رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت اغاز سال 99، این سال را سال جهش تولید نامگذاری کردند.
درباره نامگذاری سال از سوی رهبری، نقد و طنز کم ندیده و نشنیده ام. به لحاظ ارزش های خبری، نامگذاری سال، استفاده از ارزش خبری شهرت رهبر انقلاب برای تبلیغ اولویت های کشور و گفتمان سازی درباره آن است. در ایران که خودمعظم پنداری و گریز از سیاست های کلی و اسناد بالادستی و قوانین کشور، رویه ستاد و بدنه بروکراسی ان است نامگذاری سال ها توانسته است در اندازه خودش موثر باشد.
اهمیت دادن به تولید و تولیدکننده اگرچه هدف نامگذاری سالهای اخیر بوده است اما در روزگاری هم که سیدعلی خامنه ای، رهبر و نامگذاری سال، مرسوم نبود دغدغه «راه بر» بود. بخشی از سخنان امام در دیدار مدیران رسانه ها در سال 64 چنین است:
تلویزیون و مطبوعات مال عموم است ... از این جهت راجع به من کم باشد، مگر در مواقع حساسی که لازم است که آن هم باید از ما سؤال شود که آیا مطلبی را باید نقل بکنند یا خیر. والاّ آنچه خوب است در رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات باشد، آن است که برای کشور اثری داشته باشد. مثلاً اگر زارعی خوب زراعت کرد و زراعتش خوب بود، شما این شخص را به جای مقامات کشور در صفحۀ اول بگذارید و زیرش بنویسید این زارع چگونه بوده است، این منتشر بشود. و یا کارمندی خوب کار کرد، و یا اگر طبیبی عمل خوبی انجام داد، عکس او را در صفحۀ اول چاپ کنید و بنویسید که این عملش چطور بوده است. این باعث تشویق اطبا می شود و بیشتر دنبال کار می روند. یا مثلاً اگر کسی کشفی کرد، باید مفصل با عکس و مطلب باشد، یا اگر کسی سارقی را دستگیر نمود، و یا یک کشاورز و یا هنرمند و یا جراح، که متأسفانه نه اسمشان است و نه عکسشان، در حالی که اینها لایق اند تا در روزنامه ها مطرح شوند، خلاصه، باید اساس تشویق اشخاصی باشد [که] در این کشور فعالیت می کنند؛ اینها به این کشور حق دارند، به این روزنامه ها حق دارند، به رادیو ـ تلویزیون حق دارند، ولی ماها نسبت به آنها حقمان کم است. ....
سال جهش تولید اولین خبر تلویزیون در اول فروردین 99 بود. اگر این نامگذاری نبود دومین خبر جای اولین خبر را می گرفت: رییس جمهور در گفتگوی تلفنی با رهبر انقلاب، سال جدید را تبریک گفت
امروز که رهبر انقلاب همه را متوجه ضرورت تولید کرده اند گلادیاتورهای صداوسیما که حکم خود را از رهبری می گیرند مشغول تولید تعارفات بوده اند! اگر نام گذاری رهبری نبود چه خزعبلاتی را تحویل مردم می دادند!
همه انهایی که به نامگذاری سالها انتقاد دارند یا ان را کم فایده ارزیابی می کنند باید متوجه هر چیز جایگزین دیگر این نام که نقش تعیین کننده در گفتمان رایج کشور دارند باشند. شاید برخیها برای این نامگذاری ارزش کمی قائل شوند اما تولیدکنندگان واقعی بهره های زیادی از این نامگذاری در دالان های پرپیچ و خم بروکراسی اقتصاد ایران می برند.