
به گزارش حلقه وصل: استفاده از هوش مصنوعی در فیلم نامزد اسکار «بروتالیست» (بردی کوربت) اخیراً خبرساز شده و جنجالهایی برانگیخته است، اما این فیلم تنها اثر نامزد جایزه نیست که از این فناوری بهره برده است.
فیلمهای مطرحی مانند «یک ناشناخته کامل» (جیمز منگولد)، «تلماسه: بخش دوم» (دنی ویلنوو) و «امیلیا پرز» (ژاک اودیار) نیز به شکل گسترده یا محدود از هوش مصنوعی استفاده کردهاند. باتوجهبه افزایش محبوبیت این فناوری، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در حال بررسی تغییر الزامات ارسال فیلم به اسکار است تا افشای استفاده از هوش مصنوعی برای فیلمها الزامی شود.
در حال حاضر، آکادمی یک فرم افشای اختیاری در این زمینه به سازندگان ارائه میدهد، اما کمیتههای اجرایی بخشهای مختلف، در حال بررسی نحوه استفاده از این فناوری هستند تا این الزام که انتظار میرود در آوریل منتشر شود را در قوانین اسکار ۲۰۲۶ اجرایی کنند.
توسعه ابزارها و فرآیندهای جلوههای ویژه مبتنی بر هوش مصنوعی (از جمله یادگیری ماشینی) مفهوم جدیدی نیست. در جوایز انجمن جلوههای ویژه امسال، دسته فناوریهای نوظهور شامل ابزار یادگیری ماشینی وجود داشت. این فناوری برای جایگزینی چهره، اصلاح حرکات صورت، جوانسازی، جایگزینی بدن و دیگر تغییرات ظاهری دیجیتالی به کار رفته است و در فیلمهایی مانند «فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه»، «یک ناشناخته کامل»، «ددپول و ولورین» و «سونیک خارپشت ٣» مورداستفاده قرار گرفته است.
جنی زیهر، رئیس استودیوی رایزینگ سان، تأیید کرد که «یک ناشناخته کامل» و «ددپول و ولورین» از این فناوری استفاده کردهاند اما جزئیات بیشتری ارائه نداد. یک سخنگوی استودیو سرچلایت پیکچرز، که «یک ناشناخته کامل» را توزیع کرده، توضیح داد که این فناوری تنها در سه نمای گسترده روی موتورسیکلت برای کمک به بدلکاران به کار گرفته شده و هیچ تغییری در اجرای بازیگران ایجاد نکرده است.
در فیلم «فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه» از این فناوری برای حدود ۱۵۰ نما استفاده شده تا چهره شخصیت فیوریوسا از کودکی (با بازی آیلا براون) به بزرگسالی (با بازی آنیا تیلور جوی) تغییر کند.
ابزارهای متافیزیک نیز که در دسته فناوریهای نوظهور جوایز انجمن جلوههای ویژه وجود داشتند، در فیلم «اینجا» برای پیر و جوان کردن تام هنکس و رابین رایت به کار گرفته شدهاند. همچنین در فیلم «فیوریوسا» برای بازسازی چهره ریچارد کارتر، بازیگر فقید فیلم «مکس دیوانه: جادهٔ خشم» روی چهره بازیگر جدید، لی پری، استفاده شدهاند.
علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی در نرمافزارهای پرکاربرد تولید محتوا نیز به کار رفتهاند. بهعنوانمثال، در فیلم «تلماسه: قسمت دوم» از یادگیری ماشینی برای شناسایی و جاگذاری تُن آبی در چشمان بازیگران استفاده شده که به گفته عوامل این فیلم موجب صرفهجویی در صدها ساعت کار گردیده است.
پس از افشای استفاده از هوش مصنوعی در فیلم «بروتالیست» برای اصلاح لهجه مجاری بازیگران فیلم، کوربت بیانیهای منتشر کرد و توضیح داد که این فناوری تنها برای تنظیم دقیق صدا در دیالوگهای مجارستانی به کار رفته و هیچ تغییری در زبان انگلیسی ایجاد نشده است. وی همچنین تأکید کرد که اجراهای آدرین برودی و فلیسیتی جونز کاملاً طبیعی و بدون تغییر هستند.
علاوه بر اینها، ابزار هوش مصنوعی دیگری به نام آدیوشیک برای جداکردن صدای «ماریا کالاس» از آثار او در دهه ۱۹۶۰ و استفاده از آن در فیلم زندگینامهای «ماریا» به کار گرفته شده است.
با گسترش استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، تشخیص میزان و نحوه استفاده از آن دشوارتر شده است. یک عضو کهنهکار شاخه جلوههای ویژه آکادمی در این زمینه گفت «همیشه باید شفافیت وجود داشته باشد.»
او با بیان اینکه «بهکارگیری ابزارهای جدید بهجای روشهای خلاقانه، مسیری را برای پیشرفت همگان باز میکند»، تأکید کرد «تصمیمات جوایز باید با آگاهی از میزان کار انسانها گرفته شود.»
وی افزود: نکته مهم این است که همه چیز در خدمت روایت داستان باشد. هیچگاه یک اجرای دیجیتال عالی بدون پایه انسانی امکانپذیر نبوده است. ارج نهادن به همکاری تمامی هنرمندان و حرفهها، هدف اصلی این فصل جوایز است.