حلقه وصل:
شماره 97 نشریه فرهنگی، تشکیلاتی «حلقهوصل» در شماره جدید خود به مساله مهم تربیت و آموزش پرداخته و با نگاهی به سیستم آموزش و پرورش، الگوی مدارس مسجدمحور را مورد بررسی قرار داده و نمونههای مختلفی از این مدارس را بررسی کرده است. همچنین در این شماره به مساله احیای جهاد سازندگی نیز از نگاه کارشناسان پرداخته شده است.
جدول مندلیوف زیر انتگرال!
سرمقاله این شماره نشریه به قلم صادق یزدانی مدیرمسئول و سردبیر حلقه وصل، به مساله کاربردی بودن دروس دوره مدرسه پرداخته است. نویسنده با تاکید بر اینکه برخی درسهای دوره تحصیل، آوردهای برای دانشآموزان ندارد و ارادهای در آموزش و پرورش مبتنی بر تحول دیده نمیشود، نوشته است: « گویا «ارادهای» یا «ترسی» مانع از بازخوانی و بازیابی سیستم آموزشی و ایجاد یک تغییر اساسی در نظام آموزشی کشور پس از این مدت طولانی است. به همین دلیل چند سالی است که عدهای از افراد مخالفِ این سیستم، راههای جایگزینی برای آموزش یافتهاند و مدلهایی طراحی و اجرا کردهاند. برخی از اولیا هم که از مدل فعلی آموزش راضی نیستند، با مدل جدید همراهی کرده و حاضر شدهاند بچههایشان را با این شیوه تازه آموزش دهند.»
یزدانی استفاده از تجربه این مدل جدید را امری طبیعی میداند و تاکید میکند: « نظام آموزشی کشور میتواند با حمایت و راهنمایی و کمک به آنها و فراهم آوردن تسهیلات لازم، خروجیها را بررسی و با خروجیهای نظام حاکم فعلی مقایسه کند و آنگاه دست به یک تغییر بنیادین بزند. طبیعی است که این امر نیاز به انتخاب افرادی دارد که هم به دنبال ایجاد تحول و تغییر باشند و جسارت و جرئت انجام آن را داشته باشند، هم بدون تعصب و جانبداری، ایرادهای ساختار فعلی را ببینند و هم در پی اجرای تحول باشند.»
ما قانونشکن نیستیم!
بخش «لعل» این شماره در گفتگوها و یادداشتهای مختلف به تبیین مدل مدارس مسجدمحور پرداخته و الگوهایی را مورد بررسی قرار میدهد و به ضعفها و قوتهای آنها اشاره کرده است.
حسینعلی دیلم در یادداشتی به این سوال پاسخ داده است که «آیا اصلا مسجد محل آموزش است؟» او به بررسی تاریخی مساله تربیت و تولد مدارس مسجدمحور اشاره کرده است.
حجتالاسلام نجفی در مطلبی به چند نکته مهم و قابل توجه در حوزه این مدارس پرداخته است. توجه ویژه به پژوهش و همراهی با ساختارهای فعلی از جمله این نکات است.
حجتالاسلام اکبرزاده راهکار اصلی پیروزی در عرصه تربیت را «صبر» میداند و مدل مدرسه مسجد حاج حبیب مشهد را تشریح میکند.
حجتالاسلام گروسی نیز در مطلبی مدل مدرسه مسجد اهل بیت(ع) قم را تبیین کرده است.
حجتالاسلام منصوری نیز درباره تولد ادبستان مطلبی نگاشته و مدل مدرسه مسجد حبیببن مظاهر کرمان را بیان کرده است.
مدل مدرسه مسجد امام علی(ع) یاسوج را حجتالاسلام گودرزپور تشریح و تاکیده کرده است که ما فقط طلبه پرورش نمیدهیم.
مدرسه مسجدمحور اباالفضل(ع) مشهد هم یکی از نمونههایی است که حجتالاسلام آباد به بیان ویژگیهایش پرداخته است. او از رضایت خانوادهها در مدرسه و استقبال آنها نمونههایی را ذکرکرده است.
حجتالاسلام برومند مدیر مدرسه بندگی اصفهان هم با ذکر تجربه مدرسه خودش، اصول مهم مدارس مسجدمحور را هویت، همافزایی و نظام فکری بیان کرده است.
احیای یک مُرده!
بخش «گره» حلقه وصل در یادداشتهای مختلفی به مساله احیای جهاد سازندگی پرداخته است. «شوک 20 روزه برای احیای مرده» مطلبی است که به تاریخچه جهاد سازندگی از ابتدا تا امروز اشاره کرده و دستور اخیر رئیس جمهور برای احیای آن را بررسی کرده است.
«دستمان را به سوی ملت دراز میکنیم» نیز اشارهای به نامه و دستور حضرت امام خمینی(ره) برای ایجاد جهاد سازندگی دارد.
«باید بمیری تا زنده بمانی» نیز عنوان مطلبی است که در آن، جهاد سازندگی را با ققنوس مقایسه کرده است که برای زنده ماندن روحیه جهاد، خودش را سوزانده است.
«جهاد در سال 1400» نیز به نقد و بررسی احیای مجدد جهاد سازندگی از نگاه کارشناسان مختلف پرداخته است.
معلم خودش را تطبیق دهد!
بخش «سرو» نشریه حلقه وصل، به بیان یک نمونه جدید از مدارس، با عنوان «مدارس پیشهمحور» پرداخته و با مدیران مدرسه مسجد روحالله و مسجد فائق درباره این شیوه جدید سخن گفته است. مدیران این مدارس در گفتوگوهای تفصیلی شیوه فعالیت و برنامهریزی خود برای مدرسه را تشریح کردهاند.
آغازگر مبارزه مسلحانه
بخش «خلوص» نشریه این شماره، به مناسبت سالگرد شهادت کوچک جنگلی، مروری کوتاه دارد بر زندگی میرزا کوچک خان جنگلی. در این مطلب، بخشهایی از نامهنگاریها و ارتباطات و تعاملات این شهید بزرگوار درج شده است.
***
نشریه حلقهوصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر میشود. برای دریافت این نشریه میتوانید با شماره تلفن 88395324-021 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارشهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، میتوانید از سایت Hvasl.ir و بخش «قدح» نشریه استفاده کنید.