کارشناس سواد رسانهای گفت: برای تشخیص صحت محتوایی پیام باید بتوانیم سواد رسانهای داشته باشیم و از آن استفاده کنیم. ما در ابتدا باید از خود بپرسیم چه فردی، با چه هدفی، برای کدام مخاطب، با استفاده از چه ابزارهایی و با هدف چه نوعی از اثرگذاری در جامعه یک پیام را به اشتراک گذاشته است.
قائم مقام انجمن سواد رسانهای ایران گفت: در فریب افکار عمومی توجه به ابزار و نوع رسانه که تکنیکها و شیوههای فریب افکار عمومی و همچنین بازخوردها و نتایج حاصل از تاثیرگذاری این فریب بر پیکره افکار عمومی دارای اهمیت است.