به گزارش حلقه وصل، وزارت ارتباطات در تازهترین تلاشهایش برای حضور بیشتر در تامین محتوا در فضای مجازی طرح «انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارائهکنندگان خدمات ویدیوی خانگی و ارائه کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات اجرا میکند.
طبق این طرح مردم با ثبتنام در سایت از «اشتراک دسترسی پهن باند ثابت به شبکه ملی اطلاعات» از «اشتراک یکماهه رایگان خدمات تلویزیون اینترنتی» برخوردار خواهند شد. کاربران هریک از خدماتدهندگان دسترسی پهن باند ثابت زیر میتوانند به مدت یک ماه از شروع این طرح به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه ترافیک مصرفی از محتواهای تلویزیونهای اینترنتی مشارکتکننده در این طرح استفاده نمایند. طبق آنچه در سایت این طرح آمده ۲۶ارائهکننده خدمات فعلاً پا پیش گذاشتهاند تا کار شروع شود.
امیرناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات که یکی از مشارکتکنندگان در این طرح است درباره چرایی حضور وزارت ارتباطات در بحث تأمین محتوا میگوید: «امروز حدود ۱/۸ میلیون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضویت) و حدود ۳میلیون نفر بیننده (بدون پرداخت حق عضویت)، استفاده از سامانههای دیداری و شنیداری اینترنتی را تجربه میکنند. امروزه در دنیا ۷۰ درصد ترافیک داده را پخش ویدیو، پادکست و موسیقی تشکیل میدهند؛ در حالی که در ایران این میزان ۲۰ درصد است به همین دلیل تولید محتوا؛ اصلیترین چالش فعلی «شبکه ملی اطلاعات» است.
ضعف در تولید محتواهای جذاب و کاهش آزادی عمل تولیدکنندگان محتوا باعث شده که سهم ترافیک داخل به اندازهای که ظرفیت زیرساختی برای آن مهیا شده است، رشد نکند. زیرساخت فعلی شبکه ملی اطلاعات با ظرفیتی بیش از ۱۴برابر میزان مصرف فعلی شهروندان تهیه شده است». وی معتقد است این طرح بازار محصولات فرهنگی را افزایش میدهد: «این طرح بازارسازی میکند و بازار تئاتر، سینما و موسیقی را گسترش میدهد که این یعنی مخاطب هنر و هنرمند را افزایش میدهد. «مقایسه میان ابتدای دوره دولت دوازدهم که در آن اقتصاد سینما تنها ۳۷میلیارد تومان در سال بود و امروز که تنها سهم این سامانهها (غیر از سینما و DVD) بیش از ۵۴میلیارد تومان در ماه بوده است (ادامه این روند یعنی ۶۴۸میلیارد تومان در سال) است؛ نشانه اهمیت این نوع از طرحها در اقتصاد دیجیتال است. ادامه رشد بازار اقتصادی سامانههای پخش ویدیو تا انتهای سال یعنی ۱۷برابرشدن بازار سال۹۲ و بیش از ۲برابر بازار فروش سینماهاست.»
هرچند این طرح با احتساب محتوای VODها انجام میشود اما این نگرانی هم وجود دارد که این وزارتخانه برخلاف مأموریت خود وارد حیطه تولید محتوا شود امری که چندی پیش با برگزاری جشنواره کودک آنلاین نشان داد تمایل زیادی به ورود به این حوزه دارد هرچند یکی از مزیتهای این طرح را میتوان استفاده از ظرفیت شبکه ملی اطلاعات دانست که در این طرح به صورت کاربردی و عملیاتی در دسترس خواهد بود و حتی میتوان با استفاده از این طرح به نقاط ضعف آن هم پی برد.
آذریجهرمی هم در مراسمی که به همین منظور برگزار شده در توضیح این طرح گفت: پروژه طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» با کارفرمایی شرکتهای اینترنتی و شرکتهای ارائهکننده خدماتVOD و با سرمایه ۸۰۰میلیارد ریالی بخش خصوصی است. بهمنظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائهکنندگان خدمات ویدیوی خانگی و ارائهکنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیهشده تا با ایجاد همافزایی و با تأمین سامانههای موردنیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.
هدفگذاری تعیینشده در این پروژه رسیدن به ۵میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال۹۹ و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.برای اینکه این طرحها اثرگذار شود و در راستای حمایت از فعالان حوزه فناوری اطلاعات امروز به ۵هزار شرکت عضو نوآفرین بسته حمایتی به ارزش ۵۰میلیون تومان تقدیم میشود. آذریجهرمی در پاسخ به سؤال رییسجمهوری درباره رقم سرمایهگذاری کل پروژهها گفت: ارزش مالی این پروژه ۲۲۸۰میلیارد ریال است که عمده این سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی انجامگرفته است.
هماکنون حدود۴۰ VOD و تولیدکننده محتوا در کشور فعالیت دارند که از طریق ساترا هماهنگ میشوند و محتوای خودرا به صورت قانونی عرضه میکنند هر چند این طرح در آنچه که توضیح داده شده فعلاً بنا بر ورود به مسائل محتوایی ندارد اما به نظر میرسد این اقدام زمینه برای وزارت ارتباطات در حوزه محتوایی هم باشد. چه اینکه وزارت ارتباطات علاقه زیادی دارد که در حوزههای مختلف با نهادهای قانونی این حوزه چالشی داشته باشد. چند سال قبل که هنوز بحثVOD در کشور داغ نشده بود چالش این نهاد با صداوسیما در بحث صدور مجوز مدتی همه را به خودمشغول کرد که در نهایت با تصویب قانونی این مسأله در اختیار سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی قرار گرفت و بحث خاتمه یافت.
آخرین مسأله چالشبرانگیز وزارت ارتباطات با صداوسیما ماجرای فرکانسهای۷۰۰.۸۰۰ بود که باز هم مدتی فضای رسانهای کشور را تحت تأثیر قرار داد. در هنگام کرونا و قرنطینه مردم و افزایش استفاده مردم از اینترنت موبایل سرعت این خدمات به شدت افت کرد و وزیر ارتباطات این تقصیر را به گردن صداوسیما انداخت و خواستار آزادسازی این فرکانسها شد و افزایش سرعت اینترنت موبایل را منوط به آن کرد، هرچند کارشناسان فنی این مسأله را بیربط به ماجرا توضیح دادند اما مرغ وزارت مربوطه یک پا داشت که تا الان هم از موضع خود کوتاه نیامده است. باید دید که این خدمات که در حوزه روستایی هم برای آن برنامههایی دیده شده تا چه اندازه میتواند به صورت واقعی مورد استفاده مشترکان قرار بگیرد.