حلقهوصل: محسن دریالعل مدیرعامل انتشارات «روایت فتح» گفت: تنوع ویترین امسال ما خیلی زیاد شده است. ویترین ما در سالهای گذشته تقریبا یک دست بود ولی امسال تنوع خوبی در بین کتابهای روایت فتح مشاهده میکنیم و برای تمام سلایق کتاب داریم. همین باعث شده که امسال سال شلوغی را در نمایشگاه کتاب داشته باشیم.
مدیرعامل انتشارات «روایت فتح» در مورد تفاوت امسال این انتشاراتی نسبت به سالهای قبل گفت: ما امسال دو روند موازی هم را در انتشارات روایت فتح شروع کردهایم. این دو روند برگرفته از تغییر ذائقه مخاطب است. تغییر اول در حجم کتابهای انتشارات روایت فتح اتفاق افتاده است. چون قبل از این کتابهای ما جزو کتابهای کم حجم یا به اصطلاح میکروبوک بود. رویکرد امسال ما در این زمینه تغییر است و بیشتر «رمان مستند» کار کردیم. رمان مستندهای ما کتابهای مفصلتر و جامعتری هستند. این درست برخلاف کتابهای نیمه پنهان است که همه آنها کتابهای کم حجمِ هفتاد هشتاد صفحهای هستند. رمان مستندهای ما همه بین 300 تا 400 صفحه هستند. این مسیر جدید و اصلی انتشارات روایت فتح برای امسال بود و حدود دوازده سیزده عنوان رمان مستند هم به نمایشگاه آوردیم. از رمان مستندهای امسال میتوان به «فهمیه» «حلوای عروسی»، «کعبه بوی بهشت میدهد»، «ناآرام»، «روزی که شهید شدم»، «قصه دلبری» و... اشاره کرد.
محسن دریالعل در مورد رویکرد دوم انتشارات روایت فتح توضیح داد: امسال محصولات قدیم را بازطراحی و 34 عنوان کتاب نیمه پنهان را در طراحی و قالب جدید ارائه دادهایم. ریسک این کار خیلی بالاست. چون کتابهای نیمه پنهان ما محصولی است که 20 سال مخاطب با آن همذات پنداری کرده است و با آنها نوستالژی دارد. ما یکدفعه شکل همه این کتابها را تغییر دادیم. این کار برای ما ریسک بزرگی بود و نگران بودیم که واکنش مخاطب نسبت به این تغییر چه خواهد بود. روی جلد کتابهای نیمه پنهان ما جنسی است که تا به حال هیچ کس استفاده نکرده است و غرفهدارهای دیگر وقتی این کتابها را میبینند اولین سوالشان این است که جنس روی جلد این کتابها چیست؟ الحمدالله این تغییر با استقبال روبه رو شده است.
او در پاسخ به این سوال که آیا در این بازطراحی در محتوای کتابهای هم دخل و تصرفی صورت گرفته است یا نه گفت: اتفاقی که در این بازطراحی افتاده است در نوع و جنس کاغذ، قطع و نوع طراحی و فونت کتابهاست و بر روی کتابها ویراستاری مجددی هم انجام شده است. دقیقا همین اتفاق بر روی کل مجموعهی مدافعان حرم هم اتفاق افتاده است. مجموعه کتابها مدافعان حرم هم طراحیشان عوض شده و یک ویراستاری مجدد بر روی آنها انجام شده است و قلمها نیز مقداری ویراستاری فنی شدند. امسال در مجموعه نیمه پنهان دو عنوان و در مجموعه مدافعان حرم یک عنوان کتاب جدید داشتیم. کتاب «20 سال و سه روز» روایت زندگی شهید سید مصطفی موسوی جوان ترین شهید مدافع حرم از زبان پدر و مادر است که به مجموعه مدافعان حرم ما اضافه شده است.
دریالعل با تاکید دوباره بر روی اینکه انجام چنین بازطراحیای بر روی یک کتاب پرمخاطب خیلی ریسک بالایی است افزود: انجام چنین کاری هزینههای تولید را هم بالا میبرد. با این وجود ما هزینه کتاب هایمان را خیلی بالا نبردیم. مثلا جلد یک نیمه پنهان؛ یعنی کتاب «مصطفی چمران» را پارسال اسفندماه تجدید چاپ کردیم و به چاپ بیستوهفتم رسید. این کتاب 1000 تومان افزایش قیمت داشت. قیمت قبلی این کتاب 5500 تومان بود و امسال 6500 تومان قیمت خورده است. کتابهای ما مجموعا 15 تا 20 درصد گران شدهاند، در حالی که کاغذ امسال نسبت به سال گذشته 60 تا 70 درصد افزایش قیمت داشته است.
مدیرعامل انتشارات «روایت فتح» در ادامه بیان داشت که کتابهای رمان مستند ما به شدت پر استقبال بوده است و افزود: تعداد کتابهایی که بر اساس پیشبینی اولیه برای تمام روزهای نمایشگاه فرستاده بودیم، در دو روز اول تمام شد. دوباره بچههای ما بر اساس فروش دو روز اول، کتاب آوردند که امروز این کتابها هم تمام شدند.
دریالعل در پاسخ به این سوال که علت این استقبال به چه عواملی بر میگردد، گفت: به اعتقاد من دو دلیل دارد؛ اول اینکه فضای غرفهسازی ما تغییر کرده است. الحمدالله امسال جای ما خیلی بهتر است و فضای باز و خوبی در اختیارمان قرار گرفته است. دلیل دوم هم این است که تنوع ویترین امسال ما خیلی زیاد شده است. ویترین ما در سالهای گذشته تقریبا یک دست بود ولی امسال ما تنوع خوبی در بین کتابها مشاهده میکنیم و برای تمام سلایق کتاب داریم. همین باعث شده که امسال سال شلوغی را در نمایشگاه کتاب داشته باشیم.