سرویس معرفی: فیلم سینمایی «ثارالله» به تازگی مراحل پیش تولید فیلمنامه را به انتها رسانده است. این فیلم قرار است به ماجرای سفر امام حسین(ع) از مدینه به کوفه و واقعه جانسوز روز عاشورا در کربلا بپردازد. به همین منظور با مجتبی فرآورده نویسنده، کارگردان و تهیهکننده فیلم گفتوگویی را انجام دادهایم که در پی میآید.
مجتبی فرآورده، کارگردان و تهیهکننده فیلم «ثارالله» در خصوص آغاز مراحل پیش تولید فیلم گفت: پیشتولید فیلمنامه سینمایی «ثارالله» حدودا از آذر ماه آغاز شده است و مراحل پیش تولید تقریبا به انتها رسیده و ان شاءالله برای پاییز سال آینده فیلم برای نمایش آماده میشود.
وی با بیان اینکه «برای ساخت این فیلم مجبور شدیم بسیاری از وسایل مورد نیازمان برای فیلمبرداری را خودمان بسازیم» در خصوص تامین هزینه فیلم و اینکه آیا این فیلم جزو فیلمهای «الف» محسوب میشود توضیح داد: این فیلم جزو فیلمهای «الف» محسوب نمیشود زیرا بودجه آن دولتی نیست در حالی که اینگونه فیلمها یعنی فیلمهایی که به اصطلاح الف هستند توسط بخشهای دولتی مانند صدا و سیما تامین میشود ولی این فیلم در بخش خصوصی تولید و هزینههای آن توسط خیرین و محبان امام حسین(ع) تامین میشود. ما خیمهای با عنوان اصحابالحسین برپا کردهایم و خیرین با پیوستن به این خیمه کمکهای مالی خود را برای تولید فیلم اهدا میکنند.
فرآورده تاکید کرد: هزینههای این اثر سینمایی توسط خیرین و محبین سیدالشهداء(ع) تامین خواهد شد. اگرچه پیشنهاد مشارکت در تولید فیلم و حضور در خیمه اصحابالحسین را به مراکز دولتی هم ارائه کردهایم، اما به این معنا نیست که تولید این فیلم منوط به حضور مراکز دولتی است.
نویسنده این فیلم در خصوص فیلمنامه «ثارالله» گفت: داستان از هجرت امام حسین(ع) از شهر مکه آغاز و تا عصر عاشورا ادامه پیدا میکند. هجرت امام حسین(ع) از شهر مکه و همراهی با کاروان امام حسین(ع) در طول مسیر از مکه تا کربلا از جمله بخشهایی است که در سینما و تلویزیون و بیان داستانهای عاشورایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و سعی کردیم در نگارش فیلمنامه، این بخش را برای آگاه کردن مردم نسبت به قیام سیدالشهدا(ع) به تصویر بکشیم.
گفتنی است حمید خضوعی ابیانه به عنوان مدیر فیلمبرداری در پروژه سینمایی «ثارالله» حضور دارد و حمید قدیریان مدیر هنری، محمدرضا مویینی تدوین، سعید ملکان طراح چهرهپرداز، هادی اسلامی طراح جلوههای بصری و اسماعیل قدیریان طراح جلوههای میدانی این فیلم هستند.
خلاصهای از فیلمنامه ثارالله
اندک زمانی از رحلت پیامبر اسلام(ص) نگذشته بود که فتنهای عظیم و طغیانی کبیر، همچون سدی گسترده و قطور، در برابر جامعۀ انسانی شکل گرفت تا حرکت بشر بسوی سعادت الهی را متوقف سازد.
اما از آنروز که قلم برای اولین بار بر لوح نوشت، (قتل حسین بن علی(ع)) حضرت حق، گوهر جاودانی فراروی بشریت قرار داد، تا این سد عظیم را بشکافد و با خون خویش راهی بگشاید تا برای همیشه تاریخ پرتو افشانی کند و مسیر حرکت بسوی آیندهای روشن را برای بشریت ترسیم نماید.
در چنین فضایی، یزید بخوبی میدانست بدون بیعت حسین بن علی(ع)، مقبولیتی نخواهد داشت. لذا والی مدینه را مکلف کرد تا برای او از حسین بن علی(ع) بیعت بگیرد. هجرت اباعبدالله(ع) از مدینه به مکه، بزرگان و اشراف و اهالی کوفه را بر آن داشت که او را سوی خود دعوت کنند تا زمامداری ایشان را بعهده بگیرد، و ازسوی دیگر، یزید در ناامیدی از بیعت اباعبدالله(ع) با خود، در تکاپوی توطئهای بود تا قتل حسینبن علی(ع) را در مکه رقم زند.
امام(ع) به جهت حفظ حُرمت کعبه، با بیان خطبهای در مسجدالحرام، برای همۀ زمانها و همۀ مکانها، هجرت تاریخساز خود را از مکه به سمت کربلا آغاز نمود، هجرتی که با این کلام آغاز گردید:« آنانی که خون قلب خویش را پیوسته در راه ما میبخشند و خود را آماده لقاءالله کردهاند، آماده باشند که صبحگاهان کوچ میکنم. ان شاء الله.»
و او در سپیده دم هشتم ذیحجه، با یارانی اندک و کاروانی تاریخساز، راهی کربلا میشود، و در طول مسیر مکه تا کربلا، کسان بسیاری با گرایشها و انگیزههای گوناگون به ایشان ملحق میشوند تا در مشارکت امارت آینده سهیم باشند. و از اینرو است که هر روز بر تعداد کاروانیان افزوده میشود و از گوشه و کنار بِلاد کسانی به کاروان او میپیوندند، تا به هیجده هزار دعوتکننده او در کوفه، که دست در دست مسلم بن عقیل نهادهاند ملحق شوند. غافل از آنکه دنیا و درهم و دینار شام، آن مجاهدان فی سبیل الله و محبان پاکباز را به مردمانی غدار بدل کرده است، و با مسلم بن عقیل همان کردند، که با علی بن ابیطالب(ع) و حسنبن علی(ع)، و اکنون نوبت به حسین بن علی(ع) رسیده است!
با رسیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل به کاروانیان، بیعت دلبستگان به امارت و سهمخواهان در حکومت رنگ میبازد و کاروان تاریخ ساز و شکافنده راه سعادت بشریت را، شبانه و به امید فردایی بهتر ترک میکنند!
و آنانی که همچنان اندک امیدی به بهره گیری از خوان امارت دارند، با ممانعت حُر بن ریاحی از حرکت کاروان حسین بن علی(ع)، و محاصره کاروان، برخود میلرزند و جمع کاروانیان را ترک میکنند.
اکنون کاروان در محاصرۀ سپاه حُر ریاحی وارد سرزمینی نام آشنا برای حسین بن علی(ع)، به نام کربلا میشود. سرزمینی که گویی انبیاء الهی هر یک در این سرزمین به ملاقات حسین بن علی(ع) میآیند و حضور و همراهی خود را با امام(ع) اعلام میکنند. ورود به کربلا بهانهایست برای دستور امام(ع) بر اطراق کاروان در سرزمینی که جدش رسولالله(ص) وعده کرده بود، سرزمینی که علی بن ابیطالب(ع) در بازگشت از صفین فرمود؛ حسین اینجا سرزمین توست، در کنار فرات شکیبا باش!