به گزارش حلقه وصل، محمدرضا سنگری عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر گروه ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برای افراد تازهکار در ادبیات و سایر رشتههای هنری مثل نقاشی و سینما، «تقلید» امری مُجاز محسوب میشود؛ کسی که در آغاز راه است به الگوهای پیش روی خود نگاه میکند؛ اما اگر شخص در همان مرحله تقلید باقیبماند دچار تقلید ناروا نوعی کاریکاتور میشود و در نهایت اثری نازلتر از اثرِ الگو را ارائه میدهد که چنین اثری تاثیرگذار، گیرا و مطلوب نیست.
وی با بیان این که شاعر وقتی شاعر است که از دیگران بگیرد اما در دیگران نماند گفت: شاعر نباید در الگوهای خود توقف کند بلکه باید از آنها عبور کند و با شناسایی استعدادهای خود به باروری آنها کمک کند. حتی ممکن است یک شاعر در یک فرم خاص از یک قالب شعری موفق باشد؛ به عنوان مثال حافظ از مجموع حدود 500 غزلی که دارد؛ 145 غزل را در یک وزن سرودهاست؛ یعنی بیش از یکپنجم دیوان حافظ در یک قالب موسیقایی سروده شده است. این مسئله نشاندهنده این است که حافظ در این وزن موفقتر است و در سایر وزنها دارای چنین توفیقی نیست.
سنگری تأکید کرد: هر شاعری باید موسیقی روح و ذهن خودش را دریابد تا پس از مدتی این موسیقی در شعرش نمود پیدا کند. بنابراین اگر در ابتدای راه از دیگران الگوبرداری کند مشکلی نیست اما درنگ، توقف و ماندن پای یک شاعر به معنای گمشدن و تباه کردن استعداد است. شاعر تازهکار باید به تدریج از شاعرانی که الگوی خود قرار داده عبور کند تا بتواند خودش را پیدا کند؛ همچنین تجربیاتش را در معرض نگاه و نقد جدی دیگران قرار دهد و از نقد نهراسد تا شعرش به باروری برسد.