به گزارش حلقه وصل، امروزه با توجه به هزینههای بالای ایجاد، نگهداری و تعمیرات زیرساختهای انرژی و تجهیزات تامینکننده انرژیها و همچنین گران بودن منابع انرژی و لزوم دقت در برآورد هزینههای مالی در شرکتهای بزرگ تولیدی، بهکارگیری سیستم اطلاعات مکانی GIS اهمیت و جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
بر مبنای این گزارش، ایران خودرو با توجه به وسعت بالای سایت مرکزی (مساحت تقریبی 300 هکتار) و دارا بودن تجهیزات گسترده و ارزشمند تولیدی متمرکز در این سایت، ضرورت تامین و نگهداری صحیح منابع تولیدکننده انرژی و پیچیدگی و گستردگی شبکه های توزیع انرژی (بالغ بر 700 کیلومتر) به عنوان سرمایههای مالی و تولیدی، سامانه اطلاعات مکانی GIS را راه اندازی کرده است.
این سامانه در سال 97 با همت و همکاری مدیران معاونت خدمات فنی و معاونت مهندسی سازمان و سیستمها وکوشش کارشناسان مجرب و متعهد در این شرکت پیاده سازی و سامانه تحت وب آن عملیاتی شد و تا به امروز توانسته در شناسایی و مکانیابی صحیح شبکههای انرژی و در اختیار قرار دادن اطلاعات عمومی ابنیه و ساختمانها، کانالهای انرژی در سایت پلان شرکت به صورت آنلاین، کمک شایانی به مجریان تعمیرات و نگهداری کرده و با ارائه اطلاعات صحیح و بروز شده، از بروز حوادت و تخریبهای احتمالی هنگام حفاریها جلوگیری کند.
همچنین این سیستم در آینده میتواند با توسعه قابلیتهای کنونی در شناسایی و کنترل نت ساختمانها و ابنیه و تاسیسات داخلی، حوزه مدیریت شهری، نظارت بر تجهیزات و ماشین آلات صنعتی خاص در شرکت، کنترل داراییها و همچنین فرآیند جابجایی خودروهای تولیدی ایران خودرو درجهت حفظ و نگهداری سرمایههای گروه صنعتی ایران خودرو اثربخشی بالایی داشته باشد.
با بهکارگیری این سیستم، ایران خودرو به نخستین شرکت خودروسازی تبدیل میشود که از سامانه اطلاعات مکانی در جهت افزایش بهره وری و نگهداری سرمایههای خود استفاده می کند.
گفتنیاست، سامانه اطلاعات مکان (GIS)، سیستمی رایانه مبنا، متشکل از سختافزار، نرمافزار و داده است که کاربر برای اخذ، ذخیرهسازی، بهنگامسازی، پردازش، ویرایشونمایش انواع اطلاعات مکانی و مکانمرجع، از آن بهره گرفته و انجام پردازشهای بسیار سخت و زمانگیر با آن برای کاربران تسهیل میشود.
منبع: ایکوپرس