سرویس پرونده: حجتالاسلام پناهیان در جمع فیلمسازان جوان جشنواره مردمی فیلم عمار با تاکید بر اینکه نقد برای خودش شرافت و کرامت دارد و اگر با آداب خودش انجام بگیرد، مایه رشد است، گفت: معمول است که وقتی از هنر اسلامی و انقلابی صحبت میشود، توجهها بیشتر معطوف به نتیجه میشود؛ یعنی محصولی که تولید میشود باید چه مختصاتی داشته باشد. من به این نتیجه رسیدم که در فضای جشنواره مردمی فیلم عمار باید از یک زاویه دیگری به هنر اسلامی و انقلابی توجه کنم. این زاویه نگاه هم این است که ما ببینیم فرایند یک تولید یک فیلم و محصول خوب چیست؟ به محصول و نتیجه محصول کاری نداشته باشیم. چون واقع مطلب هم این است که ما باید به فرایند بیشتر اهمیت بدهیم تا به محصولی که خارج میشود.
پناهیان با بیان اینکه به این سادگی نمیشود درباره یک محصول خوب قضاوت کرد، افزود: این فقط نقد یک محصول فرهنگی نیست که کار دشواری است، بلکه نقد یک نظام تربیتی هم کار دشواری است. میگوییم؛ آقای کار تربیتیای که شما انجام میدهید درست نیست و در بلندمدت آثار مخرب دارد، پاسخ میدهد که خیلی هم خوب است و همه راضی هستند. تازه بعد 20 سال چه کسی این دانشآموز را پیدا میکند که ببیند تربیت ما چه آثار مخربی بر روی آن گذاشته است! چون متغیرها را نمیتوان به این سادگیها کنترل کرد و نمیتوان به تفاهم رسید، در نتیجه نقاد میماند و حوزش.
وی اضافه کرد: کار نقد، کار دشواری است و مشکل با اصلاح شیوه نقد حل نمیشود. چون کار پیچیدهتر این از این حرفهاست، ولی من کماکان به نقد معتقد هستم و میدانم گفتوگوی نقادانه موجب رشد سازنده و بینندهِ محصول میشود. با این وجود نقد راهحل نهایی نیست و اتفاقا در جاهای حساس تفاهم صورت نمیگیرد. ما از قرآن یک روش یاد گرفتیم که این روش به ما میگوید شما بیاید بهجای نقد محصول، فرایند تولید محصول را طراحی کنید. اینکه یک فرایند خوب چیست؟ پس بر اساس آموزههای قرآن باید بهجای نقد محصول به فرایند تولید یک محصول پرداخت. فرایند تولید یک محصول اگر خوب باشد، ممکن است ایزو بگیرید، ولی اگر یک محصول خوب باشد، استاندارد خواهید گرفت. ما باید بیشتر به ایزو بپردازیم تا استاندارد. ایزو خیلی مهمتر است. اگر ایزو را در نظر بگیریم، معمولا محصول هم استاندارد خواهد بود. مخصوصا که هنوز نظام ما نوپاست.
حجتالاسلام پناهیان با توصیه حاضران به اینکه به فرایند تولید یک محصول خوب، بیاندیشند، گفت: من امتیاز جشنواره عمار را بیشتر از اینکه معرفی محصولات خوب به جامعه بدانم، معرفی فرایند تولید یک محصول خوب میدانم. این امتیاز جشنواره عمار برجستهتر است، از اینکه چهار تا محصول خوب را معرفی کند. ما باید چرخه تولید را به دست بیاوریم، تا وقتی که فرایند چرخه تولید را به دست نیاوریم، هنوز به نظام فرهنگی لازم و مناسب دسترسی پیدا نکردیم. شاید در جشنواره مردمی فیلم عمار، کلمه مردمی بودن به فرایند اشاره کند و عمار به محصول. برای من کلمه مردمی جشنواره مردمی فیلم عمار ارزشمندتر است. چون به فرایند توجه دارد. حال ممکن است شما بگویید که عماربودن آن ارزشهای ما را تامین میکند، ولی واقعا عماربودن این جشنواره برای من مهم نیست.
ولی با بیان اینکه عمارهایی بودن که سروصداهایی کردند و بعدا معلوم شد که تصادفا با عمار همراه شدند، در تشریح نتیجه توجه به فرایند تولید یک محصول خوب گفت: اگر به فرایند توجه کنیم خواهیم دید که هنرمند خیلی مهمتر از هنر و محصول هنری است. درباره فرایند تولید یک محصول خوب فصول مختلفی مطرح است، یکی از فصول این فرایند این است که تولید یک محصول خوب اگر جمعی باشد خیلی بهتر است. عرض من در رابطه با جشنواره عمار این است که مردمی بودن این جشنواره بالاتر از این است که میخواهد کار عماری انجام دهد. کار عمار را انجام دادن هدفی است که این جشنواره آن را دارد تعقیب میکند، ولی این حرکت خودجوش مردمی است که دارد این هدف را تعقیب میکند و این واقعا ارزشمندتر است.