رو آوردن به شهر و نزاع اعتراضی نمایندگان ارزشهای انقلابی علیه واقعیتهای مسلط اجتماعی و سیاسی، عمده تیپهای سینمایی حاتمیکیا را خلق میکند. تیپهایی که هرکدام از خاستگاه خود نسبت به ارزش و ایده مطلوب مینگرند.
هادی حجازیفر در طول ۲ دهه فعالیت حرفهای در سینما، به تجارب بزرگی دست یافته که تنها «موقعیت مهدی» او، ریلگذاری نوینی در مسیر سینمای دفاع مقدس ایجاد کرد که تکانهها و پسلرزههای آن تا سالها در آثار این حوزه ملموس خواهد بود.
فاطمه در «آژانس شیشهای» نمادی از زن به مثابه همسری تمام عیار است که مخاطب، تمام محبوبیت ناشی از آرمانخواهی قهرمان داستان را مدیون او میداند. فاطمه در متن فیلم حضور دارد اما ظهور ندارد.
مردم ایران ابراهیم حاتمیکیا و آثارش را دوست دارند، چرا که مردمان این سرزمین قهرمانانشان را در آثار حاتمیکیا میجویند.
نادر طالبزاده میگوید «عصر» موضوع مهمی است. قرآن به «عصر» قسم میخورد و ما با انقلاب وارد یک عصر جدید شدیم. او میگوید: «این را نسل شما باید بداند که ما اکشن هستیم و آنها ریاکشن».