سرویس معرفی: نشست خبری ششمین سوگوارههای عاشورایی عکس و پوستر هیأت و سومین فراخوان گرافیک محیطی با حضور مسعود نجابتی، سیدعباس میرهاشمی، سیدمهدی حسینی و رحیم آبفروش در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، رحیم آبفروش با اشاره به پیشینه سوگوارههای عاشورایی عکس و پوستر هیأت گفت: هیأت فقط مراسم روضه و اشک و سینهزنی نیست، ما در جامعه ایمانی مشعر، هیأت را یک نهاد اجتماعی میبینیم که یک بستر خوب برای تربیت نیروهای فرهنگی تراز انقلاب اسلامی است.
وی افزود: هویت هنری جامعه نیاز به ثبت دارد، کما اینکه نمیدانیم شکل و آداب عزاداری در هیأتهای دهه 40 و 50 چگونه بوده است. اما اکنون 9 جلد کتاب از عکس و پوسترهای هیأت در سالهای اخیر چاپ شده و برای تاریخ ثبت شده است.
آبفروش ادامه داد: سایت نگارخانه هیأت هم حدود 30 هزار عکس، طرح و پوستر را شامل میشود و با 300 تگ و برچسب تخصصی (مجموعاً 65 هزار تگ) اکنون به همت مجموعه ایرانی شعر قابل دسترس است.
وی افزود: امسال فراخوان گرافیک محیطی به سوگوارههای عکس و پوستر ملحق شد. تا کنون برای بینالمللی شدن سوگواره تلاشی نکردیم اما در سالهای قبل عکسهایی از آمریکا، فرانسه، اتریش، هند داشتیم یا در بخش پوستر از هند و ایتالیا اثر دریافت کردیم.
آبفروش درباره موضع سوگواره نسبت به عزاداریهای انحرافی و هیأتهای مروج تشیع لندنی گفت: اعتقاد و باور ما این است که اگر بخواهیم موفق باشیم باید کار ایجابی انجام دهیم و خود را در مشغولیت موضوعات سلبی درگیر نکنیم. اگر بتوانیم چهره هیأت را درست به جامعه نشان دهیم، خود به خود حرکتهای انحرافی مضمحل خواهد شد.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر ادامه داد: هر استانی که امکان ارائه آثار را در فضای مردمی نمایشگاهی ـ و نه صرفاً گالریها ـ داشته باشد، ما آمادگی همکاری و برگزاری نمایشگاه را داریم. امیدواریم همزمان با دهه پنجم ایام عزا، آثار منتخب را در استانهای قم، تهران و اصفهان به نمایش بگذاریم.
در قسمتی دیگری از این نشست میرهاشمی گفت: متأسفانه گاهی اوقات در جامعه به ظاهر قضیه توجه میشود اما عمق بحث مغفول میماند و یکی از وظایف سوگوارههای عاشورایی رفع این نقیصه است.
دبیر سوگواره عکس خاطرنشان کرد: هنرمندان برای ورود به این بحث نیاز به تجربه، تحقیق و مطالعه بیشتر دارند و وقتی ویژگیهای مکتب حسینی شناخته شد، آن وقت قابل بیان است.
وی درباره بخش عکس یادآور شد: این بخش تلاش دارد بیان نافذ و درستی از هیأت و موضوع هیأت داشته باشد و هر دوره نسبت به ادوار قبل تفاوتهایی دارد و همواره روبه جلو است. ضمن اینکه با حذف بخش جنبی راهپیمایی اربعین، امکانات آن بخش به بخش هیأت کودک اختصاص یافته است تا از موازیکاری با دیگر مسابقات و سوگوارهها جلوگیری کنیم.
میرهاشمی افزود: بخش مجموعه عکس امسال برای دومین سال است که اضافه شده و خیلی مبتنی بر لحظه نیست، بلکه مبتنی بر نگاه و تأمل و پژوهش است و امسال بدون بیانیه (استیتمنت) هیچ مجموعهای پذیرفته نمیشود.
دبیر سوگواره عکس خاطرنشان کرد: بخش عکسهای قدیمی هم یکی از بخشهای ویژه سوگواره است که تلاش داریم با جمعآوری این عکسها، سابقه مدونی از هیأت تهیه شود و انشاءالله کتاب این عکسها هم چاپ شود.
در ادامه نجابتی درباره بخش پوستر گفت: دیگر نگاهمان به پوستر یک تابلوی صرفاً زیبا نیست، بلکه یک رسانه است و این تفاوت سوگواره با دیگر مسابقات است.
وی افزود: نگاه آموزشی هم داریم و ماه گذشته اولین کارگاه طراحی پوستر با تأکید بر تایپوگرافی برگزار شد.
دبیر سوگواره پوستر گفت: در قضاوت پوسترها انها را در اجزاء کوچکتر جداگانه قضاوت میکنیم و ایدهیابی، پرداخت، عکس و ... همگی دیده میشوند. به همین دلیل شرکتکنندگان برای رفع نقصها، فضای طراحی تیمی و گروهی را هم تجربه کنند.
نجابتی درباره موضع سوگواره نسبت به عزاداریهای انحرافی و هیأتهای مروج تشیع لندنی گفت: در داوری آثار، خط قرمزها (از جمله خرافات، شمایل و ...) را لحاظ کردیم.
در بخش دیگری از این نشست حسینی عضو هیأت داوران فراخوان گرافیک مذهبی درباره پیشینه فراخوان اظهار داشت: در فضای تجددگرایی امروز و حرکت به سمت ارزانی، کمتر به گرافیک محیطی و دکور هیأتها پرداخته میشود.
مدیر کانون هنر شیعی (shiaarts) افزود: از سه سال پیش دو بخش کتیبه و دکور هیأت به سوگواره اضافه شد و بعدتر المانهای شهری هم به این دو افزوده شد.
وی خاطرنشان کرد: سالهای گذشته شرکتکنندگان علاوه بر ایده، ماکت کار را هم میساختند اما امسال فقط ایده کارهای حجمی داوری میشود و اگر کاری پذیرفته شده، برای تولید و پیادهسازی آن حمایتهای لازم صورت خواهد گرفت
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه www.1542.org مراجعه کنند.