سرویس دریچه: حجت الاسلام و المسلمین رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در شبستان امام خمینی(ره) در جلسه ترتیل خوانی قرآن کریم با اشاره به اینکه در روایات ها در خصوص اهمیت ماه رمضان نکات زیادی ذکر شده است، گفت: ائمه(ع) برای این ماه احترام زیادی قائل بودند و آداب خاصی برای ورود به این ماه داشتند.
وی افزود: در روایت ها بیان شده که امام سجاد(ع)در این ماه تلاش زیادی میکردند تا بر میزان دعاها و عبادات خود نسبت به سایر ماه ها بیافزایند.
نحوه ورود حضرت علی(ع) به ماه رمضان
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: حضرت علی(ع) در آغاز ماه رمضان دعای خاصی دارند و تمامی ائمه(ع) در ماه رمضان دعاهای مخصوص به خود را داشتند و حضرت امیر(ع) در این ماه اینگونه دعا میکردند که «خدایا خیر این ماه را نصیب من کن و پیروزی، نور، نصرت، برکت و رزق حلالت را در این ماه به من عنایت کن» و میفرمودند«خدایا هر چه خیر در این ماه و ماه های بعدش هست به من بده و هر چه شر و بدی هست در این ماه از من دور کن» و این زیباترین دعای حضرت برای ورود به ماه رمضان بود.
حجت الا سلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: فضیلت ماه رمضان به سایر ماه ها مانند فضیلت حضرت رسول (ص) بر سایر انبیاء است و این اهمیت به علت روزه نیست بلکه به خاطر وجود خود این ماه بوده و این ماه فینفسه دارای فضیلت های فراوان نسبت به سایر ماه ها است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: خداوند در ماه رمضان برکت و رحمت خود را دو برابر ماه های دیگر قرار داده و فضیلت این ماه هزار برابر سایر ماه ها بوده و فضیلت شب قدر که در این ماه قرار دارد هزار در هزار میشود و این موضوع در روایت های زیادی مورد تأکید قرار گرفته است.
فضلیت های اختصاصی ماه رمضان برای امت اسلامی
عضو هیأت جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه حضرت رسول(ص) میفرمایند خداوند در ماه رمضان فضیلت هایی به امت من داده که به سایر امت ها نداده است، گفت: روزه داری تنها بر امت اسلام واجب نبوده بلکه سایر امت ها هم روزه را داشتهاند که برای نمونه حضرت سلیمان سه روز و حضرت داوود ۶ ماه از سال را روزه میگرفتند ولی ماه رمضان مختص مسلمانان است.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: حضرت رسول(ص) میفرمایند که اولین خصوصیت ماه رمضان برای امت من این است که در اولین شب ماه رمضان خداوند به همه مسلمانان نگاه میکند و این نگاه با نگاههای خداوند در طول سال متفاوت بوده و در اینجا از واژه نظر استفاده شده و نظر یعنی نگاه دقیق یعنی این که خداوند در اولین شب ماه رمضان به همه بندگان نگاه دقیقی داشته و سرنوشت آنها را تعیین میکند.
وی افزود: ماه رمضان تنها مختص روزه داران نیست بلکه عدهای از افراد مانند بیماران و زن باردار از روزه معاف هستند و این موضوع به این معنا است که انسان در ماه رمضان باید یک برنامهریزی دقیق دینی داشته باشد چه میتواند روزه بگیرد و چه نمیتواند روزه بگیرد.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: حضرت رسول(ص) در ادامه فضیلت های ماه رمضان برای امت اسلامی میفرمایند که با وجود اینکه وی دهان روزه دار بوی مطبوعی نیست ولی خداوند میفرمایند آسمانیان این بو را دوست دارند و این بو برای آنها مانند مشک معطر است و همچنین در ماه رمضان ملائک به صورت شبانهروز برای روزه دار دعا می کنند.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که در ماه رمضان دعای روزه دار مستجاب است، گفت: در این ماه خداوند به بهشت فرمان میدهد که خود را برای روزه دار آماده کن و یکی از درهای بهشت درب روزه داران است و همچنین در شب آخر ماه رمضان هم خداوند بندگان را میبخشد و به همین علت بزرگان دینی ما نوشتن کتاب ها، خمس و زکات خود را در این ماه قرار چون هر عبادتی در این ماه ثوابش هزار برابر می شود
ماه رمضان ماه نزول تمام کتابهای آسمانی است
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: ماه رمضان تنها ماه نزول قرآن کریم نیست بلکه سایر کتابهای آسمانی هم در این ماه بر انبیاء نازل شده اند.
وی تصریح کرد: مصحف حضرت ابراهیم(ع) در سوم ماه رمضان، تورات درششم ماه رمضان ،انجیل در ۱۳ ماه رمضان، زبور در ۱۷ ماه رمضان نازل شده و در شب قدر هم قرآن کریم نازل شده است؛ بنابراین این ماه، ماه نزول کتابهای آسمانی است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در سوره حج در آيه ۳۰ خطاب به پیامبر میفرماید که هرکس حرمت های الهی را حفظ کند پیش خدا محبوبتر است؛ بنابر این یکی از وظایف ما حفظ حرمت بوده و حفظ حرمت نشانه حیا و ادب است در حالی که بیحرمتی نشانه بی ادبی است.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: حرمت به معنای تجلیل و حفظ قدر و منزل شخص یا چیزی است و یکی از حرمت ها، حرمت شرعی است که باید رعایت شود.
وی افزود: پنج حرمت در اسلام بیان شده که خیلی مهم است و هرگز این حرمت ها نباید شکسته اولین این حرمت ها، حرمت حضرت رسول(ص) است که خداوند در قرآن میفرمایند که حق ندارید پیامبر(ص) را با نام کوچک و بد مورد خطاب قرار دهید و همچنین حق ندارید که بر سر رسول خدا(ص) فریاد کشیده و به ایشان اهانت کنید و حق ندارید که حرمت خانه رسول خدا(ص) را بشکنید.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: دومین حرمتی که نباید شکسته شود حرمت آل رسول است که باز هم بر آن تأ کید شده و در این زمینه بهترین روایت واقعه کربلا است که حضرت امام حسین(ع) برای اینکه دشمن از پشت به خیمه ها نزدیک نشود دور خیمه ها آتش بر پا کردند و زمانی که عبدالله بن حوزه تمیمی این صحنه را دید به امام حسین (ع)اهانت کرد و گفت که ای حسین(ع) نیازی نبود که تو در دنیا برای خود آتش به پا کنی چون ما تو را به جهنم و میان شعله های آتش می فرستیم بنابراین تو با این کار در دنیا و آخرت برای خود آتش بر پا کردهای که امام حسین(ع) با شنیدن این سخن عبدالله حوزه او را نفرین کردند و او در همان آتش اطراف خیمه ها به خاطر نفرین امام مرد و این موضوع به این علت بود که حرمت آل رسول را حفظ نکرد و به کسی لقب شباب اهل جنت را دارد نسبت آتش داد.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه سومین حرمتی که هرگز نباید شکسته شود حرمت کتاب الله است و انسان باید در همه احوال احترام این کتاب را حفظ کند، افزود: روزی عدهای نزد یکی از علما رفته بودند و قرآن های کوچکی را که در بردارنده سور کوتاه بود داخل کیسه های بسته گذاشتند و وقتی این عالم متوجه قرآن ها شد آنها را خارج کرد و به مردم فرمود باید حرمت کتاب الله را حفظ کرد و آن را در جایی محترم نهاد.
وی تصریح کرد: چهارمین حرمتی که خداوند بر حفظ آن تأکید دارد حرمت شهر الله است و خداوند در میان ماه ها چهار ماه را حرام کرده است که یکی از آن ماه ها، ماه رمضان است و بر حفظ حرمت آن تأکید فراوان شده است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما در این ماه به دنبال این نیستیم که بدانیم چه کسی روزه میگیرد یا روزه نمیگیرد چون این موضوع یک مسأله شخصی است ولی آنچه مهم است این است که افرادی که نمیخواهند روزه بگیرند حرمت این ماه را حفظ کرده و با روزه خواری علنی و بی حجابی حرمت های این ماه را نشکنند.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: حرمت شکنی یک موضوع فردی نیست که انسان بخواهد در جامعه اسلامی به راحتی از کنار آن بگذرد بلکه یک موضوع اجتماعی بود و یک حرمت شرعی دارد و برخورد با روزه خواران به خاطر خوردن روزه نیست بلکه به خاطر این است که آنها به صورت علنی حرمت یک دستور شرعی و شهر الله را شکسته اند.
وی افزود: این حرمت تنها محدود به اسلام نیست بلکه در سایر کشورها هم حرمت هایی از این قیبل مطرح است که برای نمونه میتوان به این موضوع اشاره کرد کهدر غرب ذبح حیوان در کوچه و خیابانهای عمومی حرمت دارد و هرکس این کار را انجام دهد با او برخورد میشود و در مورد روزه خواری علنی هم این موضوع صدق میکند و این مسأله ، مساله ای نیست که بخواهیم آن را سیاسی یا شخصی کنیم.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بی حجابی هم مصداق شکستن حرمت ماه رمضان است؛ زیرا ممکن است شخصی با دیدن زن بی حجاب یا بد حجاب به گناه افتاده و اولین اثر گناه و نگاه به نامحرم باطل شدن روزه است بنابراین از آن جایی که بی حجابی نوعی تضییع حقوق دیگران است خود به نوعی شکستن حرمت محسوب می شود.
حجت الاسلام و المسلین رفیعی با اشاره به اینکه حرمت بیت الله هم از حرمت هایی است که نباید شکسته شود، گفت: امام حسین (ع) در روز هشتم ذی الحجه برای اینکه حرمت مسجد الحرام شکسته نشود آنجا را ترک کردند و حج خود را نیمه کاره رها کردند تا با شهادت ایشان در این مکان حرمت آن شکسته نشود.
وی بیان اینکه آخرین حرمتی که هرگز نباید شکسته شود و متأسفانه در جامعه امروز بسیار شکسته میشود حرمت بندگان خداوند و مؤمن است، یادآور شد: خداوند آبرو و حرمت مؤمن را حرمت خود میداند و بیان میکند که نباید انسان از روزی غرض و حسد آبروی یک مؤمن را ریخته و حرمت او ر ا بشکند زیرا بی حرمت کردن بنده خدا بی حرمت کردن خدا است حتی اگر آن بنده گناهی را مرتکب شده باشد حق افشا نداریم مگر اینکه گناه او به مصلحت اجتماع و امور سیاسی مملکت آسیبی برساند.