
به جهت اين كه گفتمان مشترك ما با دوستان بحث تربيت بود، وقتي شنيديم چنين مجموعهاي تأسيس شده و دوستان پای کار آمدهاند، خيلي خوشحال شديم. همين باعث شد تا در اين موضوع بيشتر به آنها نزديك شويم و همكاري داشته باشيم. اين دوستان در اولين قدم، بحث شناسايي نخبگان دانشآموزی را با همكاري گسترده و نزديك با آموزش و پرورش دنبال کردند. در مراحله بعد كه شناسايي انجام گرفت، دانشآموزان با استعداد چه به لحاظ تربيتي و چه به لحاظ تواناهاييهاي فردي و اجتماعي و تحصيلات که از استعداد خوبی هم برخوردار هستند، جذب میشدند. بعد از اينكه جذب شدند برنامههاي مختلفي چه در راستاي ارتقاي توانمنديهاي معرفتي اين عزيزان و چه در راستاي توانمنديهاي مهارتي تدارك ديده شد. يكي از برنامههايي هم كه بنده از نزديك شاهد انجام آن توسط دوستان بودم، حلقههاي تربيتي بود. براي هر پانزده بيست نفر يك طلبه به عنوان مربي در نظر گرفته شد. که این مربي براي اينها يك الگو یا مربي تربيتي جا میافتاد. علاوه بر مباحث علمی-تربیتی اردوهايي هم با یکدیگر میرفتند تا مبانی جذب و تثبیت روی دانشآموزان صورت پذیرد. به این شکل دانشآموزان شروع به رشد و ترقي با همان مربی میکردند. البته باید دقت کنند تا این روابط بعد از مدتی از حرکت بازنایستد چون مباحث تربيتی خیلی ادامهدار و طولاني مدت است. یکی از ویژگیهای بنیاد این است که یک فضای بسيار صميمي و عاطفي بين خودشان و بچهها برقرار كردهاند و در امر تربيت این بسيار مهم است. يعني ما زماني ميتوانيم تربيت را به غایت خود برسانيم كه شاهكليد محبت را بين مربي و متربي داشته باشيم. ارتباط مناسب با امام جمعه و نماينده ولي فقيه هم یک نکته خوب و مثبت دیگر این بنیاد است. با این ارتباط لحظه به لحظه خودشان را چك ميكنند تا در مسيري كه تنظيم و طراحي شده رو به جلو حرکت کنند.
توجه به این نکته که در كارهاي تربيتي و فرهنگي نباید دنبال نتيجه زودرس بود نیز ضروری است. باید سعی کنیم تا موضوع مورد نظر ما به گفتمان تبديل شود. يعني دغدغه همه مردم شود. باید به مردم بگويیم كه الآن بحث تربيت، مشكل اصلی خانوادهها است. اولیای دانشآموزان بااستعداد كه يكي از اولويتهاي فراموش شدهشان بحث تربيت است، باید روی این موضوع بیشتر وقت بگذارند. تبیین این دغدغه و گفتمانسازي مرحله اول موفقيت این كار فرهنگي بزرگ است.