محمدجواد لاریجانی در سخنرانی خود در نشست «از طوفان تا آزادی» که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، به بررسی مفهوم جهاد تبیین و اهمیت آن در فضای کنونی پرداخت. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، تأکید کرد که این موضوع یکی از محورهای اصلی در جبهه مقاومت است که ایران در آن نقش کلیدی ایفا میکند.
سه واقعیت غیرقابلکتمان نظام جمهوری اسلامی ایران در آغاز سالنو بیش از هر زمان دیگری قابلیت تبیین دارد، بهویژه که هر سه بهنحوی در سخنان نوروزی رهبر انقلاب نیز جلوه یافت.
ایران اسلامی به مدد الهی مسیر انبیاء الهی بهویژه پیامبر اعظم (ص) را در همه حوزهها بهویژه حقوق زنان با قدرت پی میگیرد نگاه نخبگانی جهان اسلام و جهان غیراسلام که زیر سلطه فکری غرب نیست، به احکام و مبانی تئوریک الهی حقوق زنان است.
حداقل در سه مقطع از مواضع و اخبار دیدارهای رهبری در امسال تاکید بر رقابتیتر شدن و بازترشدن میدان انتخابات به روشنی قابل برداشت است.در سخنرانی اخیر رهبری نیز لحن ایشان درباره رقابت واقعی و باز شدن میدان فراتر از توصیه به «باید باشد» تغییر کرد.
پژوهشگر حوزه فرهنگ سیدمهدی ناظمی گفت: در چندسال اخیر به تصویر کشیدن ویرانشهر از ایران کاری بود که در یک بمباران رسانهای صورت گرفت تا ایران در آن تصویر جایی بیهیچ نکته مثبت باشد و همین موجب القای ناامیدی و غم بین جوانان شد.
اما آیا واقعاً شهادت حضرت زهرا سابقهای در تاریخ ندارد و ساخته سالهای اخیر است؟
«مگر موشک برای ما نان و آب میشود؟» این پربسامدترین سؤال حداقل یک دهه اخیر است که به انحای مختلف و از سوی افراد متنوع و به بهانههای متفاوت پرسیده میشود، حتی در برههای گزاره تلخ «دنیای فردا، دنیای گفتمانهاست، نه موشکها» از سوی برخی استخوانخردکردههای عالم سیاست مطرح شد.
پژوهشگر حوزه علوم انسانی گفت: بسیاری از روشنفکران ایرانی برای کارهای مختلفی به اروپا سفر میکنند. برای آنها خطرناک است که علیه اسرائیل موضعگیری کنند چون شرایط مالی و اداریشان تهدید میشود. در نتیجه در قبال جنایات آنها باید سکوت کنند.
اکنون چند ماه است که افراطیون مدعی اصلاحات و برخی مدعیان اعتدال همسو، کلیدواژه خالصسازی را با ادبیات گوناگون و بعضا حتی متناقض تکرار میکنند.
برخی نیروهای تجدیدنظرطلب در درون جبههی انقلاب، نسبت به غیرانقلابیها، ملایم و منعطف و مداراییاند اما انقلابیهای اصیل را بهشدت، طرد و نفی و سرکوب میکنند. اگر اینان به انقلابیهای اصیل بگویند «سوپرانقلابی»، اختلاف و انشقاق ایجاد نکردهاند، ولی اگر انقلابیهای اصیل به آنها بگویند «صورتی»، گسستآفرین و وحدتشکن هستند.
عبدالله گنجی مینویسد: امام خمینی(ره) هر نوع نظام غیر دینی را طاغوت و هر نوع اندیشه التقاطی را اسلام آمریکایی میدانستند. دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی به عنوان دو گفتمان رقیب در زمان امام آرایش گرفته بودند.
حجتالاسلام پناهیان گفت: میل به رهایی در وجود انسان مقدس است، هر جا این میل مقدس به رهایی از بین رفته انسانها دچار 2 مصیبت خیلی بزرگ شدهاند.
در برخورد با بیحجابی، میان تردید و انفعال و یا واکنش هیجانزده مقطعی، حد اعتدالی وجود دارد و آن تیزبینی و تکاپوی مجاهدانه است. ملت ما، نه فقط گروهکهای نفاق و صدام و داعش، بلکه آمریکا و انگلیس و اسرائیل را به برکت موقعیتشناسی مدافعان خدومش به زانو درآورد و این بار هم به شرط تشخیص و اقدام درست، میتواند در «مصاف تمدنی سرنوشتساز» پیروز شود.
ولی فقیه از «روح معنوی و انقلابیِ نظام»، پاسداری میکند و اهتمام دارد که نظام، استحاله نشود و با اصالتهای اسلامی و انقلابی، زاویه و فاصله پیدا نکند، اما با این قید که «اجرائیات» در اختیار نیروها و جریانهایی است که خود «مردم» در قالب مردمسالاری دینی، آنها را به قدرت میرسانند.
مهمترین جریان لیبرالیسم در حوزههای علمیه است. برای مقابله با تفکر لیبرالیسم در حوزههای علمیه اقدامی صورت نگرفته است.
دشمن، بخش هر چند کوچکی از مردم را نسبت به نظام، بدبین و دچار سوءظن کرده است. نوعی «بیماری ذهنی» در لایهای از مردم ایجاد شده که در اثر آن، همه چیز را «مختل» و «معیوب» فرض میکنند و علت العلل را نیز «نظام» میدانند. به واقع، در یک جنگ شناختیِ تمام عیار قرار داریم و «کج روایتها»، در حال ربودن «حقیقت ها» هستند.
پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: ۱۵ خرداد یک نقطه عطف در تاریخ مبارزه با پهلوی است. این که میگویم نقطه عطف نه تنها در نظر مذهبیون که حتی چپها و لیبرالها هم ۱۵ خرداد را یک نقطه خاص در تاریخ میدانستند.
محسن قنبریان گفت: در منشور روحانیت، آخرین درد دلهای امام(ره) مربوط به جریان متحجرین است که در آنجا تعابیر صریح و تندی هم دارند، ضمن آن که نسبت به جریانهای لیبرال و روشنفکر هم امام، صراحت بیان خاصی داشت.
مرحوم افروغ معتقد بود: بحث من آسیبشناسی انقلاب اسلامی است، انقلابی که حضرت امام از آن به عنوان تحفه الهی و هدیه غیبی یاد کردند، سؤال این است که تا چه اندازه توانستهایم این تحفه الهی را تبیین و از دستاوردهای آن محافظت و مراقبت کنیم.
شب گذشته برنامه شیوه شبکه چهار سیما شاهد مناظره دکتر موسی غنی نژاد و علی علیزاده تحلیلگر سیاسی ایرانی ساکن لندن بر سر لیبرالیسم اقتصادی بود.