به گزارش خبرنگار حلقه وصل از قم، حجتالاسلام و المسلمین میرباقری در پنجمین همایش هیئتهای محوری و برگزیده کشور گفت: حادثه عاشورا، حادثهای است که به لحاظ وسعت و عظمت با همه تحلیلهایی که از عاشورا شده و ما دیدهایم، تفاوت دارد و عرفا، متکلمین، فقها و سیاسیون با فرق و مذاهب مختلف و رویکردها و نظرات متفاوت هر کدام به نحوی در طول تاریخ عاشورا را تحلیل کردهاند و سخنها اکثرا خوب هستند ولی واقعیت عاشورا با همه اینها فاصله زیادی دارد، اگر کسی روایات و معارف نقل شده از اهلبیت(ع) درباره این حادثه عظیم را مختصری مطالعه کند، فاصله کلام معصومین از عاشورا با دیگران کاملا مشخص میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با توجه به روایات و زیارات موجود در کاملالزیارات بیان داشت: حادثه عاشورا یک حادثهای است که به لحاظ جغرافیا همه عوالم را تحت پوشش قرار میدهد، چنان که در زیارت مطلقه حضرت در مفاتیح آمده و زیارت فوقالعادهای است و متأسفانه کم به آن توجه میشود، در آنجا و در سایر زیارات حضرت و در روایات میبینیم که آسمانها، اهل آسمانها بهشتیها و جهنمیها، همه برای این واقعه گریستهاند.
عاشورا در روز ظهور، رجعت و در قیامت تجلی میکند و هر سه روز یومالحسین است
حجتالاسلام میرباقری همچنین در ادامه با اشاره به نتایجی که برای این حادثه عظیم ذکر شده است خاطر نشان کرد: تجلیات این حادثه در سه روز است که همه ایامالله هستند، یکی روز ظهور است، یکی رجعت و دیگری قیامت، هر سه روز یومالحسین است.
وی گفت: همه انبیاء الهی و به خصوص انبیاء اولوالعزم قبل از وقوع حادثه نسبت به آن متذکر شده و در سلوک فردی و اجتماعی خودشان بر این حادثه گریستهاند. مکرر در روایات آمده، انبیاء اولوالعزم، مروری به کربلا داشتند و با مرور این حادثه سلوکشان به کمال رسیده است.
این خطیب توانا در ادامه با بیان داستان قربانی کردن حضرت اسماعیل افزود: آنجایی که حضرت ابراهیم خلیل(ع) خواست به بالاترین درجات قرب برسد و فرزند را به قربانگاه برد، خداوند فرمود وظیفهای که بر دوش شما گذاشته شده بود، بیش از این نبود و عمل شد و یک ذبح عظیم را فدیه قرار دادم. در اینجا امام رضا(ع) «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» را اینطور معنا کردند که حضرت ابراهیم خلیل(ع) بعد از اینکه خدای متعال فرمود قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا، عرضه داشت که خدایا ایکاش امکان داشت که فرزندم را قربانی کنم و به ثواب اعظم مصائب برسم و خدای متعال مطالبی را به حضرت ابراهیم(ع) متذکر شد و بعد مقتل روضه سیدالشهداء(ع) را خواند و گفت اعظم مصائب مربوط به نبی اکرم(ص) و قصه سیدالشهداء(ع) است که به آن کیفیت قربانی میشود، نه اینکه شما به امر من و با رضایت خودت فرزند را قربانی کنی، این اعظم مصائب نیست.
حجتالاسلام میرباقری با بیان اینکه در روایات داریم که شیطان بارها به سراغ حضرت ابراهیم(ع) آمد و انواع نقشهها را کشید تا جلوی این کار را بگیرد، خاطر نشان ساخت: عمل این پیامبر اولوالعزم کار سنگینی بود و همه ارباب معرفت انگشت به دهان هستند که چه جور ایشان این کار را انجام داده است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در روایات آمده که وقتی به نبی اکرم(ص) وحی رسید و قصه سیدالشهداء(ع) عرضه شد و گفته شد که میخواهیم همچین فرزندی به حضرت زهرا(س) بدیم و این فرزند اینچنین بلای عظیمی دارد، حضرت زهرا(س) چانه زدند تا اینکه خداوند متعال فرمود، ما مزد این شهادت را چند چیز قرار دادیم؛ یکی اینکه امام زمان(عج) را از نسل ایشان قرار دادیم و بنابراین ظهور، ثمره این بلاء عظیم است.
حضرت ابراهیم(ع) با مرور عاشورا به نقطه قرب میرسد، نه با ذبح اسماعیل؛ ذبح اسماعیل مقدمه است
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه گفت: حضرت ابراهیم(ع) را بردند در گودی قتلگاه و یک روضهای از ذبح عظیم برای ایشان خواندند، ایشان غصهدار شد و در روایت از امام رضا(ع) داریم که اگر حضرت اسماعیل(ع) را ذبح میکرد، آنطور غصهدار نمیشد. به حضرت ابراهیم(ع) گفته شد عوض مصیبتی که قرار بود در قربانی حضرت اسماعیل(ع) بکشی در مصیبت سیدالشهداء(ع) برایتان حاصل شده است و این اعظم مصائب است. ابراهیم خلیل(ع) در اوج سلوک خودش با خداوند متعال و در قبل از عاشورا، با مرور به عاشورا به نقطه قرب میرسد، نه با ذبح اسماعیل؛ ذبح اسماعیل مقدمه است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: از دیگر آثار حادثه عاشورا، زیارت سیدالشهداء(ع) است که مبداء تحولات عظیم در قلوب و تحولات بزرگ اجتماعی میشود که نمونهاش در اربعین است که بالاخره منتهی به ظهور میشود. همه ثواب زیارت را عظمت حادثه میگوید.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: در روایت آمده که حضرت فرمودند که هر شب جمعه، خداوند متعال هبوط میکند به کربلا؛ هبوط و نزول خداوند چیست، حتما نزول جسمانی نیست، عنایات خدا، رحمت خدا و الطاف خاص خدا به برکت سیدالشهداء نازل میشود و یک سفرهای هر شب جمعه در کربلا پهن میشود و بعد فرمودند هر 124هزار پیامبر هم حاضر میشوند، یعنی انبیایی که عالم دنیا و برزخ را پشت سر گذاشتند و رسیدن به این مقامات، شب جمعه میبینند که هر خبری است در کربلا است و از سماوات سرازیر میشوند.
این خطیب توانا در ادامه افزود: در ادامه این روایت آمده است که از امام صادق(ع) سوال کردند که شما هر شب جمعه به کربلا میروید و سیدالشهداء(ع) را زیارت میکنید و در این زیارت یک ملاقاتی با خدا برای شما حاصل میشود؛ که حضرت فرمودند: بله همینطور است.
روز ظهور اولین شعار امام زمان(عج)، یالثارات الحسین است
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری گفت: روز ظهور اولین شعار امام زمان(عج)، یا لثارات الحسین است و اول امامی که رجعت میکند و برنامه خود را به کمال میرساند، امام حسین(ع) است.
وی خاطر نشان ساخت: در کافی و کاملالزیارات روایات داریم که در هیچ موضوعی نامه سر به مهر برای نبی اکرم(ص) نیامده است غیر از موضوع امامت، که حضرت نامه را باز نکردند و دادند به حضرت امیرالمؤمنین(ع) و ایشان نامه خودشان را باز کردند و باز تعبیر امام مجتبی(ع) است که هر امامی نامه خود را باز کرده و به آن نامه عمل کرده است.
هدف امام حسین(ع) دو قسمت بود که قسمت دوم را در رجعت برمیگردند و عمل میکنند
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: در روایات داریم که دستور سیدالشهداء(ع) دو قسمت بوده است که قسمت اول را عمل کردهاند و قسمت دوم را در رجعت بر میگردند و عمل میکنند.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری گفت: مهمترین درگیری که بین جبهه حق و باطل در این عالم ظهور پیدا کرده و مبدأ تحول در حیات انسانی و ظهور ولایت حق میشود، عاشورا است. حضرت به دنبال حکومت نبود، حضرت دنبال این بود که یک تحول عمیقی در جامعه بشریت اتفاق بیافتد و یک جنگ مکارم اخلاقی بر علیه دستگاه ابلیس و شیاطین ایجاد کردند و این بزرگترین درگیری جبهه حق علیه جبهه باطل بود.
وی بیان داشت: این حادثه عظیم باید مبدأ تحول بزرگ در جامعه بشری و به ویژه در جامعه مؤمنین و محبین سیدالشهداء(ع) شود و همه موحدین دور امام حسین(ع) جمع شوند و حادثه ظهور که همه موحدین و از همه ادیان گرد آن جمع میشوند، بر بستر عاشورا است.
یکی از برکات عاشورا این است که تمام تاریخ بشر تبدیل به 2 امت حق و باطل شد
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: دو تحول در حول عاشورا اتفاق میافتد، یکی تحول در بصیرت و دیگری درک و فهم صحیح و شناخت از جبهه حق و باطل، شناخت این جبهه کار بسیار دشواری است؛ وقتی در جبهه باطل آدمهای بنام، متفکرانی ریاضت کشیده، شمشیر زده دیده میشود، وقتی کسانی را میبینید که سجدههای طولانی و عبادتهای طولانی و بکاء و خشوع زیادی دارند، خود ابلیس 6هزار سال عبادت داشته، واقعا تشخیص جبهه حق و باطل و فهمیدن اینکه حق کجاست و باطل کجاست و آن هم شناخت جبهه حق و باطل در صف تاریخیشان، کار سختی است و عاشورا یکی از برکاتش این است که تمام تاریخ بشر را تبدیل کرده است به 2 امت، امت حق و باطل.
وی با اشاره به اینکه کسی که با نبی اکرم(ص) درگیر است یک شخص نیست؛ نه ابن زیاد، نه شمر و نه یزید، بلکه یک جبهه تاریخی است که این افراد سرخطهای این جبهه هستند گفت: خیلی از روشنفکران میخواهند بگویند که عاشورا یک جنگی بود که تمام شد و دیگر دنبالش یک درگیری تاریخی و صفبندی ایجاد نکنید، زیرا اگر کسی عاشورا را درست فهمید، اول به بصیرت میرسد و بعد جبهه باطل را میشناسد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: اگر عاشورا برداشته شود حق و باطل آمیخته میشود و آنجاست که حضرت با مقاومت خودش جبهه باطل را مجبور کرده که آن روی سکه خودش را نشان بدهد و امام حسین(ع) با عبادتی که در عاشورا کردند و با شهادتشان و با اهلبیت(ع) و اصحابی که تربیت کردند، مسیر حرکت تاریخ را اصلاح کردند.
وی گفت: اصلاح این است که اگر در جامعه بشری انسان بر مدار توحید چرخید، بر مدار ولایت حق چرخیده و اگر از مدار توحید خارج شد و از مدار ولایت حق دور شد، فاسد میشود. وقتی جامعه از مدار ولایت که طریق اتصال به توحید است برمیگردد، راه ارتباط با خدا قطع میشود، هزار فرقه پیدا میشود که مدعی کشف و شهود و وصول و مقام فنا هستند و راه سلوک توحیدی و باطنی بسته میشود چون شما صراط را منسد کردهاید و راه مستقیم که ولایت حق است را بستهاید و هم شریعت بیمعنا میشود.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری افزود: نماز بدون باطن ولایت که نماز نیست، 2رکعتش را شیطان خوانده 4هزار سال. بعد از ایمان هیچی مهمتر از نماز نیست، اگر شما مسیر ایمان را سد کنید دیگر نماز، زکات، حج و روزه خاصیت ندارد. فسادی که در جامعه رخنه کرد این است که جامعه از مدار امیرالمؤمنین(ع) خارج شد و از مدار توحید و نبوت خارج شده و الا مساجد که بوده، نماز میخواندند و شعار هم که میدادند و تلاوت ظاهری قرآن هم میکردند.
وی در ادامه افزود: وقتی حضرت سیدالشهداء(ع) از مدینه حرکت کرد، سیدطاوس در لهوف دارد که سران جن و ملائکه آمدند و به حضرت گفتند شما بروید و ما میرویم کار را تمام میکنیم که حضرت فرمودند، اگر بنا به این باشد من از همه شما تواناتر هستم. عاشورا یک بلاء عظیمی است که ولی خدا برای هدایت کل مردم، برای شفاعت و برای ایجاد بصیرت و ایجاد انگیزه برای جنگ با دشمن تحمل کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: عاشورا بستر تجهیز تاریخی جبهه امام زمان(عج) است. هر جنگی که میخواهد صورت بگیرد باید در ابتدا یک آگاهیها و یک انگیزشی ایجاد شود و اگر بناست جنگ بر محور توحید و برای اقامه توحید و ولایت حق باشد و جنگی باشد که امام زمان(عج) پرچمدار آن باشد و میلیاردها نفر حاضر باشند خون خودشان را بدهند و بکشند و کشته شوند، این جنگ نیاز به یک بصیرت و انگیزش دارد. عاشورا نقطه کانونی ایجاد این بصیرت و جوشش تاریخی است و هیأتها نقطهای از مراکز اتصال جامعه مؤمنین به عاشورا هستند و به عبارتی دیگر حلقه اتصال هستند.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری با اشاره به اینکه همه اینها از بستر توجه به مصیبت میگذرد و اگر کسی توجه به مصیبت سیدالشهداء پیدا نکند و اهل بکاء و گریه نشود و اهل عزاداری نشود به نتایج عاشورا نمیرسد افزود: عاشورا باید از بستر عزاداری و توجه به مصیبت تبدیل بشود به یک نقطه کانونی برای ایجاد بصیرت و موضعگیری و صفبندی، و هیچ روزی به اندازه امروز ما محتاج به این نیستیم.
اصلیترین کار عزدارای، تعمیق و گسترش مصیبت با روشهای هنرمندانه و جلوگیری از انحراف بدون اتهام زدن و صفبندی است
این خطیب توانا در ادامه گفت: توجه و تعمیق مصیبت و توجه دادن به عظمت عاشورا و ایجاد یک احساس عمیق در نسل مؤمنین و انتقال این از نسلی به نسل دیگر، گوهر اصلی است که هیأتها مسئول آن هستند و اگر این اتفاق در هیأتی نیفتاد بدنید که این هیأت کار اصلی خودش را از دست داده است.
وی خاطر نشان ساخت: باید این اتفاق با یک هنر و ابزار صحیح و متقن اتفاق بیفتد و هیأتها باید نظارت و مراقبه کنند که از ابزار و روشهای غلط که منتهی به انحرافات و بصیرت صحیح نمیشود، استفاده نشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه در مواجهه با انحرافات نباید سلبی برخورد کرد افزود: ممکن است یک قوم و یا فردی فتنهگر باشد که اینها هم انگشتشمار بوده و باید با آنها مقابله کرد، ولی بدنه عزاداران امام حسین(ع) که فتنهگر نیستند و در روز عاشورا آن عزادارانی که میآیند و برای امام حسین(ع) عزاداری میکنند، اینها از ما هستند و باید مراقبت بود که با این بدنه هیچ درگیری نباید باشد.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری افزود: نتیجه عزاداری باید در اجتماع مشخص شود و تبدیل به مطالبات اجتماعی از حاکمیت بشود، نمیگویم هیأتها کارکرد حزبی پیدا بکنند، ولی به طور مثال رهبری نظام یک بیاناتی دارند که اگر تبدیل به مطالبات اجتماعی نشود، روی زمین میماند، به خصوص نظریاتی که نسبت به اصل حرکت جامعه مؤمنین و نظام اسلامی در مواجه با استکبار و جبهه باطل دارند؛ این باید در همین هیأتها تبدیل بشود به گفتمان هیأتی و مطالبات اجتماعی تا حاکمیت ملزم به انجام بشود. نگذارید در جامعه رخوت و سستی، سازش با دشمن و کوتاه آمدن بر سر دنیا پیدا بشود و این منافات با تقیه و تاکتیکها ندارد.
این استاد حوزه ودانشگاه تأکید کرد: معنای سخنم این نیست که حرفها را عریان و پوست کنده در هیأتها بگوییم، به طور مثال اگر بحث اقتصاد مقاومتی است ما بیاییم بحث اقتصاد مقاومتی کنیم، نه این جایش در هیأت نیست، مگر اینکه نشستهای تخصصی در هیأت برگزار شود و بحث تخصصی بشود.
مباحث روز باید تبدیل به مفاهیم هیأتی و زندگی شود و بعد در هیأت بحث شود
وی گفت: مباحث باید تبدیل به مفاهیم هیأتی و زندگی شود و آن مفاهیم باید در هیأت بحث بشود، در مثال اقتصاد مقاومتی، بستر این کار اخلاق است، اگر بنا شد طرف انگیزش مصرف و دنیاگرایی و حرص دنیا داشته باشد، با اقتصاد مقاومتی نمیسازد. همانطور که میدانیم بنزین توسعه غربی، سوخت ماشین توسعه غربی، حرص به دنیا است، ما میتوانیم این را در هیأت بحث کنیم.
وی در پایان به هیأتها تذکر داد، یکی از آفتهای بزرگی که اکنون دارد پیش میآید سکولار شدن هیأتها است و یک آفت دیگر این است که هیأتها را درگیر منازعات بیخود بین خودشان کنند که به هیچ وجه این منازعات به صلاح نیست و باید با دقت نظر و برنامهریزی صحیح همیشه پیشرو باشید.