ساختار حکومت استبدادی، رشدنیافتگی و ناکارآمدی احزاب، نبود امکان پاسخگویی به مطالبات طبقات متوسط جدید و مخالفت با انتخابات آزاد باعث شده بود رژیم پهلوی دوم برای تثبیت موقعیت خویش، فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی را ترویج کند که در نهایت به شکلگیری بحران مشارکت در این رژیم ختم شد.
نهضت مشروطه مجموعا حرکتی اعتراضی مرکب از نیروهای مختلف اجتماعی بود، برای همین بررسی این موضوع که هر یک از طیفها چه تاثیری بر جریان کلی مشروطه داشتهاند، ضروری به نظر میرسد.
یکی از بزرگترین وظایف علما و روحانیون بهویژه کسانی که قبل از انقلاب دستی در مبارزه دارند، مقابله با اندیشههای منحطی است که تبلیغ ترویج آن موجب اضمحلال انقلاب می شود.
استاد مطالعات تاریخی گفت: غرب چنین القا میکرد که برای آدم بودن باید شبیه اروپاییها شد. به قول حسن تقیزاده:« باید از موی سر تا ناخن پا شبیه به غرب شد.»
ممنون از دوستان که با فحش بلاکم کردند. اما پایان ماجرا این نیست. تا به مردم جواب ندهید ول نخواهم کرد. ممنون از دوستانی که تا چند روز پیش گل میفرستادند و امروز فحش.ممنون از تماسهای پر از تهدیدتان.
رسم جلادی تا پیروزی انقلاب مشروطه و استقرار نظام قانونمند، برقرار بود. مشروطیت که سعی در حاکم کردن قانون، به طور مساوی و برای همه افراد ملت داشت، شغل جلادی را، با آداب و رسوم عجیب و غریبش، تعطیل کرد.
کنار درخت سرو ابرکوه در یزد نامهای به من دادند که در آن نوشته بود: راستش را بخواهید ما از حضور شما در شهرمان اصلاً خوشحال نیستیم؛ چه فتنهای قرار است در پی حضور شما رخ دهد؟
در زمانه شدیداً «سیاسی» ما که افق فهم انواع مسائل چیزی نیست جز «افق سیاست»، هیچ ادبیاتی نمیتواند از اتصاف به آئینی بودن برخوردار باشد و در عین حال خود را از چنین افق فراگیری بر حذر بدارد.
امروز سالروز صدور فرمان مشروطیت است. به این بهانه، ذیلاً از رهگذر چند اپیزود مهمترین رخدادهای منجر به انقلاب مشروطه مرور میشود.
منابع خبری گزارش دادهاند فیلیپ تیهبو، سفیر جدید فرانسه در ایران نیز یکی از ماموران ارشد سرویس جاسوسی فرانسه است.
بر اساس بایگانی وزارت خارجه ایالات متحده، رضاخان در زمان کنارهگیری، ۵۰ میلیون دلار در بانک تهران، ۱۸ میلیون دلار در بانکهای نیویورک و حداقل ۱۰۰ میلیون دلار در بانکهای لندن ذخیره کرده بود.
شاه قاجار مجبور بود برای دوامآوردن در عصر امپریالیسم به غربیسازی تن دهد؛ به همین دلیل بزرگان دین را با خودش بیگانه کرد. این دوگانگی سبب شد ریشه حق الهی شاه برای حکومت زده شده و عرصه برای «حقوق الهی بشر» باز شود.
حجت الاسلام حسینیان نوشت: استبداد حاكم بر نظام قجری موجب عقبافتادگی كشور، بروز فساد اجتماعی، دخالت بيگانگان و ترک اجرای احكام اسلام گرديده بود. عالمان شيعه با طرح عدالت، آن را تنها راه برون رفت از انسداد اجرای احكام اسلام در بين حاكمان و مردم يافتند.
نماینده ولیفقیه در آذربایجانشرقی در همایش بینالمللی «تبریز و انقلاب مشروطه ایران» گفت:مشروطه نقطه آغاز رهایی ملت قهرمان ایران اسلامی از استبداد بود ولی نقطه پایانی آن نبود چرا که انقلاب بزرگی که با فتوای علما آغاز شد، شیرینیاش تداوم نیافت و به دست غربگرایان به انحراف کشیده شد.
یک عضو شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: معتقدم هر انقلابی نیاز به رسانه دارد و اگر به سال 57 بازگردیم میبینیم هیچ رسانهای دست انقلابیون نیست و تنها شعر در دسترس است، از این رو باید شعر را رسانه انقلاب دانست.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: انقلابها اگر صورت شبه انقلاب را نداشته باشند همگی یک انقلاب عقلانی هستند انقلاب اسلامی هم همینطور است، انقلاب اسلامی یک انقلاب عقلایی است.
«جریانشناسی نفوذ در انقلابها» جزو نخستین تجربهها در بررسی مفهوم و مصداق «نفوذ» در انقلابهای دنیا و انقلاب اسلامی است. مؤلف تلاش دارد تا با طرح سابقه این موضوع، تصویر روشنی از شرایط فعلی ارائه دهد.