حلقه وصل: روحالله نامداری متولد ۱۳۵۹ ایذه ورودی سال ۸۲ رشته تعاون و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی بود. مقطع کارشناسیارشد را در رشته جامعهشناسی دانشگاه باقرالعلوم قم گذارند و دانشجوی رشته فرهنگ و ارتباطات همین دانشگاه بود که متاسفانه در ۱4 اردیبهشتماه سال ۹۶ در اثر ایست قلبی درگذشت. پیکر مطهر وی به زادگاهش ایذه منتقل و در روستای پدریاش کُهباد به خاک سپرده شد. حلقه وصل در پنجمین بسته فرهنگی خود به معرفی این شخصیت جبهه فرهنگی انقلاب میپردازد.
نامداری فعال فرهنگی، پژوهشگر منتقد و اندیشمند جوان انقلابیای بود که عمر خودش را وقف مطالعه و ترویج اندیشههای امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی کرد. پروژه بزرگ زندگی علمی و عملی او، تبیین «تقابل اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی» بود. همّ و غم زندگی او، تحقق اسلام ناب محمدی(ص) بود که مصداق بارز و احیاگر برجستهاش را امام خمینی(ره) میدانست. شاید بتوان گفت او پدیدههای اجتماعی را بیشتر از زاویه دید «استکبار و استضعاف»، «مستضعف و مستکبر»، «فقر و غنا» و «حق و باطل» تحلیل میکرد و به این دوگانه قرآنی ـ که در سیره امام خمینی(ره) نمود خاصی داشته است ـ با تمام وجودش، باور و اعتقاد داشت. او در نظر و عمل به این گفتار طلایی شهید آوینی رسیده بود که «آخرین مقاتله ما به مثابه سپاه عدالت، نه با دموکراسی غرب که با اسلام آمریکایی است، که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیر پاتر است».
ایشان مدرسِ اندیشۀ امام خمینی(ره) و شهید آوینی در دانشگاهها و مراکز علمی و فرهنگی بود و به تدوین آثاری نظیر «جدال دو اسلام»، «انقلاب و نظریۀ اجتماعی» (دو جلد)، «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده»، «فردی بودم مستضعف» و «اسماعیل زنده است» همت گمارده بود.
«جدال دو اسلام»؛ دفتر نشر معارف
بررسی تقابل اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی که گزیده جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی(ره) است.
«انقلاب و نظریۀ اجتماعی»؛ دفتر نشر معارف
مجموعهای از مقالات و یادداشتها با نگاهی همدلانه درباره انقلاب و در بستر تاریخ و فرهنگ. در ضمیمه این جلد، دو نامه از حضرت امام آمده است که به گمان نگارنده، هسته اصلی آراء ایشان در فهم انقلاب را تشکیل میدهد.
«خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده»؛ دفتر نشر معارف
گزارههایی برای آشناییزدایی از تصویر عمومی شده امام خمینی(ره)
«فردی بودم مستضعف»؛ دفتر نشر معارف
مجموعه یادداشتها، نامهها و خاطرات شهید عبدالعلی مرادی
«اسماعیل زنده است»؛ دفتر نشر معارف
مجموعه یادداشتها و نامهها، اشعار و نوحه های حماسی شهید اسماعیل لجم اورک
آقای هابرماس سلام!
نامه سرگشاده روح الله نامداری به پروفسور هابرماس؛ فيلسوف اجتماعي آلماني
منتشر شده در نشریه «راه»
جناب پروفسور یورگن هابرماس
با سلام و احترام
این روزها که میگذرد روزهای نخستین سال جدید میلادی است. سال جدید میلادی و تولد حضرت مسیح(ع) پیامبر صلح و دوستی را به شما تبریک عرض میکنم.
جناب پروفسور،
من دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی هستم و چند وقت است که به مطالعه آثار شما مشغول هستم. آثار شما مهم هستند و فکر میکنم که در جامعه شناسی امروز نیز نقش تعیین کنندهای داشته باشند. مدرنیته پروژه ناتمام است و جهان سرمایه داری امروز نقص های دارد که شما به برخی از آنها اشاره کردهاید و قصد دارید بنایی را بگذارید که به تحقق شرایط بهتر کمک کند. شما با نقد عقلانیت ابزاری عقلانیت ارتباطی را طرح کردهاید، بنا به همان حقیقت توافقی که به آن اشاره کردهاید امروز بیشتر – اگر نگوییم همه- مردم جهان بر صحت و ضرورت عقلانیت ارتباطی و انتقادی تاکید میکنند. به راستی انتقاد میتواند ما را بر بسیاری از بحران ها و ناملایمات پیروز کند. جامعه شناس و روشنفکر باید همواره ناظر بر کنش در حوزه عمومی باشد و با انتقاد از ارتباط تحریف شده جلوگیری کند. جامعه شناس با مشروع سازیها و ایدئولوژی ورزیها مخالفت کند.
جناب پروفسور،
این نظرات شما خیلی مهم هستند و به نظر من باید جدیتر تلقی شوند، جامعه عقلانی وقتی شکل خواهد گرفت که روشنفکران، متفکران و جامعه شناسان از وظیفه نقادی خویش چیزی کم نگذارند.
اما جناب پروفسور میخواهم نظر شما در مورد مسئله مهمی بدانم، شما گفتهاید که جامعه شناس باید نظر به زیست جهان بکند و به نقددرمانی بپردازد که نقد درمانی نیاز ضروری جهان امروز ماست. جناب پروفسور در زیست جهان امروز که من به عنوان یک دانشجوی جامعه شناسی در آن نظر میکنم، سرزمینی را میبینم به نام فلسطین، که سالهاست در آن جنگ و کشتار ادامه دارد، الان نه روز است که درگیری شدیدی جریان دارد. کودکان و زنان و پیران و سالخوردهگان بیگناه کشته و دریده میشوند. اسرائیل برای این کشتنها دست به مشروع سازی میزند. اما آنچه باورش برای من دشوار است اینکه جامعه شناسی هنجاری همچون شما سکوت کرده است، شما که ارتباطی تحریف شده را بر نمیتابید چگونه امروز چشمان خود را بر این جنایتها بستهاید، چرا به این مشروع سازیها انتقاد نمیکنید؟ من از شما میخواهم که در مورد کشتار مردم مظلوم فلسطین تحلیل جامعه شناختی خود را برای همگان طرح کنید. از شما میخواهم که به سکوت رسانههای غرب در برابر این جنایات انتقاد کرده و مانع سلطه شوید.
سوال آخرم اینکه به نظر شما چرا امروز متفکران و جامعه شناسان غربی در برابر این مسئله سکوت کردهاند؟ یادتان هست که گفته بودید: در سن پانزده یا شانزده سالگی در مقابل رادیو مینشستم و به آنچه در دادگاه نورنبرگ میگذشت گوش میدادم. وقتی میدیدم دیگران به جای اینکه در برابر آن فضاحت فرو روند، به بحث و جدل درباره عادلانه بودن محاکمه، شیوههای دادرسی و سوالهای قضایی میپردازند. اولین گسست در من پدید آمد، گسستی که هنوز هم پابرجاست. مطمئنا به خاطر حساسیت و زودرنجی نوجوانیام بود که نمیتوانستم مانند اکثر بزرگترها واقعیت یک بیدادگری جمعی را نادیده بگیرم.
راستی جناب پروفسور این روزها روزهای نخستین سال قمری نیز هست و مردم غزه این گونه آغاز سال جدید خود را میگذرانند. منتظر پاسخ تان میمانم.
با آرزوی روزهای خوب و شاد برای شما و همه مردم جهان.
کلیپ و ویدیو:
دلداده آفتاب؛ یادبود استاد روحالله نامداری
روحالله نامداری از نگاه دوستان و اهالی جبهه فرهنگی انقلاب