سرویس حاشیهنگاری: بعید است اهل گشتوگذار در فضای مجازی باشید و از دیروز تابحال هشتگ «#تحریم_اسنپ» را در شبکههای اجتماعی، علیالخصوص توئیتر و اینستاگرام، ندیده باشید. داغ شدن این هشتگ در فضای مجازی با توییت دختری آغاز شد که در صفحه شخصی خود چنین نوشته بود: ««راننده اسنپ تو باد و توفان وسط اتوبان به خاطر بدحجابی پیادهم کرد»».
* ماجرا از چه قرار بود؟
دختر جوانی که برای تردد در مسیر سوهانک به گاندی از اسنپ استفاده کرده بود مدعی شده راننده اسنپ به خاطر بدحجابی به او تذکر داده و از او خواسته حجاب خود را رعایت کند اما به خاطر عدمرعایت و سرپیچی او از این کار درنهایت در میانه راه دختر را از خودرو پیاده کرده است. این مسافر هنجارشکن با انتشار اسم و تصویر راننده در فضای مجازی از کاربران خواست در صورت مشاهده این حساب از این راننده برای سفرهای خود استفاده نکنند و از سوی دیگر نیز با ارائه گزارشی به واحد شکایت اسنپ، خواستار برخورد با این راننده شد و حتی ساعاتی بعد با انتشار توئیت دیگری از برخورد شرکت اسنپ با راننده خبر داد و نوشت: «از اسنپ تماس گرفتند و با عذرخواهی از برخورد با رانندهشون خبر دادند.»
* وقتی اسنپ به قوانین خود هم اعتنا ندارد!
عذرخواهی اسنپ از دختر جوان در حالی صورت گرفته است که نگاهی به قوانین مندرج در نرم افزار اسنپ، نشان از آن دارد که اقدام این مشتری برخلاف قوانین بوده و اصلا نیازی به عذرخواهی نبوده است. حتی میتوان اینگونه انتظار داشت که اسنپ میبایست به دلیل توجه خاص راننده به قوانین این شرکت، از وی تقدیر ویژهای انجام دهد.
طبق قوانین اسنپ، آن دسته از کاربرانی که اقدامی خلاف قانون انجام دهد، این شرکت میتواند علاوه بر غیرفعال کردن حساب کاربری، وی را به مراجع قانونی معرفی و احقاق حقوق کند.
بنابراین حق طبیعی راننده اسنپ بود که به مسافر هنجارشکن خود تذکر داده و با او برخورد کند، البته با توجه به توئیت این مسافر مبنیبر عذرخواهی و برخورد شرکت اسنپ با راننده به نظر میرسد این تاکسی اینترنتی اعتقاد چندانی به قوانین کشور ندارد، زیرا قطعا نباید با راننده خود که خواستار اجرای قوانین کشور بوده برخورد کند. تاکنون مسافر هنجارشکن راوی این داستان بوده و از فرصت حضور در شبکههای مجازی به نفع مظلومنمایی و موجه جلوهدادن خود استفاده کرده است، درحالی که نمیتوان یکطرفه به قاضی رفت و باید اظهارات این راننده را از روز ماجرا شنید.
* واکنش کاربران فضای مجازی چه بود؟
کاربران فضای مجازی از عصر دیروز تا بحال با درج هشتگ «#تحریم_اسنپ» نسبت به اتفاق اخیر واکنش نشان داده و خواستار حمایت شرکت اسنپ از راننده وظیفهشناس هستند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است و اسنپ تنها با انتشار اطلاعیهای دو پهلو نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است.
در ادامه تعدادی از واکنشهای کاربران آمده است:
در ادامه توضیحات کامل راننده اسنپ درباره پیاده کردن مسافر بدحجاب را مشاهده میکنید: