به گزارش حلقه وصل، عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) پارلمان گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره برنامه ها و صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد.
بر اساس این گزارش، کمیسیون عمران مجلس رستم قاسمی را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی تأیید کرد.
متن این گزارش به شرح زیر است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام؛
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
مقدمه:
مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلساتی در تاریخ ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰تا ۱۲:۳۰ و ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۴ تا ۱۶ با حضور کلیه اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه ها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ها، اولویت ها و انتظارات خود را بیان نمودند.
شرح استعلامات
طی نامه شماره ۴۳۶۳۸/۵۲/د مورخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایشان تایید شد.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
مهمترین برنامه ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:
حوزه مسکن و شهرسازی
- راهبری ساخت سالانه یکمیلیون واحد مسکونی با تحلیل تقاضای مؤثر در محدوده و حریم قانونی شهرهای موجود، با تمرکز ویژه بر بافتهای فرسوده شهری
- توسعه محدوده شهرها با اولویت شهرهای کوچک و متوسط جهت فراهمسازی امکان ساخت واحد مسکونی با در نظر گرفتن حفاظت از اراضی کشاورزی مرغوب
- توسعه و افزایش سرعت قطارهای حومهای بهمنظور کاهش زمان سفر به شهرهای اقماری و جدید
- مشارکت درتوان افزایی اقتصادی دهکهای کمدرآمد برای تهیه مسکن و خانهدار شدن آنها
- بازنگری سیاستهای آمایش سرزمینی و توسعه ملی جهت توسعه مبتنی بر حملونقل و جلوگیری از توسعه بدون توجه به زیرساختهای حملونقلی
- احیا و توسعه یکپارچه هویت اسلامی در شهرسازی شهرهای زیارتی
- تدوین سند ملی و پیادهسازی پروژه افزایش تابآوری شهرها در مقابل حوادث غیرمترقبه
- تکمیل توسعه زیرساختهای امنیتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی برای سکونت پذیر کردن در شهرها و شهرکهای جدید و اقماری
- یکپارچهسازی نظام طرحریزی و کنترل بین شهر و روستا (در سطوح ملی و ناحیهای)
- تدوین و اجرای برنامههای عرضه مسکن قابل استطاعت و گسترش فضاهای عمومی در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی
- بازآفرینی بافتهای فرسوده با اولویت حفظ هویت تاریخی و فرهنگی محلات
- ضمانت اجرایی برای تحقق مواد ۴، ۵، ۶ و ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن.
- بازسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی و توسعه شبکه آبرسانی و فاضلاب و مراکز امنیتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی
- فعالسازی ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری جهت تحقق اهداف و سیاستهای سند ملی بازآفرینی
- اصلاح محله محور بافت فرسوده با محوریت نهادهای توسعهگر واسط بین مردم و دولت
- تقویت نظام کنترل کیفیت قبل، حین و بعد از اجرای پروژههای ساختمانی و عمرانی با هدف کاهش سهم هزینهها در تولید ناخالص ملی
- هماهنگی جهت ایجاد بازار تهاتری مصالح ساختمانی با تجهیز منابع بانکی
- ساخت بیمارستانهای مجهز و ویژه جهت تأمین نیازها در زمان شیوع بیماریهای همهگیر و یا بروز بلایای طبیعی متناسب به توزیع جمعیت در سطح کشور
- حمایت از فعالیت توسعه گرها و انبوهسازان از طریق واگذاری مدیریت و راهبری اجرای طرحها و برنامههای عمرانی و بازآفرینی به آنها
- اصلاح ساختار و روشهای کنترل اجرای ساختمان
- ارتقای دانش فنی و مهندسی صاحبان حرفه و افزایش آگاهی و دانش عمومی
- بازنگری در مقررات ملی ساختمان
- ایجاد تقارن اطلاعات بین سازندگان و خریداران در قالب ساز و کارهای رتبهبندی سازندگان، مهندسان ناظر و مهندسان مجری و ثبت اطلاعات و بازخوردها مبتنی بر کیفیت ساخت
- دریافت بخشی از خسارات ساختمانهای آسیبدیده به دلیل کیفیت پایین ساخت از مهندس مجری و مهندس ناظر
- افزایش مشوقهایی برای بهکارگیری روشهای صنعتی ازجمله تخفیف در عوارض و اختصاص یارانه
- حمایت از ایجاد شرکتهای ساختمانی دارنده فناوریهای نوین ساخت با کمک در سرمایهگذاری اولیه ایجاد کارخانه و واگذاری اراضی دولتی بهصورت اجاره
- ترویج و کنترل الگوی معماری و نمای ساختمانها در راستای توسعه پایدار و مبتنی بر الگوی ایرانی-اسلامی
- ارائه الگوهای ساختوساز متناسب با شرایط زمینهای (فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی)
حوزه راه و ترابری
- اصلاح ساختار و نظام کسبوکار در سازمانها و شرکتهای تابعه بخش حملونقل
- آمادهسازی لایحه جذب سرمایه برای توسعه پروژههای زیرساختی بهمنظور متحول کردن نظام جذب سرمایه
- نظاممند نمودن مکانیزم قیمتگذاری، عوارض و تعرفههای حملونقل بار و مسافر داخلی با رویکرد حداکثر سازی مازاد منافع مصرفکنندگان
- توسعه هوانوردی عمومی و فعالسازی فرودگاههای غیرفعال و کم تردد
-اصلاح مقررات و ضوابط جهت الزام شرکتهای هواپیمایی به اصلاح ساختار کسبوکار، منجر به کاهش هزینههای عملیاتی و قیمت بلیت
- بهرهگیری از دیپلماسی حملونقل با تأکید بر ایجاد ائتلافهای دو و چندجانبه ترانزیتی با کشورهای منطقه
- همسوسازی اقدامات مرتبط با توسعه زیرساختهای زمینی و مستحدثات آن در مناطق مرزی کشور
- استقرار نظام یکپارچهسازی هوشمند پایانههای مرزی در کشور
- تعریف شبکه ترانزیت ایران (ITN) در راستای تعریف کریدور توسعهای ایران
- استقرار نظام مدیریت واحد کریدورهای حملونقل بینالمللی عبوری از کشور
- تکمیل و توسعه اتصالات ریلی با کشورهای همسایه بهمنظور اتصال کامل شبکه ریلی کشور به کریدورهای ترانزیتی منطقه
- ایجاد هماهنگی حداکثری بین بخشهای حملونقل دریایی، جادهای و ریلی
- بهبود فرآیندها و اصلاح مقررات جهت افزایش پروازهای عبوری بینالمللی از آسمان ایران
- توسعه و تقویت سیستمهای ناوبری و مدیریت فضای عبوری کشور
- برقراری خطوط کشتیرانی منظم بین قطبهای تجاری و بندری جهان با بندرهای کشور
- راهاندازی خطوط برنامهای و رقابتی رو-رو در بنادرشمالی حاشیه دریای خزر
- تبدیل بندر چابهار به مرکز ثقل نقشآفرینی کلیه ذینفعان بینالمللی و منطقهای در حوزه تجارت و حملونقل
- استقرار نظام مدیریت هوشمند نگهداری راهها (PMS) و مدیریت نگهداری پلها (BMS) با تأکید بر بهرهگیری از فناوریهای روز و سامانههای اطلاعاتی نوین نظیر GIS
- ایجاد بنادر نسل جدید در کشور (نسل سوم، چهارم و پنجم)
- ترغیب مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در زیرساختهای لجستیکی بندرها
- حمایت از شرکتهای دانشبنیان در تأمین تجهیزات عملیاتی بخش حملونقل
- بهبود مستمر سازوکار پایش و تخصیص سوخت به ناوگان حملونقل عمومی جادهای از طریق مدلهای هوشمند
- تأمین و تولید انواع واگنهای باری بهمنظور افزایش ظرفیت حملونقل بار از طریق ریل
- اجرای طرح ارتقای نهاد راهبر ایمنی راه در ایران
- استقرار سامانه پایش مدیریت حریم راهها و رسیدگی به حلوفصل تعارضات به حریم راهها
- پیادهسازی برنامه جامع سیستماتیک مدیریت ریسکهای ایمنی و سوانح در خطوط ریلی با بهرهگیری از فناوریهای روز جهان و بومیسازی آنها
- حذف کلیه اسناد و اوراق حمل بهصورت فیزیکی و ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیکی
- ساماندهی حملونقل بار و محصولات نواحی روستایی با تأکید بر همسوسازی این اقدامات
- حمایت از راهاندازی و فعالیت شرکتهای حملونقل هوشمند بزرگمقیاس و طرف سوم
- اجرای طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بهرهگیری از مزایای قوانین مناطق آزاد و ویژه با چشمانداز تبدیلشدن به قطب اول بار کشور و پلتفرم حمل و نقل چند وجهی
- افزایش سفرهای قطارهای باری برنامهای و اولویتبندی اختصاص بارهای داخلی و بینالمللی به آنها بر اساس شاخصهای صرفه اقتصادی و عملکردی
- بهبود تجهیزات و فرآیندهای تخلیه و بارگیری بهویژه در بندرها
- بازنگری و بهبود فرآیندهای بندری بهمنظور کاهش زمان توقف کالا در بندرها
- پیگیری جهت تعدیل نرخ سوخت هواپیمای باری بهمنظور تقویت خطوط کارگو ایرانی و ایجاد رونق در لجستیک کشور
- ساماندهی حملونقل عمومی مسافر روستایی از طریق شناسایی محورهای مواصلاتی پرتردد و پر تقاضا
- شناسایی نقاط مستعد احداث مجتمعهای خدمات رفاهی بینراهی درراههای شریانی
- بازمهندسی شبکه حملونقل جادهای کشور جهت تقسیمبندی هوشمندانه آنها ازلحاظ عملکرد ترافیکی و سطح سرویس آنها و برنامهریزی جهت مدیریت هوشمندانه شبکه راهها
- راهاندازی قطارهای گردشگری در مسیرهای گردشگری جذاب ریلی
- ساماندهی، تکمیل و توسعه قطارهای حومهای بهعنوان حلقه ریلی واسط میان کلانشهرها با سکونتگاههای کوچکتر در حومه و شهرهای جدید
- تسریع و تسهیل در توسعه صنعت بانکرینگ
- به سرانجام رساندن طرح جامع حملونقل کشور
- بهروزرسانی و تکمیل سامانه پایش و هشدار سیلاب در کشور
- تعمیق و گسترش مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی
- اجرای طرح یکپارچگی خطوط ریلی درونشهری با برونشهری
- ایجاد یکپارچگی و ارتقای سطح سرویس شبکه ریلی و جادهای در مسیر کریدورهای حملونقل بینالمللی
- بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
- در حدود ۱۷۵ عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی میشود.
- انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
- برنامه های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می باشد.
- بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
- با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت وزارت نفت و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا علیه السلام و برنامه های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانونگرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزهطلبی با فساد و افزونطلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردمگرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.
- نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)
- کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.
- ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)
- کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، توسعه، نگهداری و ایجاد راه های روستایی و توسعه حمل و نقل بین المللی را در اولویت برنامه های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد.