به گزارش حلقه وصل، علیرضا زاکانی در جلسه هیأت اندیشه ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران که امروز سه شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ در شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی تهران و قرارگیری آن در موقعیت خوبی است، گفت: اگر ما به شهر تهران توجه کنیم به بهترین هوا و زیست پذیر ترین مکانها خواهیم رسید و باید بیان کنم شرایط امروز، شرایطی خود ساخته است که باید تلاش کنیم وضعیت ایجاد شده امروز را در تهران جبران کنیم.
شهردار پایتخت افزود: در شهرداری تهران قرار شد کانون مسئولیت و پیگیری داشته باشیم که فراتر از معاونت عمل کند، زیرا در بحث آلودگی هوای تهران دستگاههای مختلفی دخیل هستند. اساس حرکت ما در مدیریت شهری بر این بود تا کار خود را از جایی آغاز کنیم که بیشترین تأثیر را بر شرایط موجود داشته باشد؛ یکی از آنها اصلاح حمل و نقل عمومی است.
کاهش سهم مولدهای آلودگی با قاعده گذاری
زاکانی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اقدامهای در دستور کار مدیریت شهری توجه بر توسعه مترو است و این موضوع در دستور کار قرار دارد، افزود: اگر قرار است تا سال ۱۴۲۰ سهم مترو در حمل و نقل ۳۳ درصد باشد باید در بخش کاهش زمان تعیین شده در این بخش تلاش کنیم. در بخش توسعه اتوبوسرانی نیز به دنبال این هستیم به سمتی حرکت کنیم که غیرآلاینده باشد.
وی ادامه داد: در مدیریت شهری تهران در بحث تاکسیها به سمت نوسازی و در بخش موتورسیکلتها نیز باید به سمت ساماندهی آنها حرکت کنیم تا در بخش نرم افزار و نیز دیگر بخشها سهم شهرداری در حوزه آلودگی به سمت کمترینها سوق پیدا کند. یعنی با این دست اقدامها به سمتی حرکت کنیم که شهر تهران را زیست پذیر کنیم. موضوع مهم این است که شهرداری بحث الودگی هوا را از خود شروع کرده است و امیدواریم بتوانیم با قاعده گذاری سهم مولدهای آلودگی را کاهش دهیم.
مناسب سازی ۶۰۰ کیلومتر از معابر تهران در سال آینده
شهردار تهران با تاکید بر اینکه موضوعاتی که در شورای عالی ترافیک تصویب میشود، امکانی را فراهم میکند که شرایط موجود بهبود یابد، بیان کرد: روی دیگر سکه این است که با مناسب سازی تهران شرایطی را ایجاد کنیم که مردم بدون نیاز به وسیله امور خود را انجام دهند. این موضوعات در تکالیف شهرداری آمده است که از این دست اقدامها میتوان به برنامه ریزی مناسب سازی ۶۰۰ کیلومتر از معابر تهران در سال آینده اشاره کرد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت فضای سبز تهران گفت: میانگین فضای سبز شهر تهران، میانگین خوبی است اما در پراکندگی آن در مناطق تبعیض جدی مشاهده میشود. به عنوان مثال میتوان به منطقه ۱۰ تهران اشاره کرد که سرانه فضای سبز در آن ۲.۶۰ متر مربع است.
اراده همگانی بر پایه علم و دانش راهکار کنترل آلودگی هوا
زاکانی با بیان اینکه در حوزه کنترل آلودگی هوا هدف اصلی را برعهده شهرداری تهران قرار دادیم و در ادامه نیز به دنبال این هستیم تا با ورود دیگر دستگاهها عموم مردم در این حوزه همراه شوند، گفت: اگر همه اراده کنیم و بر پایه علم و دانش کار را پیش ببریم، ارادهای نیز در کشور است که به سرعت بخشیدن اقدامها در این حوزه کمک میکند.
شهردار تهران با اشاره به جلسات خود با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری گفت :۲ جلسه با معاون اول رئیس جمهور داشتیم که در جلسه نخست ساختاری شکل گرفت که وزیر کشور مسئول کمیتهای شد که در آن وزیر راه، وزیر صمت، نمایندگان محیط زیست، استاندار و… حضور دارند که در کنار مباحث مطرح شده ۶۲ پیشنهاد ارائه شد که در جلسه آینده باقیمانده مباحث نیز مطرح میشود.
عدم استفاده از سوخت با ضریب بالای گوگرد تا فاصله ۴۰ کیلومتری
زاکانی با تاکید بر اینکه برای تهران فرصت مناسبی است که ارادهای در کشور برای حل مشکلات آن از قبیل آلودگی هوا وجود دارد، گفت: وزیر نفت در جلسه هیأت دولت در چند نوبت بیان کرد، به هیچ وجه سوخت آلاینده در شهر تهران مصرف نشده است و مصوب شد در برخی کلانشهرهای هدف مانند تهران تا فاصله ۴۰ کیلومتری آن سوخت با ضریب بالای گوگرد استفاده نشود.
وی بیان کرد: در شهرداری تهران نقشه راه و اهتمام ویژه ای برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و باید به این موضوع تاکید کنم که در دولت نیز اهتمام ویژه ای شکل گرفته است. در شورای ترافیک به دنبال این هستیم تا به بهترین نحو شرایط را بهبود ببخشیم. برای ما در شهرداری تهران فرصت این جلسه بسیار مغتنم است.
به دنبال کاهش قیمت موتور برقیها هستیم
شهردار تهران افزود: ناظر به صنوفی که از وزارت صمت مجوز میگیرند، قرار بر تدبیری ویژه شد که شهرداری تهران نیز نقش آفرین باشد. در ادامه نیز برای کاهش قیمت موتور برقی قرار بر این شد با استفاده از جایگاه تعویض باتری بتوانیم قیمتها را کاهش دهیم و این موضوع در حال دنبال شدن است.
زاکانی ادامه داد: اگر حضار در این جلسه و دیگر دوستان مطالعاتی در حوزه آلودگی هوا انجام داده اند که فرصت مطرح کردن در این جلسه به آنها نرسید، درخواست من این است موضوعات و مطالب جمع آوری و به اشتراک گذاشته شود. نکته دیگر این است سندی مرتبط با این مطالعات با عرض و طول و موقعیت جغرافیایی تهران استخراج و تهیه شود.
وی گفت: نکته دیگر این است که بر مبنای اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، اولویتهایی برای دستگاهها در نظر گرفته شود و این موضوع نیز میتواند از خود شهرداری تهران آغاز شود زیرا به عنوان مثال ۱.۲۰۰ تن آسفالت در تهران تولید میشود که این موضوع جای بحث دارد و از دیگر موارد نیز میتوان به جا به جایی ۷.۵۰۰ تن پسماند در روز اشاره کرد که میشود اقداماتی انجام داد که در بحث کنترل آلودگیها برای شهرداری تهران ضریب ایجاد کند.