به گزارش حلقه وصل، حسین علیزاده، موسیقیدان، که به تازگی به تماشای فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار نشسته است، این اثر سینمایی را تحسین کرد و گفت: فیلم سینمایی «نفس» اثری خوب، کاملاً ایرانی و قابل تأمل است. معتقدم نمیتوان بیاهمیت از کنار این فیلم گذشت.
وی تأکید کرد: به نظرمن کارگردان به خوبی توانسته از داشتههای وطنی مانند لوکیشنهای فیلم و فضای خانوادههای ایرانی در ساخت فیلم بهره ببرد.
علیزاده با اشاره به این مطلب که فیلم سینمایی «نفس» اثری است که در سینمای ایران شبیه ندارد، گفت: از دیدن فیلم لذت بردم. معتقدم که این فیلم در سینمای ایران شبیه ندارد و من به تعبیری «نفس» را فیلم اندیشه میبینم.
آهنگساز فیلم «دلشدگان» با اشاره به کاربرد انیمیشن در روایت این فیلم سینمایی گفت: کارگردان با به کارگیری درست هنر انیمیشن در برخی از لحظههای فیلم، به خوبی توانسته تخیل، فانتزی و افکار دختر بچه را نشان دهد و بیننده بین خیال و واقعیت همواره حضور دارد و از دنیای کودکانه جدا نمیشود.
این موسیقیدان گفت: نکته دیدنی و قابل تأمل در فیلم «نفس» توجه به این مطلب بود که تلخیهای فیلم مانند جنگ و ماجرای غمانگیز مرگ بهار با سرخوشی، عشق و اشتیاق برای زندگی همراه است. ضمن اینکه کاراکتر بهار در این فیلم شخصیتی مستقل دارد و با این استقلال در شخصیتپردازی، تفکر و فانتزی خلاقی از خود به مخاطب عرضه میکند.
آهنگساز موسیقی فیلم «تنها دوبار زندگی میکنیم» درباره شخصیتپردازی بازیگر کودک در فیلم «نفس» گفت: کارگردان در شخصیتپردازی بهار آنقدر او را مستقل نشان داده که وقتی میخواهد تخیل کند، سراغ ابزارهای کودکی خود برای خلق این تخیل میرود که این استقلال در تخیل بهار مرا تحت تاثیر قرار داد.
علیزاده تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم فیلم «نفس» اثری کاملاً ایرانی است و فضاهای مختلف کشور در موقعیتهای مختلف را به تصویر کشیده و اساساً یکی از نکات مثبت فیلم در فضاسازی و کارگردانی توجه به بومینگری از سوی کارگردان است؛ همین ویژگی فیلم را منحصر به فرد کرده است؛ در حالی که متأسفانه معمول شده وقتی خالق اثر میخواهد کمی انتزاعی فکر کند، به المانهای غربی رو میآورد، اما نرگس آبیار با در نظرگرفتن المانهای ملی حرفی کاملاً ایرانی را بیان کرده است.
وی در توضیح المانهای ملیگرایانهای که در فیلم «نفس» به کار گرفته شدهاند، گفت: معمولاً وقتی هنرمندان میخواهند پدیدهای را پیشرفته و مدرن نشان دهند، از جلد ایرانی بودن خود خارج میشوند و سراغ فضاسازیهای غیر ایرانی میروند، اما کارگردان این فیلم سینمایی به درستی از عهده ساخت فیلمی پر قدرتی چون «نفس» برآمده است.
آهنگساز فیلم «ملکه» تصریح کرد: با نگاه دقیق به نوع انتخاب لوکیشن میتوان به کارگیری درست از فضاهای بومی در این شهر پی برد و من به شخصه از اینکه بخشی از فیلم در کوچه پس کوچههای یزد روایت می شد، لذت بردم.
علیزاده درباره موسیقی فیلم «نفس» گفت: من همیشه بر این نکته تأکید دارم که وقتی فیلم ایرانی ساخته میشود، بهتر است جنس موسیقی هم ایرانی باشد و از اِلمانهای خودی نیز در آن استفاده شود. موسیقی فیلم «نفس» خوب بود و بر فیلم نیز نشسته است، اما تخیل و فانتزی دختر به اندازهای خوب و با قدرت بود که جغرافیا برای فیلم تعیین نمیکند.
وی در پایان صحبت های خود یادآور شد: با فیلم «نفس» به یک دنیای دیگر وارد شدم و جلوههای تازهای از فیلمی ایرانی را مشاهده کردم.