مدل فعالیت و نفوذ حجتیه در افراد، نوعی تغذیه فکری شبیه شستوشوی مغزی به صورت سیال و بیرنگ و شناور است. شما در مواجهه با این افراد، متوجه نمیشوید که با انجمن حجتیه روبه رو شدهاید. انجمن حجتیه این کار را در حالت شیعی به عنوان ضد بهاییت، اما با همان روش بهاییت انجام میدهد. اینها بخشی از سخنان حجت الاسلام مرتضی امین نیا استاد سطح دو حوزه علمیه است که درباره انجمن حجتیه بیان کرده است. از آثار برجسته ایشان کتابهای «آشنایی با آئین بهائیت» و «خشت کج » و مقالات متعدد در زمینه فرق و ادیان و مذاهب است.
***
ریشه سابقه عناد انجمن حجتیه با نظام جمهوری اسلامی از کجا نشات میگیرد؟
انجمن حجتیه با تفسیر غلط برخی روایات تمامی قیام ها و حکومت های قبل از ظهور را باطل و طاغوت می داند. لذا از شروع انقلاب اسلامی در 15 خرداد سال 1342 همواره در مقابل حضرت امام (ره) قرار داشت و سران انجمن حجتیه در سخنرانی های خود حرکت حضرت امام را تخطئه می نمودند. رهبر انجمن حجتیه، در سخنرانی خویش در مدرسه مروی، امام را این گونه مورد مؤاخذه قرار میدهد كه: چه كسی مسئول این همه خونهای به هدر رفته است؟! جالب اینکه شاه در همان زمان در یکی از سخنرانی های خود همین سئوال را مطرح نمود. البته از نکات عجیب اینکه چگونه انجمن، با اعتقاد به این روایات، رژیم پهلوی را مشروع دانسته و با آن همکاری می کردند.
فعالیت های اقتصادی انجمن حجتیه به چه شیوه ای است؟
انجمن حجتیه با ارائه دینی ناقص و آسان توانسته است در طبقه مرفه جامعه که در کنار دنیایی پر زرق و برق به دنبال آخرتی آباد و بی دردسر هستند، نفوذ نماید. این گروه که علاقه ای به جهاد و مبارزه و امر به معروف و نهی از منکر ندارند و تبری را نیز فقط در باب خلفای صدر اسلام روا می دانند قسمت عمده نیازهای اقتصادی انجمن حجتیه را بر عهده دارند.
شهریه های هنگفت برای تربیت فرزندان در مکتب انجمن حجتیه بسیاری از مشکلات این انجمن را مرتفع ساخته است. اجازه دریافت وجوه شرعیه از برخی مراجع تقلید به نام تبلیغ برای دین و امام زمان(عج) یکی دیگر از راههای کسب درآمد انجمن حجتیه است. البته مانند تمامی فرقه ها، انجمن حجتیه نیز با سوء استفاده از فریب خوردگان، اموال آنان را نیز دستخوش تعرض قرار می دهد.
روش های تبلیغی انجمن حجتیه شبیه و روند جذب و نفوذ آنان به چه شیوه ای است؟
حجتیه هیچگاه آن گونه که قرآن کریم میفرماید دعوی و تبلیغ عمومی و اجتماعی ندارند؛ در حالیکه روحانیت شیعه بزرگترین چیزی را که از قرآن و روایات گرفته و بدان عمل میکند، همین تبلیغ عمومی است؛ یعنی ارکان و اعتقادات دین را باید به زبان و فراخوان و دعوت عمومی مطرح کرد. اینجا دعوت از حالت فردی و تمرکز بر جنبههای روانی شخصی کاملا خارج شده و دعوت عمومی مطرح میشود و همانطور که امیرالمؤمنین میفرماید، قلوب سالم و آگاه و اهل توجه به معنویت و عبودیت الهی جذب میشوند و بدل به جریان گسترده دینی میشوند.
خلاف این مسأله که یک دعوت شیطانی است، همان روش صوفیه، بهاییها و منافقین است: دنبال تکتک انسانها رفتن. مدل فعالیت و نفوذ حجتیه در افراد، نوعی تغذیه فکری شبیه شستوشوی مغزی به صورت سیال و بیرنگ و شناور است. شما در مواجهه با این افراد، متوجه نمیشوید که با انجمن حجتیه روبه رو شدهاید. انجمن حجتیه این کار را در حالت شیعی به عنوان ضد بهاییت، اما با همان روش بهاییت انجام میدهد.
از مهمترین فعالیت های سیاسی انجمن، نفوذ در بدنه نظام جمهوری اسلامی است. شیوه نفوذ انجمن به چه شکل است؟
علیرغم ادعای انجمن حجتیه مبنی بر عدم ورود در مسائل سیاسی، این انجمن سیاسی کاری را در حد اعلای خود دستور کار خویش قرار داده است. سختگیری ها، بازداشت ها و شکنجه های دوران طاغوت مانع از آن شده بود که انجمن بتواند در مسائل سیاسی دخالت نماید ولی رافت و رحمت نظام مقدس جمهوری اسلامی میدان فعالیت های سیاسی را برای آنان باز نموده است.
از مهمترین فعالیت های سیاسی انجمن حجتیه نفوذ در بدنه نظام جمهوری اسلامی و بخشهای مختلف دولتی است. بنای اصلی فعالیت انجمن حجتیه بر ناکارآمد نشان دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی است. بسیاری از کمی و کاستی ها را می توان در همین راستا تعریف نمود.انجمن حجتیه می خواهد مردم بفهمند که کاری جز از امام زمان(عج) ساخته نیست و ما وظیفه ای نداریم جز دعا برای ظهور امام زمان(عج).
عمده فعالیت های فرهنگی انجمن حجتیه در چه حوزه هایی است؟ و انجمن در چه استانهایی بیشتر توانسته است رخنه و نفوذ نماید؟
فعالیت های فرهنگی حجتیه برگزاری جلسات خصوصی و عمومی و انتشار کتاب است. جلسات عمومی این انجمن معمولا با موضوع امامت و امام زمان(عج) برپا می شود که جذابیت خاصی هم برای علاقه مندان دارد. در این جلسات عموماً مباحث چالش برانگیز پیرامون اختلاف بین شیعه و سنی مطرح می گردد. بیان ضعف های نظام و بزرگنمایی آنها یکی دیگر از محورهای فعالیت های فرهنگی انجمن است که بسیار زیرکانه و غیرمحسوس انجام می گردد.
در همین جلسات عمومی بعد از علاقه مند ساختن شرکت کنندگان، برای انجمن عضوگیری می شود. بسیاری از این جلسات زنانه است. آنان بخوبی می دانند با تغییر تفکر زن خانه بهترین راه نفوذ را یافته اند.
اما در کنار این جلسات عمومی جلسات خصوصی مستمر هم تحت عنوان کلاس های معارف برگزار می گردد که افراد برای اهداف اجمن تربیت می شوند.
شیخ محمود حلبی فعالیت خویش را در مشهد شروع نمود و از حوزه علمیه کمک خواست ولی حوزه علمیه مشهد از فعالیت او استقبال نکرد. مهم ترین علت عدم پذیرش از ناحیه حوزه، همکاری تنگاتنگ شیخ محمود با حکومت طاغوت پهلوی بود. لذا حوزه نمی توانست به او اعتماد کند به همین جهت ایشان برای رسیدن به مقصود خویش به تهران کوچ نمود ولی به سراغ حوزه علمیه نرفت بلکه این بار به سراغ بازار رفت و تجار متدین را جذب خویش نمود.
اولین فعالیت انجمن، ایجاد مدارسی در تهران بود. انجمن با جذب نوجوانان تیزهوش علاوه بر آموزش متون آموزش و پرورش، معارف شیعه به همراه اعتقادات بهائیان و رد آنان آموزش داده می شد. با موفقیت شیخ محمود حلبی در تهران، انجمن بصورت شبکه ای در تمامی شهرها و مناطق حتی روستاهای کشور صادر گردید.
در سال 62 در پی سخنرانی امام در تخطئه انجمن حجتیه، شیخ محمود مجبور به اعلام تعطیلی انجمن شد ولی این انجمن هیچگاه تعطیل نشد و به فعالیت های خویش بصورت مخفیانه و زیر زمینی ادامه داد.
اکنون نیز انجمن در سرتاسر کشور مشغول به فعالیت است اما بیشتر فعالیت های این گروه در خراسان، تهران، شیراز و برخی از شهرهای دیگر است.
رهبری تشکیلات سری انجمن حجتیه در حال حاضر چگونه مدیریت می شود؟ و ارتباط انجمن با فتنه سال88 چگونه بوده است؟
بعد از فوت شیخ محمود حلبی در سال 1376 با توجه به عدم امکان فعالیت رسمی و ظاهری کسی بعنوان رهبر این گروه معین و معرفی نگردید ولی عملا آقایان «مهندس س»، «ا.ز» و «ت» رهبری این گروه را به عهده دارند.
بی شک استعمار همواره مدافع گروه هایی که بر طبل شعار جدایی دین از سیاست می کوبیده اند بوده و هست و گرچه سندی بر حمایت مستقیم استعمار از این گروه نیست ولی هیچ کس نمی تواند حمایت ضمنی استعمار و مخالفان نظام مقدس جمهوری اسلامی را از این گروه انکار نماید.
اعتقاد واقعی انجمن حجتیه علیرغم انکار ظاهری آنان طاغوت دانستن نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هر جریانی که باعث تضعیف نظام گردد قطعا مورد حمایت آنان خواهد بود. وزیر اطلاعات وقت در مرداد سال1389 ارتباط انجمن را با فتنه سال 1388 اینچنین بیان می کند: طبق اسناد موجود اين گروه [انجمن حجتیّه] در فتنه سال گذشته همراهی قابل ملاحظهای با طراحیهای پيچيده استكبار داشتهاند.