طبیعی است که روایت خانم کارگردان از وقایع دفاع مقدس، به خلق داستان ویلاییها به عنوان داستانی زنانه منجر شود؛ اما باید توجه داشت که این زنانگی نه از جنس حضور فمینیستی رایج در سینمای ایران است و نه از جنس رایج سوءاستفاده از اِلِمان زن به منظور ترسیم یک مسیر اشتباه در ذهن بیننده و در نهایت تقابل با مبانی دفاع مقدس؛ بلکه داستانی زنانه که ماهیتی حماسی داشته و صلابت زن مسلمان ایرانی را در پاسداری از کیان جامعه اسلامی خویش به نمایش میگذارد.
ماهنامه فرهنگی - تشکیلاتی حلقهوصل در شماره چهلوششم خود به نقد و بررسی آثار بخش سودای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر پرداخته است. در این شماره میتوانید گفتوگوهای اختصاصی حلقهوصل با کارگردان و تهیهکننده فیلمهای «ماهگرفتگی» و «بیستویک روز بعد»، کارگردان فیلم «دریاچه ماهی»، هادی حجازیفر؛ بازیگر فیلم «ماجرای نیمروز» و آثار و گفتاری از مجید شاهحسینی، علیرضا رضاداد، علی معلم، جبار آذین، سعید مستغاثی، حسین معززینیا و... را مطالعه کنید.
اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و اسامی برندگان این مسابقه اعلام شد. فیلم ارزشمند «ماجرای نیمروز» به رغم همه بی مهری ها و بی تدبیری ها، اما به عنوان بهترین فیلم سینمای ایران شناخته شد. فیلم «ویلایی ها» هم بهترین فیلم اول سینما شناخته شد.
نقطه اوج روز سوم جشنواره در برج میلاد را بیشک باید به نام سینمای دفاع قدس ثبت کرد. دو فیلم «دریاچه ماهی» و «ویلاییها» که هر دو ساخته فیلمساز خانم فیلم اولی بودند، حال و هوای خاصی به کاخ جشنواره بخشید.