معرفت نسبت به مقاومت و مصیبت امام حسینمیتواند وحدت، هویّت و عزّتی ممتاز در عصر تفاوتها و اختلافهای مدرن به وجود آورد و افقهای تازهای را فراروی حیات انسانی بگشاید.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تنها قیامی که به نظر برخی علما مثل مرحوم خویی مورد تأیید امام سجاد بود، قیام مختار است که به نظر میرسد آن هم فقط به خاطر جنبه انتقامیاش است و نه بیشتر.
بازی رایانهای «مختار: فصل قیام» روایتگر داستان سفر قهرمانی مختار ثقفی است که از زندان ابنزیاد آغاز شده و تا امارت کوفه در قامت رهبری بزرگترین قیام خونخواهی سیدالشهدا ادامه پیدا میکند.
کتاب «شرح غم حسین» به قلم مصطفی صادقی کاشانی با ویراستاری مجدد بعد از ۱۲ سال تجدید چاپ شد.
در منابع تاریخی نام مادر امام سجاد (ع) شهربانو یا شاهزنان نوشتهشده؛ البته عنوانشده که ایشان در زمان تولد امام علیهالسلام از دنیا رفت و این مطلب به آن معنا است که آن حضرت مادر به خود ندیده است.
ابراهیم فرزند مالک اشتر بعد از شهادت مختار به زبیریان پیوست. این اتفاق دلیل بر عدم بصیرت و معرفت او به راهی بود که برگزیده بود.
گفت یا ابن رسول الله، اگر یاریات کنم، اول کسی باشم که جانم قربانت کنم اما این اسبم را تقدیمت کنم که به خدا هر وقت سوارش شدم هر چه را خواستم دریافتم و هر که قصد مرا کرده از او نجات یافتم.
حامد زحمتکش قصد دارد نمایش «لهوف» را بر اساس کتابی با همین نام اثر سید بن طاووس روی صحنه ببرد؛ اثری که با نگاهی امروزی اجرا خواهد شد.
نماهنگ سربلند به بهانه سالروز انعقاد برجام با صدای حمید قربانی و شعری از حسین قربانی توسط باشگاه ترانه و موسیقی راه منتشر شد.
استاد تاریخ اسلام گفت: حرکت مختار با زید کاملا متفاوت است؛ مختار عالِم نیست، ولی زید عالم و فقیه بود. در کافی شریف روایاتی فقهی وجود دارد که زید از اهلبیت(ع) نقل میکند و حال آنکه چنین روایاتی از مختار وجود ندارد.
کارگردان «نجم الثاقب» از تمدید اجرای این نمایش بزرگ در نجف اشرف به علت استقبال گسترده مردم عراق و درخواست عتبه علویه خبر داد.
همزمان با اربعین حسینی(ع)، نمایش بزرگ «نجم الثاقب» برای زائران مسیر پیادهروی اربعین در کشور عراق روی صحنه میرود.
رییس مرکز مهنا از آماده سازی نمایش میدانی «النجم الثاقب» برای اجرا در سومین سال متوالی در مسیر پیاده روی اربعین زوار حسینی خبر داد.
کتاب «عاشورا انقلابی در جانها و وجدانها» تالیف سیدمحمد اصغری استاد دانشگاه تهران منتشر شد.
شمر با زیرکی غلام مختار را از گروهش جدا کرد و او را به شهادت رساند. اما کمی بعد توسط رئیسپلیس مختار دستگیر شد. او را نزد مختار آوردند تا تقاص پس دهد، درست مانند همان کاری که با سیدالشهدا(ع) کرد.
تیر سهشعبه «حرمله» در روز عاشورا بر گلوی علیاصغر(ع) نشست تا امام سجاد(ع) چنین او را نفرین کند: «خدایا سوزش تیغ و آتش را به او بچشان». چندی نگذشت که این موضوع توسط مختار به حقیقت پیوست.
اکثر مورخین نقل کردهاند که مختار، صد درصد با قیام علیه بنیامیه و قاتلین امام حسین(ع) با توابین موافق بود، اما شیوه برخورد و هدف آنان را که بیشتر روی روحیه شهادتطلبی محض بود، نمیپسندید.
سوگواری و گریه در حقیقت نمودی خارجی از بیزاری درونی شیعیان از دشمنان امام حسین(ع) پس از واقعه عاشورا بود که بیش از همه بازماندگان بنی هاشم، به ویژه امام سجاد(ع) به این امر مهم اهتمام داشتند.
پنج سال پس از واقعه جانسوز کربلا و در چهاردهم ربیعالثانی سال 66 هجری قیام مختار آغاز شد. قرار بود قیام مختار از نیمه ربیعالاول آغاز شود اما با توجه به اتفاقی که برای «ابراهیم مالکاشتر» رخ داد، یک روز زودتر آغاز شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اقلیتسازی در عزاداریها و گردآمدن یک عده به دور یک مداح خاص به شدت خطرناک است، چون در درازمدت به رادیکالیسم میانجامد و این آینده خوبی نخواهد داشت.