در این مدت چالش رسانه مستقل بیشتر از قبل مطرح شد. رسانههایی که تا قبل از آن، استقلال رسانهای ایران را زیر سؤال برده بودند، حالا خود به تناقضی در آزادی بیان و فعالیت حرفهای تبدیل شدند.
رسانههایی مثل بیبیسی همواره خود را معیار رسانه حرفهای معرفی میکند و دائما هویت رسانهای ایران را زیر سؤال میبرد. به نظر میرسد دشمن همیشگی ایران حالا جبهه رسانهای را برای ادامه نبرد انتخاب کرده و به کلی تاکتیک خود را تغییر داده است.
درواقع دشمن در جنگ ترکیبی با بهکارگیری ابزارهای همعرض و مختلف (فضای مجازی، اقتصاد، دیپلماسی و ...) در یک زمان با فرماندهی واحد، میخواهد نظامی را که با یک جنگ بسیط و یکسویه شکست نمیخورد در این جنگ شکست دهد. جنگهای ترکیبی از معمولترین و پیچیدهترین انواع منازعات در عرصه بینالمللی هستند که این روزها به کارگرفته میشود.
در این میان دشمن از رسانههایی که دراختیار دارد، بهره برده تا بتواند بخشی از اهدافش را پیاده کند اما نکته قابل تامل این است که با وجود ادعای بسیاری که در حوزه آزادی بیان دارد، عکس آن را عمل میکند و به یک پارادوکس تبدیل میشود. درست مثل دستورالعمل تازه بیبیسی برای کارکنان و خبرنگارانش که هر کدام بر اساس فعالیتهای اخیر این رسانه، خبر از محدودیتهای فردی میدهد.
اظهارنظر شخصی ممنوع
خودداری از اظهارنظر شخصی در مورد سیاستگذاری دولتی، مسائل سیاسی و موضوعات بحثبرانگیز
جهتگیری ممنوع
خودداری از جهتگیری علنی از طریق فالو کردن، لایک، بازتوییت و سایر اشکال اشتراکگذارى
سلبمسئولیت ممنوع
استفاده از عبارت «دیدگاههای ابراز شده منعکسکننده نظرات بیبیسی نیست» به منظور سلب مسئولیت از خود ممنوع
احساسات ممنوع
خودداری از استفاده از ایموجیهایی که منتقلکننده گرایش و نظر خاصی است. زیرا میتواند مفهوم را تغییر دهد
نخبهپنداری ممنوع
هنگام استفاده از شبکههای اجتماعی همواره باید تصور شود مطالب، خواننده عمومی دارد
اظهار فضیلت ممنوع
کارکنان باید از تظاهر به فضیلت خودداری کنند. هویت شخصی شما در شبکههای اجتماعی در درجه دوم قرار دارد
هواداری ممنوع
اگر کار شما مستلزم حفظ بیطرفی است، در مورد سیاستگذاری دولتی، مباحث سیاسی یا ... اظهارنظر شخصی نکنید
بیآبرویی ممنوع
نباید در شبکههای اجتماعی باعث بیآبرویی بیبیسی شوند یا از همکارانشان به طور عمومی انتقاد کنند
شفافسازی
درآمدهایی که از کارهایی در خارج از سازمان کسب میشود، باید شفافسازی شود. /جام جم