهادت ادواردو در ایتالیا بودم به یاد دارم قبل از شهادتش شبکههای تلویزیونی ایتالیا انعکاس دادند که پسر آنیلی در کنیا دستگیر شده و در کنایه گفتند به دلیل حمل مواد مخدر بوده است و داستان از همین جا به طور جدی شروع شد اینکه او فردی بیمار و به شدت افسرده است تا کم کم این طور القا کنند ادواردو شایسته جانشینی آنیلی بزرگ نیست و او را ترور و تخریب شخصیتی کردند خود من هم متاثر از فضای رسانه ای که درست کرده بودند به عنوان یک ایرانی مقیم در ایتالیا در آن زمان فکر میکردم او هم یکی از فرزندان سرمایهداری است که به این چنین کارهایی رو آورده و اتفاقی عادی که در میان اشراف مرسوم است در مورد ادواردو اتفاق افتاده است. اما بعد از شهادتش هم سانسورهای خبری باشدت وجود داشت
امانی درباره سکوت مطلق رسانه ای نیز اظهار داشت: امروز ما در سکوت رسانهای مطلق قرار داریم کار انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی ستودنی و ارزشمند است ولی به جرات میتوانم بگویم در هیچ کجای دیگر درباره ادواردو حرفی نمیزنند و سکوت مطلق حاکم است من خودم بارها میزگرد و نشست خبری با شخصیتهای مختلف داشتم حرفهای جنجالی خوبی هم میزدند اما فقط همان جا در اتاق بسته و صدا به جایی نمیرسید زیرا سیاست این طور بوده تا کسی صدایی نشنود
وی با اشاره به مبانی حقوقی مسئله ادواردو نیز گفت: به غیر از سکوت رسانهها دادگاه ایتالیا هم سکوت کرد و حتی حاضر نشدند جسد ادواردو آنیلی را کالبد شکافی کنند و کمترین تحقیقاتی در مورد وی صورت نگرفت که آیا او کشته شده یا خودکشی کرده است این هم از دلایلی م تواند باشد که فرضیه کشته شدن او را اثبات میکند و اینکه منافع کلان اقتصادی پشت جریان بوده تا موضوع مسکوت بماند.
در ادامه جوزپه پوپو، روزنامهنگار معروف ایتالیایی و نویسنده دو کتاب درباره شهید ادواردو گفت: با صراحت تمام میگویم ادواردو خودکشی نکرده او به قتل رسیده تا ثروت افسانهای و قدرت بالا به او نرسد.
وی درباره دلیل نگارش دو کتاب درباره ادواردو اظهار داشت: به صورت کاملا اتفاقی به این موضوع پرداختم داستان به این قرار است که من فیلم مستند ادواردو را در اینترنت دیدم برایم جالب بود به عنوان یک روزنامه نگارایتالیایی میخواستم بدانم واقعا چه اتفاقی افتاده است بعد متوجه شدم خبرنگاران و فیلمسازان ایرانی از ایتالیا اخراج شدهاند وهمین کنجکاوی من را بیشتر کرد. سال 2009 بود سالی که در ایتالیا خودکشی ادواردو کاملا جافتاده بود و همه براساس اخبار رسانهها معتقد بودند ادواردوی میلیاردر خودکشی کرده است من میخواستم اطمینان پیدا کنم برای همین کمی تحقیق و تفحص کردم و دیدم مستندات و مدارکی وجود دارد که اصلا شباهتی با اخبار خودکشی او نیست و همین منجر شد کتاب«هشتاد متر راز » را بنویسم
وی درباره دومین اثرش گفت: بعد از چاپ و انتشار کتاب اول مطبوعات کمی به این موضوع توجه کردند و خیلی راجع به این موضوع صحبت شد زیرا یک فرضیه پذیرفته بودند که او خودکشی کرده است. از سال 2009 تا 2014 تحقیقات جدی انجام دادم و اسم کتاب را که موضوعی پیچیده به شکلی جنایی بود و مانند فیلمهای جنایی بود به کنایه اسم کتاب را گذاشتم « یک موضوع جنایی بیش از حد پیچیده» چون خیلی درهم و پیچیده بود که نباید در رسانهها هم به آن بپردازند و مطرح شود همین پیچیدگی را بیشتر میکرد.
پوپو تصریح کرد: اتفاقات زیادی افتاد ولی مهمترین اتفاق که مبنای کار شد و منجر گردید دوباره این پروند آرشیوی باز شود این بود که من با یک چوپان آشنا شدم و حرف زدم او میگفت هرروز صبح ساعت 8تا صبح تا 5/8 گوسفندانم را برای چریدن به همان منطقه میبرد که جسد ادواردو پیدا شد من مطمئن هستم از ساغت 8 تا 5/8 بدن بیجان ادواردو آنجا روی زمین افتاده بود این درحالی است که دادگاه اعلام کرده بود جسد بی جان ادواردو ساعت 11 در منطقه پیدا شده است که این هم کاملا متناقض با حقیقت است.
وی اظهار داشت: متاسفانه دادستانی ایتالیا به طور خاص شهر تورینو هیچ اقدامی دراین خصوص نکردند غیر از این مدرک من مدارک زیاد دیگری هم دردست دارم که باید براساس آنها پرونده مجددا باز شود و مورد بازبینی قرار گیرد ولی مانع شدند برای من کاملا مشهود است که یک اراده قوی پشت قضیه مرگ ادواردو وجود دارد تا پرونده وی به لحاظ حقوقی و قانونی به حالت مختومه و مسکوت بماند و دنبال نکنند.
روزنامهنگار معروف ایتالیایی درباره شکایت خانواده آنیلی گفت: آنها علیه مارکو باوا دوست ادواردو که در مورد این مشکوک بودن مرگ ادواردو مطالبی را اذعان کرده بود و یکی از مدیران مالی شرکت فیات بود شکایتی تنظیم کردند و به عنوان اعاده حیثیت از خانواده آنیلی خواستار محاکمه وی شدند تا آبرو و اعتبار این خاندان را زیر سوال نبرد، ولی دادگاه رسمی ایتالیا حق را به مارکو داد و او را تبرئه کرد گفته بود هر کس این حق را داشته تا به نظر دادگاه شک کند و آن را زیر سوال ببرد البته فقط در همین حد.
پوپو گفت: این موضوع بسیار مهمی است تا به مردم و در واقع افکار عمومی باورانده شود ادواردو خودکشی کرده است چون از این طریق، حقیقت بزرگی پوشانده میشود و همین هم شد در عرض چند ساعت تصمیم گرفتند کشته شدن ادواردو را خودکشی جلوه کنند و با حمایت قوی رسانهها و شبکههای تلویزیونی ایتالیا آن را اعلام نمودند به گونهای که دیگر نیازی به تحقیق درباره پرونده مرگ او نباشد همین موضوع بیشتر مشکوک بود و قضیه مسکوت ماند
وی درباره عدم پرداخت مطبوعات ایتالیا به مسئله مسلمان شدن آنیلی گفت: موضوع این است که مطبوعات و رسانههای ایتالیا به دنبال منافع فیات هستند زیرا از سهامداران اصلی این نشریات خود فیات است پس چطور ممکن است علیه منافع خودشان قلم بزنند؛ از طرفی رسانههای ایتالیا به لحاظ آزادی بیان در ردیف79 در جهان هستند بااین جایگاه که در پلههای آخرهستند تصور کنید اوضاع چگونه است. دکترین آزادی مطبوعات در ایتالیا ضعیف است
این روزنامه نگار ایتالیایی تصریح کرد: کتاب اول من بهتر فروش رفت و کتاب دومم مقداری کمتر فروخته شد ولی این را بگویم آنچه من انجام دادم برای منافع مالیاش نبود. بلکه میخواستم حقیقت ادواردو را دریابم این وظیفه من بود تا اعتبار و آبروی فردی مانند ادواردو را که مطبوعات سعی کرده بودند تخریب کنند و او را فردی بیمارو افسرده و معتاد نشان بدهند به او بازگردانم و حقیقت را برای مردم ایتالیا بازگو کنم تا اعتبارش محفوظ بماند و شخصیت او را نشان بدهم. ادواردو یکی از بزرگترین سرمایهداران ایتالیایی بود که شخصا به فکر مردم و مشکلات آنها بود برای پاپ و روسای جمهور کشورهای مختلف نامه مینوشت تا با استفاده از نفوذ و قدرتی که دارد از مردم مظلوم دنیا حمایت کند میخواستم چهره واقعی این فرد را معرفی کنم و از حقیقت را به مردم بگویم
پوپو درباره مرگ مشکوک آنیلی خاطر نشان کرد: متاسفانه اطلاعات لازم را درباره مرگ پسرعموی ادواردو ندارم ولی با صراحت تمام میگویم ادواردو خودکشی نکرده و این دکترین را کاملا رد و مردود میدانم. او به قتل رسیده تا ثروت افسانهای و قدرت بالا به او نرسد و از میدان خارج شد. در جاهای مختلف هم در مورد علل این موضوع گفتگو شده که جای تامل دارد.