اسم ایشان افشین بود. بعد از انقلاب با رویکردی که نسبت به امور تربیتی و بسیج بود و بعد که وارد سپاه شد و در آینده هم میخواست حوزه برود، گفت که این اسم برای من مناسب نیست. در جاهایی که میروم این اسم یه اسم غریبی است و برای شغل من مناسب نیست. آن ایام هم ثبتاحوال میگفت هر اسمی را عوض نمیکنیم فقط اسمهای خیلی عجیبوغریب. ایشان مجبور شد از طریق دادگاه تقاضا کند چون این اسم با وضعیت شغلی مناسب نیست، عوضش کنید.
هرچند رفتن حاجحسین یکتا از بنیاد خاتمالاوصیا و پیوستنش به بنیاد کرامت پرسش برانگیز است اما به نظر میرسد فعالیت در بنیاد کرامت با روحیات او سازگاری بیشتری دارد. چراکه امروز بنیاد خاتمالاصیا به ثباتی رسیده است و ثبات، با روحیه پرکاری و در میدان بودن او سازگار نیست.
در زمان جنگ نیز در جبهه همراه تحصیل حوزوی، حضوری فعال داشت و علاوه بر حضور در گردان تخریب یکی از اولین مسئولیتهای خود یعنی «معاونت فرهنگی لشگر 27 محمد رسول الله» را به عهده گرفت و از آن پس در فضای تبلیغی و فرهنگی مسئولیتهای فراوانی از جمله معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و مرکز جهانی علوم اسلامی را به عهده گرفت.
بر این باوریم که مکتب امام روحالله، همواره بالنده و پاینده است و رکود و رخوت و قعود هیچگاه در آن راه ندارد. بنایی که آن امامِ حقطلب برپا کرد، از آن رو که ریشه در معنای بلندی به نام اسلام ناب محمدی دارد، در استواری و فخامت، بینظیر است. این بنای بالا بلند و این منظومه متقن، حقطلبان و ستمستیزان را از اقصای عالَم، گردهم آورده و آنها را برای ماموریتِ مهمِ «برکشیدنِ مستضعفین» و «به زیر کشیدنِ مستکبرین» مهیا میسازد.
در آن دوره من تازه شروع کردم به نماز خواندن و تازه فهمیدم این هدیه الهی یعنی چه؟ فهمیدم که دین یکی از مرتبطترین پدیدهها به طبیعت است. در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد که در سحر و یک ساعت و 45 دقیقه قبل از طلوع آفتاب باید نماز صبح را خواند، ظهر وقتی که آفتاب بر زمین عمود است باید نماز ظهر خوانده شود... نیمه شب شرعی و... تمام اینها پدیدههای فیزیکی هستند.
حمید سبزواری، صریح و ثابتقدم و موقعشناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه اثرگذار شعر روان و جذّّاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومههای بلند و غزلها و قصیدههای خوشساخت و پر مضمون او، ثروت ادبیِ درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند.