به گزارش حلقه وصل، اهالی رسانه از فضای صحنه و اجرای نمایش «فصل شیدایی» بازدید کردند و در جریان این بازدید، کوهفر، تهیه کننده و سعید اسماعیلی کارگردان این اثر هنری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
در ابتدای این نشست کوهفر، گفت: در حوزه تبلیغات و کارهای فرهنگی به دلیل مسئولیتهایی که داشتهام تجربههای زیادی دارم، اما این کار شرایط متفاوتی دارد و از آن کارهایی است که میتواند در بین مردم نفوذپذیری خوبی داشته باشد و ما هم توانستهایم بازخوردش را دریافت کنیم.به ویژه اینکه این کار به دلیل چند رسانهای بودن توانسته یک جریان سازی فرهنگی به خصوص در شهرهای کوچک داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه «فصل شیدایی» نمایش میدانی نیست اظهار داشت: ما یک بسته فرهنگی به مخاطب ارائه میدهیم، به این شکل که از همان درب ورود سعی کردیم با غرفههایی که داریم خوراک فرهنگی را برای مردم فراهم کنیم تا زمانی که نمایش را میبینند و تمام میشود و میروند. اصل نمایش کاری فاخر و هنری است و امروز پس از شب آفتابی، ستاره صبح، آوای نور و... که در دهه گذشته تجربه کردیم، «فصل شیدایی» کاری کامل است که هم ظرفیت بالایی برای تماشاگر دارد و هم میتواند حرف حساب را با زبان هنر به مخاطب بزند. همیشه دنبال این فرمول بودیم که یک حرفی را طوری به مخاطب بزنیم که آن را بپذیرد.
کوهفر، با اشاره به اینکه استقبال مردم از نمایش نشان از پسند و استقبال آنها هست، افزود: قرار است این نمایش در تهران و در شب های ماه مبارک رمضان روی صحنه برود. با چند شب تاخیر از چهارمین شب ماه مبارک رمضان هر شب میزبان 4 تا 6 هزار مخاطب خواهیم بود. برنامه از نماز مغرب و عشا با پذیرایی از مردم آغاز و تا 23:30 ادامه دارد.
تهیه کننده نمایش «فصلشیدایی» با اشاره به هزینه 200 میلیون تومانی برای هر اجرای نمایش در استانهای مختلف گفت: متاسفانه در گذشته نمایشهایی مانند شب آفتابی، ستاره صبح و... هزینههای سنگینی داشت که امکان اجرای هر دو سال آن در استانها مختلف هم نبود، اما در طراحی جدیدی که داشتیم، سعی کردیم هزینهها را کاهش دهیم و با ساخت دکوری قابل حمل و همکاری استانها با هزینهای کمتر از یک نمایش صحنه ای این شرایط را ایجاد کنیم تا نمایش در استانهای مختلف اجرا شود.
در ادامه سعید اسماعیلی، کارگدان نمایش «فصل شیدایی» گفت: این پروژه در تاریکی و با روشن شدن نورهای کار شده خودش را نشان میدهد، اکنون با صحنهای باز روبرو بودید. ویژگی نور اثر این است که 450 آمپر با 300 پروژکتور را طراحی کردهایم. این اثر همه ویژگیاش این است که اتفاقات را در شکل و اندازه واقعی خودش نشان میدهد. زمانی که جنگ و جبهه را میبینید واقعی است، کشتی حضرت نوح را بزرگ و نسبتا واقعی طراحی کردیم. ما صاعقه در حد واقعی و باران نیز داریم. خب این شیوه برای مخاطب جذاب است. ما این شکل صحنهای که ایجاد کردیم با استفاده از جرثقیل بوده تا بتوانیم این دره را از هم باز کنیم و طراحی صحنه و نور خودمان را پیاده کنیم. این نمایش برای تماشاگری که این روزها با صحنه آشنا نیست جذاب و مورد توجه است، چراکه این روزها تئاتر رونقی ندارد.
وی در رابطه با اینکه ابهاماتی در مورد کپی یا شبیه بودن فصل شیدایی با آثاری مانند شبی در کهکشانها و آثار بهزاد بهزادپور دارد یانه، گفت: در اینکه آقای بهزادپور استاد ما است شکی نیست، اما درباره خط داستان ما نمیتوان این را گفت، چراکه همین الان چندین اثر را میتوانم معرفی کنم که نه به بنده و نه به آقای بهزادپور ربطی داشته و نه به هیچکس دیگری اما خط داستان آثار از ابتدای خلقت بوده تا ظهور امام زمان (عج)؛ پس در مورد خط داستان خیلی نمیتوانیم بگوییم کسی کپی کاری کرده است.
وی با بیان اینکه شیوه اجرای نمایش ابتدا متعلق به بهزاد بهزادپور بوده است اظهار داشت: بهزادپور به عنوان ابداع کننده این کار شیوهای را به ظهور رساند که حاصل جمع اسپشیال، نور و بازی بود و ما از این شیوه اجرایی کمک گرفتیم تا اثر خود را آماده کنیم، خب البته فرم «فصل شیدایی» سوله ندارد، خیلی از اتفاقات از جمله تصویر به آن اضافه شده است، خط داستان ما کاملا متفاوت است و ما این ادعا را داریم که شب آفتابی به یک بلوغ رساندهایم.
این کارگردان تئاتر افزود: معمولا نفر اولیها خط شکن هستند و بقیه میآیند استفاده میکنند، فکر نمیکنم خیلی ایرادی داشته باشد که یک فردی مانند آقای بهزادپور حرکتی را آغاز کند و دیگری ها و دیگری ها بیایند تا آن حرکت را به سرانجامی خوب برسانند.
کوهفر تهیه کننده نمایش فصل شیدایی نیز در رابطه با شیوه کاری بهزادپور اظهار داشت: این کاری است که یکی روزی توسط آقای بهزادپور به خوبی معرفی شد و ما هم رفاقتمان با آقای بهزادپور قدیمی است. این شیوه نمایشی پیش از بهزادپور هم وجود داشت و خود به خود توسط افراد مختلف در حال تجربه است، شما تنها آقای اسماعیلی را نبینید. در تبریز آقای صدیق جمالی کار میدانی انجام میدهند، یا در مشهد و دیگر استانها. این کار تکثیر شده و کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد. خود بوشهری ها بعد از اجرای ما کاری دیگر را با شیوه ما روی صحنه بردند که حتی به آنها مشاوره هم دادیم.
وی تصریح کرد: ما زمانی که چهارمین شب آفتابی را اجرا کردیم، مقام رهبری از عوامل کار دعوت کردند و در آن دیدار ایشان فرمودند که این کار مثل تئاتر از غرب به ما نرسیده و طراحی بومی و اسلامی دارد و مردم ارتباط خوبی گرفتهاند و فرمودند که این کار باید تکثیر شود و در انحصار افراد نماند و این کار را باید به شهرهای مختلف ببرید.
اسماعیلی در رابطه با باقی ماندن فضاهای هزینه شده و طراحی شده در استان های مختلف گفت: معمولا خود استان این فضاها را حفظ میکنند، اما هر وقت از هر شهری بیرون میآیم میگویم که امیدوارم سال های دیگر هم این نمایش ها اجرا برود بدون ما. اما واقعیت این است که این پروژه کاری سخت است و ما سعی کردیم آن را راحت کنیم تا بتوانیم در استان های مختلف اجرا برویم. یک مقدار کار بزرگ است و همیشه اعلام کردهایم که حداقل کار و افرادی باشند که بخواهند این کار بکنند ما آمادگی پشتیبانی هستیم. چه بنده بخواهم و چه نخواهم اثر هنری کاری سیال است و نمیتوان برای آن دیواری گذاشت و این کار د اذهان منتشر شده و دیگر نمی توانم بگویم مال من است و دیگری حق ندارد این کار را بکند.
وی تصریح کرد: همه بخشهای دیالوگی و تصویری کار ساخته شده است، گویندگان بزرگی هم چون مرحوم مهران دوستی، مرحوم قادرپناه، احمد رسول زاده، وحید جلیلوند، چنگیز جلیلوند و... در نمایش صحبت کردهاند. البته موسیقی ما به خاطر فراز و نشیب های کار تولیدی نیست و آرشیو است و شاید 5 درصد کار برای مخاطب آشنا باشد.
کوهفر در پایان با اشاره به اینکه فضای اجرای نمایش «فصل شیدایی» کاملا صفر بوده است، اظهار داشت: ما با همکاری شهرداری و سپاه ناحیه جماران، سعی کردیم زیرساختهای لازم را برای حضور مردم فراهم کنیم و برای سالن انتظار هم فضایی نمایشگاهی و فرهنگی دیدهایم. تهیه بلیط هم به طریق پیامک است و خود مخاطبان میتوانند با ارسال عدد یک به سامانه 3000419 برای دیدن نمایش ثبت نام کنند. درب ورود هم با بارکد خوان کدملیها را شناسایی میکنیم.
نمایش «فصل شیدایی» در کیلومتر 2 جاده لشگرک در شبهای ماه مبارک رمضان، پس از اذان مغرب و صرف افطار اجرا میشود.