به گزارش حلقه وصل، موضوع لوازمالتحریر دانشآموزان از آن دست مواردی است که در نیمه رو به پایان تابستان هر سال پررنگ میشود و نمایشگاههای مختلفی هم برای خرید خانوادهها با تخفیف و تنوع محصولات برگزار میشود تا نوشتافزار مورد نیاز محصلان فراهم شود اما امسال که تابستان، رنگ و بوی کرونایی دارد و شکل فعالیت سال تحصیلی جدید مدارس هم کاملا مشخص نیست، ماجرای خرید لوازمالتحریر، روال دیگری به خود گرفته است.
از سال 1391 تا به امروز جمعی از فعالان فرهنگی توانستند با تولید میلیونها محصول نوشتافزار ایرانی ـ اسلامی، بخشی از این بازار را از آن خود کنند؛ این افراد جهت ساماندهی مراکز تولید و توزیع، تلاش جهت رفع موانع قانونی، توسعه فعالیتهای این حوزه، شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز، تلاش در تقویت قوتها و اصلاح ضعفخها، تلاش برای افزایش کمی و کیفی تولیدات در قالب مجمع نوشتافزار ایرانی ـ اسلامی گرد هم آمدند تا بتوانند با برنامهای منسجم و با مدیریتی متمرکز تحت عنوان «ایران نوشت» در این عرصه به فعالیت بپردازند.
محمد یقینی کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و رئیس مجمع نوشتافزار ایرانی ـ اسلامی است. خبرگزاری فارس درباره وضعیت نوشتافزار و لوازمالتحریر در سالجاری با او گفتوگو کرده است. آنچه میخوانید خلاصه ای از این گفت و گو است:
ساماندهی تولیدات
برگزاری نمایشگاه ایران نوشت، یکی از اقدامات ماست؛ ساماندهی تولیدکنندگان و ساماندهی تکمیل اکوسیستم از دیگر اقدامات است چرا که ما فقط تولیدکننده و مجمع نیستیم بلکه چندین عنصر بازیگر اصلی داریم؛ مثلا عنصری برای طراحی محصول باید داشته باشیم که در این راستا استودیو هنری ایجاد شد که البته مالکیت و سرمایهگذاری به آن شکل مطرح نبود و از حضور تیم هنری کمک گرفته شد.
عنصر دیگر توزیع کننده محصول است که یکی، دو توزیع کننده پای کار آمدند و عنصر دیگر در زمینه کاراکتر و محتواهای ایرانی ـ اسلامی بود که مجموعه «آرش» ایجاد شد تا با تهیهکنندگان و کسانی که دارای کاراکتر هستند، مذاکره کنند و قرارداد ببندند.
تولد «فرفره» و «بادپرک»
در ادامه کار احساس کردیم نیاز است که فروشگاهی باشد که تمام نوشتافزارها در آن به صورت متمرکز در معرض دید عموم باشد و بر این اساس در مجموعه سرچشمه، نمایشگاه دائمی «ایران نوشت» از ابتدای سال 98 افتتاح شد.
امسال چند کار جدید انجام دادیم؛ در بحث فروشگاه اینترنتی، تمرکز بر نوشتافزار نداشتیم که امسال 2 فروشگاه اینترنتی با اسمهای «فرفره» و «بادپرک» ظرف یک هفته تا 10 روز آینده راهاندازی میشود.
بحث نوآوری، برای ما چه در بُعد فنی و چه محتوایی اهمیت زیادی دارد که با دوستان معاونت علمی وارد مذاکره شدیم و در حال حاضر مجمع ایران نوشت به عنوان یکی از مبادی زیست بوم خلاق است؛ از طرف دیگری مرکز نوآوری در حوزه تجاری سازی محتوای ایرانی به اسم «تم» ایجاد شد تا به کسانی که تولید محتوا میکنند اما در تجاریسازی مشکل دارند، کمک شود؛ این مرکز از حدود یک ماه پیش افتتاح شد و کار عملیاتیسازی آن در حال انجام است.
در بحث رسانه باید بگویم رسانه متمرکز برای معرفی نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی نداشتیم که در حال ایجاد رسانهای با تخصص نوشتافزار با نام «پرگار» هستیم تا در بحث تولید محتوا، انتشار خبر و ذائقهسازی در کل صنعت نوشتافزار نقشآفرینی کند.
هر موقع اسم از نوشتافزار میآوریم هیچوقت تولید را از بحث محتوا جدا نمیکنیم چون نوشتافزار ذاتا یک محصول فرهنگی است؛ اینها را از این بابت عرض کردم که ایران نوشت و مجمع نوشتافزار ایرانی ـ اسلامی صرفا تولید کننده نیست.
امان از کرونا
در سال 99 متأسفانه با موضوع کرونا مواجه شدیم و از یک ماه قبل منتظر شرایط روز نماندیم و تصمیم گرفتیم نمایشگاه ایران نوشت برگزار نشود اما به جای آن، جشنواره سراسری ایران نوشت را برنامهریزی کردیم و در حال پیش تولید آن هستیم که از 18 مرداد آغاز میشود و تا 31 شهریور ادامه دارد.
در این جشنواره به جای آنکه نمایشگاه متمرکزی برگزار شود و ایجاد ازدحام کند، با فروشگاههای محلی و اینترنتی سراسر کشور فعالیت میکنیم.
آدرس و اطلاعات فروشگاهها در سایت ایران نوشت در صفحه ویژه جشنواره بارگذاری میشود و به صورت روزانه، بهروزرسانی میکنیم و حتی پوستر و نمادی از ایران نوشت را رونمایی خواهیم کرد و در فروشگاههای توزیع کننده محصولات ایران نوشت، نصب میشود البته ما صرفا از یک برند اسم نبردیم و محصولات ایرانی مدنظر ماست که شامل محصولات ایرانی با محتوای ایرانی و محصولات ایرانی با محتوای خنثی است.
یکی از نقاط قوت این جشنواره که نسبت به نمایشگاه سال گذشته دارد، این است که تمرکز در یک نقطه نیست؛ امسال به کسانی که در این زمینه خاک میخورند و یکسال با همه هزینههای مغازه، بیمه و مالیات کار کردند تا پیش از سال تحصیلی، فروش داشته باشند اما برگزاری نمایشگاههای مختلف به آنها ضربه زده و باعث نارضایتی آنها شده، توجه شده است. سالجاری خیلی روی فروشگاههای محلی تمرکز کردیم و با توجه به اینکه امسال کتاب درسی ندارند، حداقل یک جبرانی برایشان باشد.
ما توزیعکنندگان مختلفی داریم که پای کار هستند و همزمان از روز اول جشنواره با تیزرهای تلویزیونی که تدارک دیده شده است، هم مردم را به این جشنواره دعوت میکنیم و هم اطلاعیه میدهیم تا فروشگاههایی که مایل به همکاری هستند، اعلام کنند؛ البته در حال حاضر 1000 فروشگاه با ما مرتبط بوده و در حال کار هستند.
1000 فروشگاه!
با هزار فروشگاه در ارتباط هستیم که امیدواریم در قالب جشنواره بتوانیم 500 تا 1000 فروشگاه به این جریان اضافه کنیم. اعضای رسمی و وابسته با مجمع نوشتافزار ایرانی ـ اسلامی، 70 تولیدکننده است و 100 تولیدکننده خرد دیگر نیز با ما در ارتباط هستند که در کارشان نوشتافزار ایرانی را دارند.
نوشتافزار تنوع زیادی دارد و از نظر عددی 10 میلیون نوشت افزار است که از بابت ریالی تا 100 میلیارد تومان بازار نوشت افزار را شامل میشود. البته بازار کل لوازم التحریر اعم با در نظر گرفتن لوازم اداری، ارزش 6 هزار میلیارد تومان را در بازار در برمیگیرد.
محصولات جدید
در عرضه محصول جدید، تولیدکنندهها کارهای خوبی داشتند ولی به دلیل شرایط بازار که به هم ریخت و ماجرای کرونا، شرایط تغییر کرد اما مشکل اصلی این نیست بلکه فرع هستند. امکان ندارد محصول چینی و مربوط به کشور دیگر ارزانتر از محصول داخلی باشد مگر این که مضر باشد. مشکل اصلی بازار نوشتافزار، ابهام در رفتار مصرف کننده در ایام شهریور است و معلوم نیست خانواده با توجه به زود آغاز شدن مدارس و اینکه آموزش مجازی یا حضوری خواهد بود، چه اقدامی میکنند؛ در شرایط غیر پایدار که از بعد از عید، مدارس داشتند، برخی میگویند چرا باید لوازمالتحریر بخرم. به عبارت دیگر چون رفتار مصرف کننده مبهم شده است، تولید کننده نمیداند که آیا بازاری برای محصولش وجود دارد و چه اتفاقی میافتد؟ و در این شرایط نمیشود، برنامهریزی کرد.
نوشت افزار کرونایی
امسال در بحث محتوایی، روی دو زمینه ضریب دادهایم؛ اولین زمینه، در حوزه کروناست که نوشت افزارهایی با طرحهای کرونایی که اقتضای روز است، آموزش بهداشتی دارد و همچنین بحث قهرمان پروری مدافعان سلامت را مطرح میکند، تولید کردهایم.
دومین زمینه، درباره شهید حاج قاسم سلیمانی است؛ با توجه به اینکه امسال اولین سال نوشتافزار بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی است، دفترهای مشق با طرحهای مناسب درباره این شهید بزرگوار متناسب با فضای کودک و نوجوان آماده شده است که در 18 مرداد رونمایی میشود.