سرویس دریچه: حجتالاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در تجمع طلاب و روحانیان تهرانی که برای اعلام انزجار از بیکفایتی رژیم آل سعود در مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار شده بود، گفت: اگر فاجعۀ منا را با دو تحلیل حداقلی و حداکثری مورد برسی قرار دهیم، قطعا به نتایج بسیار عجیبی در خصوص بی کفایتی و جنایتکاری آل سعود خواهیم رسید.
در ادامه فرازهایی از این سخنرانی را میخوانید:
تحلیل حداقلی: آل سعود با سوء تدبیر در این ماجرا، خودشان را رسوا کردند
دربارۀ فاجعۀ منا، دو نوع تحلیل میشود ارائه کرد؛ یک تحلیل حداقلی و یک تحلیل حداکثری. شاید دربارۀ این فاجعۀ هولناک، تحلیل حداقلی این باشد که بگوییم «سوء تدبیری در کار بوده و حکام نالایق آل سعود در اثر این سوء تدبیر، خودشان را رسوا کردند» شاید این حدیث شریف از پیامبر اکرم(ص) در اینجا بهکار بیاید که میفرماید: «لا تَکرَهُوا الفِتنَهَ فِی آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِینَ»(کنزالعمال/٣١١٧٠) از فتنه در آخرالزمان کراهت نداشته باشید، وقتی در آخرالزمان فتنهای رخ دهد، منافقان بلافاصله رسوا خواهند شد.
تحلیل حداقلی این است که بگوییم منافقین آل سعود در این ماجرا رسوا شدند، و شما دیدید که از قتل عام مردم مظلوم یمن چند ماهی بیشتر نگذشته بود که این فاجعه باعث شد تا عوامل آنهمه ظلم اینچنین در نزد افکار عمومی بویژه در نزد امت اسلامی رسوا شوند.
امام(ره) وهابیت و آل سعود را کانون فتنه در عالم اسلام معرفی کرده/ برای جهان اسلام روشن شد که آل سعود شایستگی ادارۀ حرمین شریفین را ندارد
حضرت امام(ره) وهابیت و آل سعود را کانون فتنه در عالم اسلام معرفی فرموده است(مگر مسلمانان نمىبینند که امروز مراکز وهابیت در جهان به کانونهاى فتنه و جاسوسى مبدل شدهاند؛ صحیفۀ امام/21/80) و فتنههای اخیر آل سعود، از حمایت تکفیریها گرفته تا حملۀ ناجوانمردانه به مردم یمن، برای همه مشهود است.
اگر بخواهیم تحلیل حداقلی از این فاجعۀ منا داشته باشیم، باید بگوییم که جهان اسلام نسبت به بیکفایتی و بیلیاقتی این خاندان هشیار شدهاند و رسوایی این خاندان-که به بهانههای واهی، جنایات خودشان را توجیه میکردند-در اینجا قطعی شده است. این روشنگری برای جهان اسلام صورت گرفته که اینها شایستگی ادارۀ حرمین شریفین را ندارند.
تحلیل حداکثری: تقریباً امکان ندارد این قتل عام فجیع، بدون برنامهریزی صورت گرفته باشد/ اسناد جنایت آل سعود قطعا رو خواهد شد
تحلیل فوق، یک تحلیل حداقلی است ولی بر اساس واقعیتها، قضیه پیچیدهتر از این حرفهاست؛ واقعیتهایی که در این چند روزه تا پایان برنامههای حج و بازگشت همۀ حجاج محترم، نمیشود بخشهایی از این واقعیتها را بیان کرد. مسلّم بدانید که در آینده نزدیک، اطلاعات دقیقتری از این ماجرا بهدست خواهد آمد و کسانی که شاهدین ماجرا بودهاند، حقایق بسیار دردناکی را بیان خواهند کرد، و معلوم خواهد شد که قصه به این سادگیها نبوده است.
شما فکر میکنید وقتی 2000 نفر در آن شرایط به قتل برسند، این اتفاق در یک ثانیه رخ داده است؟! آنهم در یک محیطی که در نهایت آرامش به سر میبرند! یکی از آرامترین پیادهرویهای عالم، همین پیادهروی حجاج به سوی جمرات است. اصلاً در آنجا شرایطی نیست که کسی بدود و با دویدن خودش، جمعیت را به هم بریزد!
اگر کسی از دشمنی استکبار با حج و این کانون وحدت مسلمانان خبر داشته باشد و یکمقدار اهمیت راهبردی حج را برای دشمنان اسلام بداند و از طرفی از شیوۀ برگزاری مراسم منا خبر داشته باشد و به این فاجعه ای که پیش آمد، نگاه کند متوجه میشود که تقریبا امکان ندارد بدون برنامهریزی، این قتل عام فجیع صورت گرفته باشد. در آنجا قدم به قدم، دوربینهایی هست که در اتاقهای کنترل، رفت و آمد مردم کنترل میشود و اگر کسی شعاری علیه سردمداران استکبار بدهد، بلافاصله شناسایی میشود و مورد مؤاخذه قرار میگیرد؛ بعد چطور ساعتها این مردم داشتند از حال میرفتند و روی زمین میافتادند و کمک میخواستند، آنوقت نمیشد به اینها کمک کرد؟
مطلع نشدن مسئولین حج عربستان از اینکه 2000 نفر دارند قتل عام میشوند، اصلاً امکان ندارد. این مسأله با هیچ عقلی قابل قبول نیست. کسانی که در آنجا بودند میگویند: «کم کم احساس خفگی غلبه پیدا کرد، و کم کم فریادها بلند شد، ساعتی گذشت، همه در زیر آفتاب سوزان بودند و حجاج یکی یکی داشتند میافتادند...» ضمن اینکه همهساله در آنجا آب توزیع میشد ولی امسال آب هم توزیع نشد. آیا اینها طراحیشده نیست؟!
تقریباً امکان ندارد این فاجعۀ عظیم، بدون محاسبه و برنامهریزی صورت گرفته باشد. چون هر کسی با آنجا آشنا باشد میداند نیم ساعت نگه داشتن این جمعیت پشت نردهها نتیجهاش چه خواهد بود! اگر در این جمعیت، به یک نفر حالت غش دست بدهد و بیفتد، حتماً چند نفر دیگر را به زمین خواهد زد، و این یک موجی در جمعیت ایجاد خواهد کرد، آنهم جمعیتی که خسته هستند تازه از مشعر آمده اند در لباس احرام هستند، کفش مناسب ندارند، نای نفس کشیدن برای کسی باقی نمیماند... اینها حداقل واقعیتهای آن صحنه است.
آیا میتوان پذیرفت که این کشتار عمداً صورت نگرفته باشد؟! آیا امکان دارد آنها توجه نداشته باشند که 2 میلیون نفر قرار است از پنج مسیر -به طول 3 کیلومتر- حرکت کنند و بعد 2 تا از این مسیرها بدون هماهنگی قبلی بسته شود؟ تازه بعد از اینکه کشتار صورت گرفت، تا ساعتها اجازۀ امدادرسانی هم داده نمیشد!
قضیه از یک تسلیت و تسلّی دادن گذشته است/ فاجعۀ منا یک فریاد آمادهباش برای همۀ مسلمانان جهان بود
یکی از کسانی که در این فاجعه به شهادت رسید، مجروح جانبازی از ایران اسلامی بود که هر دو پای خود را در دفاع مقدس از دست داده بود. که صحنۀ دلخراشی را از نحوۀ شهادت او در میان جمعیت بیان کردهاند که وقتی نمیتواند روی پاهای مصنوعیاش بایستد و این پاها جدا میشود، او روی زمین میافتد چگونه زیر دست و پای مردم عروج میکند و روحش به آسمانها پر میکشد.
فاجعۀ منا یک فریاد آمادهباش برای همۀ مسلمانان جهان بود. قضیه از یک تسلیت و تسلّی دادن گذشته است. همۀ ما باید برای مواجهۀ تمام عیار با جبهۀ کفر آماده بشویم. جبهۀ کفر، امروز دستش از آستین آل سعود خبیث بیرون آمده است و اینچنین قتلعامها را پشت پرده تدبیر میکند.
اگر در جهان اسلام روشنگری نکنیم، این خونها به هدر خواهد رفت و نمیشود از این استغاثهها مدد گرفت
ما طلبهها شاید جلوتر از همۀ مسلمانها باید برای جانفشانی آماده شویم؛ باید برای روشنگری جهان اسلام آماده شویم. حتماً طلبههای مبتدی، در خواندن ادبیات عربی که برای گفتگو با جهان عرب نیاز است همّت مضاعفی نشان خواهند داد. ما دیگر در جهان کوچکی بهنام جامعۀ ایرانی خودمان زندگی نمیکنیم، بلکه تک تک ما میتوانیم با تعداد فراوانی از مسلمانان جهان در ارتباط باشیم و لذا باید با زبان بینالمللی جهان اسلام، توان گفتگو داشته باشیم و سخن بگوییم و روشنگری کنیم. اگر این روشنگری در پی این شهادتها و آن جنایتها صورت نگیرد، این خونها به هدر خواهد رفت و نمیشود از این فریادها و نالهها و استغاثهها مدد جُست.
امروز دیگر دورۀ دعا و استغاثۀ صرف نیست باید مظلومان عکسالعمل نشان دهند/ سیاستمداران باید اقدامات لازم را انجام دهند
امروز دیگر دورۀ دعا و استغاثۀ صرف هم نیست، چون پیامبر اکرم(ص) میفرماید: وقتی که تعداد مظلومان بیشتر از تعداد ظالمان باشد، دیگر دعای مظلومان مستجاب نمیشود(إنَّ اللّهَ عز و جل یَستَجیبُ لِلمَظلومینَ، ما لَم یَکونوا أکثَرَ مِنَ الظّالِمینَ، فَإِذا کانوا أکثَرَ مِنَ الظّالِمینَ فَلا یَستَجیبُ لَهُم؛ الفردوس/1/149/538) (حکمتنامه پیامبر اعظم(ص)،ری شهری/10/279) یعنی در این شرایط، مظلومان باید نسبت به ظلم عکسالعمل نشان دهند. سیاستمداران ما باید اقدامات لازم را انجام دهند؛ مردم ما که تکلیف آل سعود را در فریادهای خودشان مشخص کردهاند.
وصیتنامۀ امام(ره): مردم در عزاداریها، آل سعود را بهطور کوبنده مورد لعن و نفرین قرار دهند
حضرت امام(ره) در مقدمۀ وصیتنامۀ خودشان-که ایشان میداند اگر کلامی را در مقدمۀ وصیتنامۀ خود مرقوم کنند، چگونه جاودانه خواهد ماند- میفرماید: در ایام محرم، باید در نوحههای عزاداری، مردم به صورت کوبنده، آل سعود را محکوم کنند و آنها را در کنار استکبار جهانی نفرین کنند(و لازم است در نوحهها و اشعار مرثیه و اشعار ثناى از ائمه حق- علیهم سلام اللَّه- بهطور کوبنده فجایع و ستمگریهاى ستمگران هر عصر و مصر یادآورى شود؛ و در این عصر که عصر مظلومیت جهان اسلام به دست امریکا و شوروى و سایر وابستگان به آنان و از آن جمله آل سعود، این خائنین به حرم بزرگ الهى- لعنة اللَّه و ملائکته و رسله علیهم- است بهطور کوبنده یادآورى و لعن و نفرین شود؛ صحیفه امام/21/ 400) و شما میدانید که حضرت امام(ره) آیندهنگری بسیار عالیای داشتند و تاکنون سخنی از ایشان دربارۀ آینده نبوده است که محقق نشود.
صهیونیستها برخی جنایات مانند 11 سپتامبر را آنقدر باعظمت رقم زدهاند که کسی باور نکند طراحی خودشان است!
سادهلوحان و سادهاندیشان بدانند که بعضی از اوقات، برخی از جنایتکاران بزرگ، آنچنان جنایتهای بزرگی را در عالم بشریت رقم میزنند که-بهخاطر عظمت آن جنایت- کسی نتواند باور کند که آن جنایت، طراحیشده است. همچنانکه گاهی اوقات دروغهای بسیار بزرگی میگویند که کسی باور نکند که از اصل، کذب بوده است! آنقدر به دروغ هولوکاست، عظمت میدهند، که شما لااقل به یک جمعیت مختصری از آن را باور کنید؛ در حالی که از اصل معلوم نبوده که چه بوده است؟
صهیونیستها بعضی از جنایتها در حق بشریت را آنقدر باعظمت طراحی کردهاند که کسی باور نکند انگیزه یا طراحی پشت آن بوده است! آنها کسانی هستند که به مردم مغرب زمین هم رحم نمیکنند. وقتی میخواهند دروغهای بزرگ به مردم خودشان بگویند، 11سپتامبر را با دست خودشان میآفرینند و با عوامل خودشان برجهای دوقلو را میزنند که به مردمشان بگویند: «شما باور میکنید که ما خودمان این کار را کرده باشیم؟!» آن مردم سادهاندیش هم که بهواسطۀ رسانههای آنها سادهاندیش و سطحینگر شدهاند، میگویند: «بله! نمیشود که آنها با دست خودشان، خودشان را زده باشند!» در حالی که از قبل فیلمش را هم ساخته بودند و به مردم این ذهنیت داده بودند که تروریستها این کار را انجام میدهند.
تحلیل متوسط: عوامل نفوذی استکبار در هیات حاکمه سعودی، این جنایت را رقم زدند
ما اگر بخواهیم تحلیل متوسطی داشته باشیم، باید بگوییم که این خاندان خبیث چون وابستۀ به استکبار هستند، عوامل نفوذی در دستگاه هیأت حاکمۀ آل سعود، چنین جنایت بزرگی را رقم زدهاند. یعنی اگر نخواهیم بگوییم که خودشان، مدبّر چنین جنایت فجیعی بودهاند، باید اینطور بگوییم.
البته در آینده اخبار بیشتری خواهد رسید و بازماندگان این فاجعه باز خواهند گشت و آن موقع راحتتر میشود در اینباره سخن گفت.
باید جلوی فتنه ایستاد، و الا فتنه دامن همه را خواهد گرفت
تحلیل دیگری که برای این ماجرا میشود داشت همین آیۀ کریمۀ قرآن است که میفرماید: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقاب»(انفال/25) بترسید از فتنهای که فقط به کسانی که ظلم کردهاند، نمیرسد بلکه دامن همه را میگیرد. در این آیه وقتی ما را از موضوع فتنه پرهیز میدهد، مهمترین شاخصۀ این فتنه را بیان کرده و میفرماید: «آثار سوء آن فقط دامنگیر ظالمان نخواهد شد، بلکه غیر ضالمان و مظلومان هم کرور کرور در این آتش خواهند سوخت» پس باید جلوی فتنه را گرفت تا مظلومان در این میان از بین نروند.
حضرت امام(ره) فرمود که آل سعود کانون فتنه هستند(صحیفۀ امام/21/80) وقتی که این کانون فتنه، آن جنایتها را در منطقه رقم زد و آن جنایتها را در حق مردم یمن انجام داد و بعد-از سوی مسلمین- جلوی این فتنه گرفته نشد، دامن این فتنه، مظلومان دیگر را هم خواهد گرفت و شما دیدید که این مظلومان(حجاج در منا) به شهادت رسیدند. باید جلوی فتنه ایستاد، و الا فتنه دامن همه را خواهد گرفت.
ما از سیاسیون خودمان انتظار خیلی بیشتری داشتیم/ برخی در حدّ بیتدبیری هم این جنایت را محکوم نکردند
خوشبختانه برخی از مسئولین کشورهای اسلامی در پیامهای خودشان، خیلی قاطعانهتر و واقعبینانهتر-و نه حتی انقلابی- علیه این جنایت آل سعود، سخن گفتند. ما از سیاسیون خودمان انتظار خیلی بیشتری داشتیم. بعضیها در حدّ بیتدبیری هم این جنایت را محکوم نکردند. بعضیها حاضر نشدند بگویند که «آل سعود باید مسئولیت این جنایت را بپذیرد» آیا بده بستانی پشت پردۀ سیاست هست؟! بعضیها در مقام بیان خودشان به حداقل تحلیل-که تمام رسانههای بیگانه و کفار هم به آن حداقل تصریح کردهاند- هم اشاره نکردند. آیا برخی بدهی به آل سعود دارند؟!
باید مقابل این فتنه ایستاد و الا دامن همۀ ما را خواهد گرفت. شاید بپرسید: ما که به خط مقاومت در مقابل فتنۀ آل سعود، کمک کردهایم، پس چرا باید اینهمه از زائران ما در این واقعه صدمه ببینند؟ به خاطر اینکه خداوند میفرماید: وقتی فتنه شکل گرفت، آتش فتنه همه را میگیرد(وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً؛ انفال/25)
این فتنه مثل بسیاری از علائم دیگر در منطقه، علامت این است که امت اسلامی باید آماده باشد
این فتنه مثل بسیاری از علائم دیگری که در منطقه هویدا شده است، نشانۀ این است که امت اسلامی باید آماده باشد. امیدواریم این آمادهباش، آخرین آمادهباش ما برای قبل از ظهور و برای مقدمهسازی فرج مهدی موعود باشد.
هولناکترین قسمت ماجرا هم این است که همۀ این صحنهها جلوی دیدگان مظلوم و اشکبار امام زمان(ع) رخ داده است. مردم در عملیات حج، دو سه جا هست که انتظار همجواری با مهدی فاطمه(س) را دارند و احساس میکنند که با امام زمان(ع) همراه هستند. یکی سحرها هنگام طواف، یکی در عرفات و مشعر، یکی هم در مسیر رمی جمرات-در روز اول-است یعنی همین مسیری که این واقعۀ هولناک رخ داد.
یا صاحب الزمان! آیا شما شاهد نالههای آن مردم بودی و در میان آن جمعیت حضور داشتی و مؤمنان غریب و مظلوم و بیدفاع را میدیدی که ناله میزدند و در مقابل شما به زمین میافتادند و جان میدادند! ما به شما تسلیت میگوییم. بزرگترین وجه این مصیبت این بود که این جانباختگان عزیز-که ما آنها را شهدا میدانیم- در مقابل قدمهای مهدی فاطمه، جان دادند، در حالی که دل دردمند حضرت، آکنده از اندوه است و میخواهد به این مظلومان کمک کند ولی نمیتواند و پردۀ غیبت اجازه نمیدهد.
بنا به فرمایش امام(ره)، حج عرصۀ نمایش زندگی و تمدن اسلامی است/چه کسانی میخواستند آبروی جهان مسلمانان را نزد جهانیان ببرند؟!
بخش دیگر دردناک این ماجرا این است که-طبق فرمایش امام(ره)- حج نمایش زندگی اسلامی و تمدن اسلامی است. (مناسک حج مناسک زندگى است... حج، تنظیم و تمرین و تشکل این زندگى توحیدى است. حج عرصه نمایش و آیینه سنجش استعدادها و توان مادى و معنوى مسلمانان است؛ صحیفه امام/21/77) ولی آبروی جهان اسلام، اینچنین در مقابل دشمنانشان ریخته شد. قسمتهای هولناک دیگر این ماجرا، توجیههای نابخردانهای است که از سوی مُفتیهای درباری آل سعود صورت گرفته که خود حجاج را محکوم کردهاند و حتی دربارۀ آنها کلمات ناشایستی گفتهاند. چه کسانی میخواستند آبروی مسلمانان را نزد جهانیان ببرند که مسلمانان نتوانستند یک جمعیت معین در یک مکان معین در یک رفتار معین را مدیریت کنند؟
خدایا! به حق این مظلومینی که بیدفاع بودند و نالههای آخرشان جز توسط امام زمان(ع) شنیده نشد، فرج مولای ما را برسان...