به گزارش حلقه وصل، جلسه تحلیل و بررسی فرهنگی- ارتباطی و فقهی- حقوقی نامه رهبر انقلاب دوشنبه شب در دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد. این جلسه به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات و دانشکده حقوق و با حضور آقایان کمیل خجسته، دکترفواد ایزدی، حجتالاسلام قانع و دکتر حبیبزاده برگزار گردید.
کمیل خجسته با اشاره به نوع برخورد رسانههای غربی با بیانات مقام معظم رهبری گفت: از زاویه ارتباطات سیاسی اگر به موضوع نگاه کنیم، ما اینجا درباره عملکرد یک نفر میخواهیم صحبت کنیم که یک مکتب هستند. از لحاظ رسانهای، فرمایش ایشان، رفتار ایشان و شخصیت ایشان نمایانگر یک روایتی از اسلام ناب یا اسلام سیاسی است. در مقابل این رفتار آقا چند عملیات صورت میگیرد. این چند عملیات چیست؟ یک عملیات، بایکوت است که همیشه شنیدهایم که آقا بایکوت است. نمونهها و مواردش هم زیاد است و مدل هم مدل درستی است. یعنی سفر کرمانشاه که اولین سفر آقا بعد از ماجرای بیداری اسلامی بود که مدل الگو در منطقه مطرح است و دعوای بهار عربی و بیداری اسلامی است، بر خلاف سال قبلش که سفر قم بود و پوشش رسانهای خاصی در جبهه مقابل و رقیب وجود دارد، ما در سال 90 میبینیم که کامل بایکوت خبری است. بی بی سی در ده روز سفر یک خبر آن هم گوشه کار میکند و از آن عبور میکند.
وی ادامه داد: مدل دیگر مدل زدن اعتبار منبع است، نمونهاش سال 88 است. مخصوصاً بعد از نماز جمعه، مجموعه عملیاتی که می شود، شعارها از شخص رئیسجمهور به آقا تبدیل میشود، از دیکتاتور تا مرگ بر اصل ولایت فقیه و موضوعاتی از این قبیل که اینجا در واقع مرجع و منبعش حضرت آقا حساب میشود. اینجا چون آقا منبع پیامفرست هستند، با زدن اعتبار منبع، خود به خود پیام هم اعتبارش زده میشود.
سردبیر وب سایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری عنوان کرد: مدل بعدی، مدل پوشش کامل است. در این سالها ما شاید یکی دو مورد مدل پوشش کامل داشتیم. پوشش کامل یعنی رسانه غربی تمام و کمال پای کارش آمده است. آن هم قله اش نماز جمعه 29 خرداد 88 است.
وی ادامه داد: مدل بعد، مدل انحراف و مسألهسازی است. ما مدلهای زیادی داشتیم که اصل موضوع یک چیز بوده، اما رسانه رقیب بحث را میبرد به یک سمت و سوی دیگر. 15 بهمن 89 نماز جمعه آقا است. موضوع هم اولین موضعگیری جمهوری اسلامی در مورد حوادث منطق است. نماز جمعه که تمام شد، تیتر بی بی سی تبدیل میشود به واکنش اخوانالمسلمین به صحبتهای آیتالله خامنهای. ماجرا هم این است که سایتی به نام اخوان وب 170 کلمه مینویسد و توییتر میکند که صحبتهای آیتالله خامنهای نظر شخصی ایشان است و این حوادث بیداری اسلامی نیست، انقلابی است از مسیحیان و ...
خجسته با اشاره به مدل تقابل گفتمانی با بیانات رهبر انقلاب ادامه داد: مدل بعدی مدل جنگهای گفتمانی است که داریم. چه در حوزه داخل و چه در منطقه. همین حوزه منطقه را مثال زدم. بیداری اسلامی در برابر بهار عربی، در سال 88 فتنه در مقابل بحران و....
وی افزود: مدل بعدی بحثش روی خود اسلام ناب است. دو اتفاق می افتد. یکی اسلامهراسی و دیگری اسلامِ رقیب. اسلامهراسی میکنند نسبت به فضای بینالادیانی و اسلامِ رقیب را معرفی میکنند در فضای جهان اسلامی.