حلقه وصل: حجتالاسلام سیدمصطفی حسینی
1. ارزیابی میزان ورود فعالان فرهنگی به حوزه انتخابات
انتخابات یکی از مسائل مهم انقلاب اسلامی است و اگر جبهه فرهنگی انقلاب نتواند وظایف خود را در این مسأله مهم به درستی به انجام رساند از عواقب آن مصون نخواهد بود.
ورود فعالان فرهنگی به موضوع انتخابات، یک تکلیف است. خصوصا در این مقطع حساس که دشمنان ملت و نظام از هر طریقی برای بدبینی و جدا کردن مردم از خط انقلاب و رهبری استفاده مینمایند. امروز در وضعیتی هستیم که نارضایتیهای مختلفی به علت نوع عملکرد برخی عناصر و دولتمردان به وجود آمده است و رهبر معظم انقلاب هم راهحل آن را روی کار آمدن دولت جوان انقلابی معرفی کردهاند.
اما باید گفت بخش قابل توجهی از فعالان فرهنگی ورود صحیحی به مسأله انتخابات نداشته و ندارند. اساسا در مورد عملکرد فعالان فرهنگی انقلاب، حضرت آقا این تذکر را به ما دادند که شما هنوز جبهه نشدهاید. پس در خصوص مسأله انتخابات هم به دلیل ناهماهنگیها و فقدان یک شبکه منسجم در میان عناصر فعال انقلاب، نتوانستهایم آرایش صحیحی داشته باشیم.
در طول چند دهه گذشته، طیفهای مختلفی از جریانات انقلابی به وجود آمده و هرکدام براساس سلایق و ذوق خود مسیری را طی کردهاند و گاهی هم به خطا رفتهاند.
ممکن است برخی دوستان در موضوع ورود جبهه فرهنگی به مسأله انتخابات بگویند که آقا از ما خواستهاند با نَفَس بلند کار کنیم و خودمان را خرج انتخابات نکنیم اما باید عرض کنم ظاهرا مراد آقا این است که خودمان را خرج افراد و جناحها نکنیم اما قطعا مسأله روشنگری و امیدآفرینی و زمینهسازی برای حضور حداکثری مردم، وظیفه عمومی است که در جای دیگر تبیین فرمودهاند.
طبق معمول کمی دیر به فکر میافتیم و ورود دیر هنگام هم خیلی آسیببرانگیز است و گاهی اوقات یک اشتباه کوچک، نتیجه معکوس و جبرانناپذیر دربرخواهد داشت.
دشمن شبانهروز در حال کارکردن و سمپاشی است و انواع و اقسام شبهات را در ذهنها القا میکند؛ پاسخ منطقی و قانعکننده به این شبهات، کار مداوم و مفصل میخواهد. باید بتوانیم ضرورت حضور مردم در صحنه را به درستی تبیین کنیم و آنان را به این باور برسانیم که رأی تک تک آحاد ملت در انتخاب رئیسجمهورِ اصلح مؤثر است.
البته مردم نارضایتیهای فراوانی از وضعیت موجود دارند که باید آنها را به این باور برسانیم که راهحل آن، شرکت نکردن در انتخابات نیست چرا که همانطور که همه شاهد هستند یک مطالبه عمومی گسترده برای تغییر در روند فعلی اداره کشور صورت گرفته است و انشاءالله با مشارکت و همدلی مردم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
2. اصلا باید ورود شود یا خیر؟
وقتی رهبر معظم انقلاب توقع دارند که انتخابات با شور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود، جبهه فرهنگی نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد. اما باید با یک استراتژی صحیح وارد شویم. باید بدانیم ندانمکاری در این عرصه آثار مخربی خواهد داشت.
ما تجربیات فراوانی در این موضوع داریم. در انتخابات 76 بعضی دوستان ما کارهایی کردند که نتیجه معکوس داد؛ در انتخابات 92 و 96 هم به همین منوال. اگر چه تجربیات بسیاری به دست آمده و بسیاری از دوستان هم متنبه شدهاند اما هنوز هم آثاری از همان مدل کارها را میبینم؛ تخریبها و کارهای سلبی و افراط و تفریط
3. نحوه ورود فعالان به انتخابات؛ بایدها و نبایدها
وقتی ما چند روز مانده به انتخابات با دستپاچگی وارد عرصه میشویم مخاطب، حساب کار خودش را میکند و کمتر گوش به حرف میدهد. به هر حال هرکدام از ما مخاطبانی داریم از اقوام و دوستان و...؛ بخشی از این مخاطبان جزء عموم مردم هستند که گاهی مخاطب شبکههای خارجی و ماهواره و... هستند و آنچنان القائات شبکههای معاند در ذهنشان رسوخ کرده که جز با کاری عمیق و مستمر نسبت به مواضع جبهه انقلاب متقاعد نخواهند شد.
معمولا در مواجهه با این افراد، گفتگو نمیتواند مستقیم با انتخابات شروع شود. انواع شبهات ذهن این افراد را دربرگرفته: از وضعیت اقتصاد قبل و بعد از انقلاب، از کاهش ارزش پول ملی، از موضوع اختلاسها و خیانتها، از موضوع سوریه و عراق و لبنان، از موضوع سانسور و فیلترینگ و دهها شبهه دیگر. آیا افرادی که ذهنشان پر از امثال این شبهات است و اعتماد اندکی به دولت و دولتمردان جمهوری اسلامی دارند را میشود با چند توصیه و نصیحت، پای صندوق آورد؟
اساسا چه مقدار جبهه فرهنگی توانسته است حساب خود را از دولت و حاکمیت جدا کند؟ آیا مخاطب، ما را شریک جرم نمیداند؟ چه خدمتی و چه خیری از ما دیده است؟ البته این موضوعی نیست که بخواهم در اینجا به آن بپردازم و در جای دیگر باید در مورد آن صحبت کنیم اما اگر بخواهیم در موضوع انتخابات وارد شویم ظاهرا ابتدا باید از کمی عقبتر شروع کنیم.
بسته به نوع مخاطب، شبهاتی که نسبت به انقلاب دارد را پاسخ دهیم. دستاوردهایی که انقلاب داشته است را تبیین کنیم. سپس در مورد آثار انتخابات و ضرورت شرکت در آن سخن بگوییم و بعد از آن برسیم به تبیین معیار و ملاک دولت جوان انقلابی. البته همانطور که عرض کردم این حرفها برای شرایط ایدهآل است که مثلا شما 4 سال برای کار کردن فرصت دارید. نمیخواهم عرض کنم که در این مدت هیچ کاری صورت نگرفته است؛ واقعا بعضی از مجموعههای انقلابی در این زمینه کار کردهاند؛ هم در بخش مردمی و هم در بخش حاکمیتی اما کافی نبوده است. وقتی عناصر فعال جبهه فرهنگی اطلاع دقیق از آن ندارند یعنی کافی نبوده و به گوش همه نرسیده است.
برای شرایط فعلی هم باید حواسمان باشد که در موضع انفعال قرار نگیریم. الان وقت پاسخگویی به همه شبهات نیست. الان باید ببینیم بزنگاه کجاست و همانجا را نشانه برویم. این نکتهای است که فکر میکنم حضرت آقا هم در دورههای اخیر انتخابات روی آن دست گذاشتهاند. وقتی ایشان میفرماید اگر کسی نظام را هم قبول ندارد بهخاطر کشور رأی بدهد؛ توجه به همین نکته است.
اما در خصوص مسائلی که در جبهه فرهنگی باید به آن دقت شود یکی حفظ وحدت گفتمانی جبهه انقلاب و دیگر تشکلهای انقلابی در این زمینه است. دیگری خودداری از تخریب کاندیداها و لزوم اخلاقمحوری و دفاع منطقی و مستند است. باید تأکید بر حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات باشد که با استفاده از ظرفیت شبکه مردمی جبهه انقلاب و اعضای جبهه میسر خواهد شد.
استفاده از ظرفیت فعالان مردمی جبهه برای تبیین اهمیت اصل حضور در انتخابات و انتخاب دولت جوان حزباللهی از طریق تبلیغ و توجیه چهرهبهچهره و نیز استفاده از ظرفیت فضای مجازی در معرفی شاخصها و پاسخ به شبهات و سوالات و شیطنتهای دشمنان از دیگر اموری است که باید به آن توجه کنیم.
4. ورود با معرفی مصداقها و کاندیداها یا شاخصها؟
به نظر میرسد فعالیت در سطح عمومی صرفا باید متمرکز بر جلب مشارکت و حضور حداکثری باشد و اگر اصرار بر روی معرفی مصداق داشته باشیم بافتههایمان پنبه خواهد شد. چرا که معرفی مصداق ورود به ساحت سلایق است و ورود به این عرصه و اصرار بر آن ممکن است به مخاطب القا کند که همه این تلاشها با هدف جناحی صورت گرفته است.
البته مانعی ندارد که جبهه در داخل خودش بر روی گزینهای اجماع کند یا از باب تواصی افرادی که واقعا به دنبال یافتن اصلح هستند را براساس دریافت خود راهنمایی کند اما این موضوع به هیچ عنوان نباید صبغه عمومی پیدا کند.
5. وظیفه جبهه فرهنگی؟
به نظر یکی از وظایف مهم، احصای ظرفیتهای موجود در جبهه است. به لطف خداوند متعال و زحماتی که عناصر زحمتکش جبهه در طول سالیان سال متحمل شدهاند ظرفیت فوق العادهای پدید آمده است.
امروز جبهه در اغلب ساحتهای فرهنگی ورود دارد و کنشگران را شناسایی کرده است. این بهترین فرصت برای محکزدن ظرفیتهای شناسایی شده است. فارغ از اینکه نتیجه چه باشد. همیشه دریافتهایم که در چنین عملیاتی ظرفیتهای بالقوه به فعلیت میرسد. اکنون موقع انجاز بسیاری از تواناییهاست.
افراد شاخص در عرصههای مختلف فرهنگی که دارای تریبون و مخاطب هستند به جبهه متصل شدهاند، این قدرت بزرگی است. تغذیه محتوایی این عناصر با یک نقشه و استراتژی صحیح ما را در رسیدن به هدف کمک خواهد کرد. تغذیه محتوایی مهم است. برای همه مخاطبان باید محتوا داشته باشیم؛ پاسخگویی شبهات با فرض انواع مخاطبان.
تبیین شاخصهای دولت جوان حزباللهی با توجه به منویات مقام معظم رهبری، انجام فعالیتهای رسانهای و استفاده از فضای مجازی تحت اختیار و فعالان و شبکههای مرتبط، پیشبینی راهکارهای مناسب جهت کنشهای لازم در مقابل فعالیتهای جبهه مقابل، به صف کردن کلیه ظرفیتهای جبهه در جای جای کشور جهت ایجاد شور انتخاباتی در مرحله اول و هدایت و توجیه مردم نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح، استفاده از ظرفیت محلهمحوری و امامان محله در سراسر کشور و توانمندسازی عناصر اصلی جبهه در سراسر کشور نسبت به بایدها و نبایدهای انتخابات از جمله مهمترین کارهایی است که جبهه فرهنگی باید نسبت به آن حساسیت داشته باشد و اقدام لازم را صورت دهد.