همکاریهای ترانزیتی میان ایران و چین به عنوان یک محور کلیدی در توسعه اقتصادی و تجاری در منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی در راستای طرح ابتکار کمربند-راه چین مطرح است که نیازمند همکاری راهبردی سهجانبه برای تجاریسازی این کریدور ارتباطی است.
مسیرهای تجاری از دیرباز بستری برای شکلگیری، توسعه و پیشرفت سکونتگاهها و در مقیاس بزرگ تمدنها بودهاند. از جمله مهمترین این مسیرها میتوان به راه ابریشم و جاده شاهی در ایران باستان اشاره کرد.
اسناد به دست آمده نشان میدهد خط هوایی راه ابریشم مستقر در جمهوری آذربایجان، سالهاست که در پوشش پروازهای دیپلماتیک، در حال نقل و انتقال اسلحه و مهمات به متشریان مشکوک در منطقه آسیا و آفریقا است.
اولین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم»، جمعه ۳ بهمنماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد.
طبق بررسی مرکز پژوهش های مجلس، از الزامات تحقق تبدیل ایران به راه ابریشم هوایی، افزایش ظرفیت فرودگاه های بین المللی نظیر فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه های بین المللی مناطق آزاد و تبدیل آنها به فرودگاه قطب با هدف توسعه پروازهای ترانزیت است.
ششمین اجلاس جهانی «راه ابریشم» با حضور معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو، رئیس دفتر منطقه ای یونسکو، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، وزیر علوم و مسوولان استان همدان آغاز به کار کرد.
اجلاس جهانی «راه ابریشم» با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو در همدان آغاز به کار کرد.
راهگذر شمال-جنوب که دو بال شرقی و غربی آن نیز از قزاقستان تا بلغارستان تداوم یافته است، تقاطعی بزرگ به مرکزیت تهران و مهمترین مسیر تجارت بینالمللی است که از ایران میگذرد.