وقتی جسد پسری جوان داخل یک گونی در خیابان پیدا شد، تیم جنایی با جستوجوی رد خون به مقابل خانهای رسید که محل زندگی مقتول بود.
نقاط عطف در تاریخ هر کشوری مهم ترین روزهایی هستند که معمولا حاکمان و دولتمردان و هنرمندان و مردم تلاش می کنند آن را بزرگ بدارند و برای بزرگداشتش آثار مختلفی خلق کنند. این روزها به گونه ای عامل غرور و افتخار مردم یک کشور هستند؛ روزهایی که دشمن را شکست داه اند یا یک اتفاق بزرگ و مهم رقم خورده است.
مشکل «عزتی» این است که در حوادث آبان ماه ساکت بود. بعد ازسقوط هواپیما فحشمان نداد. در جشنواره فجر امسال مشکی نپوشید. او هنوز نفهمید که اگر فحش بدهد، عزیزتر میشود.
برای کسانی که دستی بر آتش پژوهش تاریخی دارند، شعف نخستین دیدن فیلمی از تاریخ انقلاب زود فروکش می کند، تا بر اساس خصلت ذاتی خود، یعنی سختگیری در محک عیار تاریخی، با وسواس و حتی بعضا بیرحمی نقد کنند
با توجه به آمار فروش فیلمها و تعداد مخاطبان این نتیجه میرسیم که فیلمهای موفق پاییز همانطور که انتظار میرفت «ماجرای نیمروز:رد خون» و«مطرب» بودند. «آخرین داستان» و «منطقه پرواز ممنوع» شگفتی آفریدند و بسیار موفقتر از حد انتظار ظاهر شدند.
در راهپیمایی ۲۲ بهمن اغلب کسانی که سید محمود رضوی را در جشن پیروزی انقلاب میدیدند، صورت بغض کردهاش را از طریق فضای مجازی به یکدیگر مخابره میکردند.
اکران این روزهای سینمای ایران با وضعیت نسبتا باثباتی ادامه دارد. فیلمهایی از ژانرهای مختلف به روی پرده رفتهاند؛ البته غالب این فیلمها در حوزه سینمای اجتماعی تعریف میشوند.
«رد خون» برخلاف قسمت اول، نه تنها شروع طوفانی و غافلگیرکننده ای ندارد بلکه قصه اش خیلی دیر شروع می شود. تقریبا 40 دقیقه از زمان فیلم می گذرد تا کشمکش اصلی فیلم شروع شود و تازه وقتی قصه شروع می شود متوجه می شویم تم اصلی درام در «رد خون»، همان درامی است که در فیلم «سیانور» (به تهیه کنندگی سید محمود رضوی و کارگردانی بهروز شعیبی) به آن پرداخته شده بود. مخاطبی که چنین قصه ای را پیش از این شنیده، «رد خون» و پایان بندی آن برایش قابل پیش بینی می شود.
ماجرای نیمروز در قسمت نخستین خود شخصیت افراد خود را شکل داده بود و در دومین قسمت بر اساس همان ساختار فیلمنامه قسمت پیشین کار خود را آغاز کرده است، رد خون این بار و برخلاف قسمت نخست بصورت تک بعدی به ماجرای تاریخی رخ داده نمی پردازد و با درگیر کردن شخصیت های اصلی خود در یک قصه جذاب و پر کشش، تنشی دو چندان خلق می کند و همزمان با این التهاب، شخصیت های جدیدی را نیز به قصه اصلی اش می افزاید.
هادی حجازیفر با بازی فوقالعاده خود توانست این کاراکتر را به یکی از محبوبترین شخصیتهای دو قسمت «ماجرای نیمروز» تبدیل کند.
فیلم «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی فردا برای اولین بار در سینما هویزه مشهد به صورت عمومی اکران خواهد شد.
هشتمین محفل هماندیشی سینمای انقلاب بعد از روزهای اکران، نقد و بررسی فیلمها و همفکری منتقدین و صاحبنظران، فیلمهای برتر خود برای دریافت هشتمین جایزه سینمایی ققنوس را معرفی کرد.
فضای مجازی اینروزها جایی است برای اعلام مواضع و نگرش های افراد مختلف به موضوعات روز جامعه این اعلام مواضع درمیان قشرهای مختلف جامعه وجود دارد و از رئیس جمهور تا عده ای از وزرا و فعالان رسانه ای و فرهنگی نیز در شبکه هایی چون توئیتر و اینستاگرام فعال هستند. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین توئیت های برخی از فعالان فرهنگی در فضای مجازی تا ببینیم در هفته ای که گذشت این افراد مهمترین مواضع و دغدغه هایشان چه بوده است.
فیلم به خوبی روایت واقعیت را با قصه گویی درآمیخته، و در همان حال که منافقین را به مخاطبان خود می شناساند و تاریخ میگوید.
رد خون در مقایسه با ماجرای نیمروز، اثری قابل قبول است و نقاط قوت آن به نقاط ضعفش می چربد. رد خون از بسیاری جهات نتوانسته از ماجرای نیمروز سبقت بگیرد، ولی با این حال از بسیاری از فیلمهای جشنواره به مراتب جلوتر است.
سیدمحمود رضوی این بار، باز هم با همراهی محمدحسین مهدویان به سراغ یکی از موضوعات جنجالی سالهای آخر جنگ رفته است تا سهگانهاش درباره سازمان مجاهدین خلق را تکمیل کند. «ماجرای نیمروز2» یا همان «رد خون»، فیلمی با پروداکشنی سنگین و فیلمنامهای پیچیده اما روان است که بهرغم زمان طولانی خود، میتواند مخاطبان را تا آخرین لحظات فیلم با خود همراه کند تا از درامی که نویسنده و کارگردان طراحی کردهاند، لذت ببرند.