به گزارش حلقه وصل، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه تعادل (دوقلوی اقتصادی روزنامه اعتماد وابسته به الیاس حضرتی) ضمن طرح این پرسش که بازار خودرو در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ شاهد چه تحولات قیمتی بوده، نوشت: رصد آمارهای منتشرشده نشان میدهد قیمت خودروهای داخلی در این بازه زمانی بیش از ۸ برابر شده؛ به عبارت دیگر، نه تنها قیمت خودرو در این ۸ ساله کاهش پیدا نکرده، بلکه رکوردهای جدیدی را در جهش قیمت خودرو طی سالهای گذشته شاهد بودیم. برای مثال پراید ۱۳۲ که در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۷ میلیون تومان قیمت داشت در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۲ میلیون تومان افزایش یافته؛ یا پژو ۴۰۵ که حدود ۲۶ میلیون تومان بوده به ۱۹۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲۵۸ میلیون تومان رسیده است.
اما در سال ۹۹ با توجه به سیاستهای داخلی و خارجی و نوسانات ارزی و غیره بازار خودرو در چند مرحله دچار رکود و صعود شد که بیشترین عامل اثرگذار هم نرخ ارز بود. وضع ناآرام و غیرقابل پیشبینی در تیر، مرداد و شهریورماه ۹۹ سبب شد تا بازار با رشد حدود ۳ برابری قیمتها مواجه باشد، اما ترس از جاماندن از بازارها سبب شده تا بازار پررونقی را هم شاهد باشیم.
قیمت خودرو در سالی که گذشت دستخوش نوسانهای زیادی شد و عوامل متعددی در این خصوص نقش داشتند که مهمترین آنها را میتوان نوسان نرخ ارز، عرضه نامناسب خودرو از سوی خودروسازان و قیمتسازی بیضابطه دلالان در فضای مجازی عنوان کرد. در مجموع رصد بازار خودرو در این سالها نشان میدهد، مشتریان بیشتر از تغییرات شوکه بودند و بیشترین معاملات و خریدها توسط واسطهها و دلالان به منظور سرمایهگذاری و حفظ سرمایه اولیهشان انجام میشد و کمتر مصرفکننده واقعی به بازار مراجعه میکرد.